یزد - در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان خاتم با تصویب اعضای انجمن، افزایش سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های شهرهای هرات و مروست به یک درصد مصوب شد.

سهم پرداختی شهرداری‌ها به کتابخانه‌های هرات و مروست افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان درجلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان خاتم اظهار داشت : با تصویب اعضای انجمن سهم پرداختی شهرداری‌های هرات و مروست به کتابخانه‌های عمومی از نیم‌درصد به یک درصد افزایش یافت.

دوست‌فاطمی‌ها با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان خاتم، افزود: هم‌اکنون ۴ باب کتابخانه شهری و ۳ باب کتابخانه روستایی در شهرستان خاتم فعال است و مردم این شهرستان نیز اقبال قابل‌توجهی به این کتابخانه‌ها دارند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۰ درصد مردم شهرستان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، گفت: از نظر شاخص عضویت، شهرستان خاتم در جایگاه نخست استان قرار دارد و این جایگاه در کشور نیز کم‌نظیر است.

دوست فاطمی‌ها تصریح کرد: در کنار آمار بسیار خوب عضویت شهرستان، باید تلاش شود میزان امانت کتاب نیز در خاتم افزایش یابد و به جایگاه مطلوب برسد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تنها یک باب کتابخانه خیرساز در شهرستان خاتم دایر است، خواستار توجه بیشتر خیران منطقه به کتابخانه‌های عمومی و همراهی بیشتر آنان در تعمیر، تجهیز و تأمین نیازهای جاری کتابخانه‌ها شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین پیشنهاد داد به منظور تقویت کمی و کیفی خدمات کتابخانه‌ها، با تصویب اعضای انجمن سهم پرداختی شهرداری‌های هرات و مروست به کتابخانه‌ها، از نیم‌درصد به یک درصد افزایش یابد.

رشد شبکه‌های اجتماعی باعث دور شدن مردم ازکتاب شده است

حجت‌الاسلام جعفری امام جمعه هرات نیزدراین جلسه با توجه به نقش بی‌بدیل کتاب درانتقال میراث گذشتگان، گفت: آنچه ما امروز به عنوان داشته‌های علمی از آنها بهره می‌بریم، میراث گرانبهای پیشینیان است که در قالب معارف دینی و تاریخ گذشتگان، در کتاب‌ها حفظ شده و به ما رسیده است.

حجت‌الاسلام جعفری رشد بی‌رویه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یکی از آسیب‌های دامن‌گیر کتابخوانی در کشور دانست و افزود: رشد این شبکه‌ها باعث دور شدن مردم از کتاب و مطالعه عمیق و مفید شده است که در این خصوص همه ما و متولیان فرهنگی کشور باید تلاش کنیم با شیوه‌هایی جذاب، عطش کتابخوانی را در جامعه و نسل جوان ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال ومجازی می‌تواند پای کتاب را هرچه بیشتر به عرضه فضای مجازی و اینترنت باز کند.

جعفری خاطر نشان ساخت: ائمه جمعه و جماعات در شهرستان خاتم در محافل مختلف و تریبون‌های نماز جمعه از مردم خواسته‌اند که به جای صرف هزینه‌های اضافی و زاید در برنامه‌های مختلف، به سنت حسنه اهدای کتاب توجه کنند و از این طریق به غنای هرچه بیشتر منابع کتابخانه‌های عمومی کمک کنند.

رشد شاخص‌های کتابخوانی از مباحث مهم در توسعه‌یافتگی فرهنگی است

فرماندار خاتم نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از مباحث مهم در توسعه‌یافتگی فرهنگی جامعه، رشد شاخص‌های کتابخوانی است، اظهار داشت: مردم مناطق شهری و روستایی خاتم توجه و اشتیاق ویژه‌ای به مطالعه دارند و رتبه نخست شهرستان خاتم در سرانه عضویت در کل استان، بیانگر این علاقه است.

فاضلی جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی وسالم‌سازی جامعه را یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد کشور دانست و گفت: توسعه کتابخوانی و عادت دادن مردم به مطالعه، یکی از راه‌های اساسی، کم‌هرینه و مؤثر در کاهش اثرات منفی آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد در جامعه است.

وی درخصوص ساختمان در حال احداث کتابخانه‌ روستایی چاهک نیز گفت: با توجه به نامناسب بودن فضای فعلی کتابخانه پروفسور سمیعی دهستان چاهک، پس از اختصاص زمین مناسب برای احداث ساختمان جدید و تأمین بودجه اولیه ساخت، از سال گذشته عملیات اجرایی احداث این کتابخانه آغاز شد که امیدواریم با اختصاص بودجه تکمیلی، شاهد افتتاح ساختمان جدید کتابخانه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

در پایان جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان خاتم از تلاش‌های سیدعباس طباطبایی، رئیس پیشین اداره کتابخانه‌های عمومی خاتم تقدیر و علی اسلامی، به صورت رسمی به عنوان رئیس جدید این اداره معرفی شد.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.