معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی گفت: مردم پلیس را نمی‌دیدند و درخواست داشتند با توجه به این‌که مشهد شهر زیارتی است، پلیس در شهر بیش‌تر دیده‌ شود.

دلایل پررنگ‌شدن حضور میدانی پلیس در مشهد
به گزارش قدس آنلاین ، سرهنگ احمد نگهبان ، در خصوص اهمیت امنیت استان خراسان رضوی اظهار کرد: استان خراسان‌رضوی با توجه به وسعت، جمعیت، حوزه‌اقلیمی، نزدیکی به مرز کشور ناامن افغانستان، 600 کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان و وجود بارگاه امام‌رضا (ع) و حجم بسیار زیادی از مسافر در سال، از استان‌های بسیار مهم کشور است. 
طرح امنیت از مبدأ تا مبدأ
وی ادامه داد: فرماندهی و عملیات استان خراسان‌رضوی مسئولیت تأمین نظم و امنیت مسافران استان را ازمبدأ ورود تا خروج برعهده دارد و اقدامات امنیتی، انتظامی، ترافیکی و خدماتی برای مسافران از لحظه ورود به استان و تا لحظه خروج آن‌ها از خطوط سه‌گانه را انجام داده تا مسافران با خاطره‌ خوش از سفر برگردند.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به این‌که «حجم مسافران استان خراسان رضوی نسبت‌به سال گذشته 2 درصد افزایش پیدا کرده است»، خاطرنشان کرد: در شهرمشهد و کشور امنیت کامل وجود دارد و هرروز بر تعداد گردشگران اضافه می‌شود. طرح‌امنیت مسافر از مبدأ تا مقصد در خطوط سه‌گانه درحال انجام است و با بروشور به مسافران در تمامی مبدأها توضیحات داده می‌شود.
نگهبان عنوان کرد: با 30 خط تلفن در سامانه 110 به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی هستیم. همچنین پلیس به مسافرانی که از کشورهای مختلف به استان ‌خراسان‌رضوی می‌آیند خدمات می‌دهد. این تمهیدات و اقدامات روزبه‌روز درحال افزایش است و باعث بالارفتن امنیت در استان‌ خراسان‌رضوی شده است. در ایام محرم و در روزهای تاسوعا و عاشورا، از 48 ساعت قبل طرح‌های خود را شروع و سعی کردیم مشکلات ترافیکی و منع عبوری برای مردم ایجاد نکنیم و در صورت لزوم پارکینگ برای این منطقه‌ها بگذاریم.
وی یادآور شد: سفر به مشهد را برای مسافران تسهیل کرده‌ایم و به‌خصوص برای دهه آخر صفر، حضور 5 میلیون زائر را پیش‌بینی می‌کنیم. امیدواریم با این خدماتی که ارائه می‌شود، اعتماد مردم به پلیس بیش‌تر جلب شود و مردم قبول کنند هر مشکلی که برایشان پیش می‌آید را با پلیس درمیان بگذارند.
نگهبان در خصوص امنیت روز تاسوعا و عاشورا در استان خراسان رضوی گفت: باتوجه به این‌که ما امنیت را از مرزها شروع کرده‌ایم و از یک‌ماه قبل به هیچ‌عنوان، هیچ تهیدی در ایام تاسوعا و عاشورا و رژه 31 شهریور نداشته‌ایم و اشراف اطلاعاتی به همه‌چیز داشته‌ایم. در بعضی از مواقع خبرهای خوبی که مردم از طریق سامانه 110 به ما می‌دهند، این خبرها را بررسی می‌کردیم که این همدلی و همراهی مردم در کمک به پلیس نتایج‌ خوبی داشته است. 
اضافه‌کردن 15 هزار نیروی انتظامی برای دهه آخر صفر
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی در خصوص تمهیدات دهه آخر صفر بیان‌ کرد: سال گذشته در دهه آخر صفر، حدود 5 میلیون زائر به استان خراسان رضوی مراجعه کردند که امسال حتماً تهمیدات متفاوت‌تری خواهیم داشت. اضافه‌کردن 15 هزار نفر نیروی انتظامی برای دهه آخر صفر در حال برنامه‌ریزی برای این اتفاق مهم پیش‌بینی‌شده‌است که شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که مثل سال گذشته که مشکلات و نواقصی برای زیارت زائران بوده است، امسال سعی در رفع آن و بهترشدن شرایط باشیم و ما مطمئنیم زائرانی که امسال برای دهه آخر صفر به مشهد می‌آیند حضور پلیس را پررنگ و باامنیت بیش‌تر در کنار خود خواهند دید.
مردم می‌خواهند حضور میدانی پلیس بیش‌تر شود
وی در خصوص حضور پررنگ و چشم‌گیر نیروهای امنیتی در خیابان‌ها اظهار کرد: با توجه به دریافت‌هایی که از سامانه 197 و 110 می‌شد، حضور پلیس در سطح شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی کم‌رنگ بود و مردم پلیس را نمی‌دیدند و درخواست داشتند با توجه به این‌که مشهد شهری زیارتی است، حضور پلیس در شهر بیش‌تر دیده‌ شود. مردم برای پیداکردن پلیس باید به کلانتری یا سامانه 110 مراجعه می‌کردند و در میادین مهم‌ شهر حضور پلیس دیده نمی‌شد. این اتفاق باعث‌ شد فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی حدود 100 دستگاه سراتو، 300 دستگاه موتورسیکلت در روز پلیس خریداری کند تا فقط مردم پلیس را حاضر و در کنار خود ببینند و امنیت را حس کنند. بعد از 6 ماه، این اتفاق خوب افتاد و مردم از حضور پلیس در سطح شهر استقبال کردند.
نگهبان تصریح کرد: عده‌ای از دوست‌داران‌ نظام خوش‌حال از حضور پلیس در شهر هستند و بزهکاران از حضور پلیس عصبی و ناراحتند و خود را در تنگنا می‌بینند. وضعیت امنیت در استان بسیارعالی است و به هیچ‌عنوان ما مشکل امنیتی نداریم.
وی با اشاره به این‌که «در سطح استان خراسان‌رضوی طرح گشت در بزرگراه راه‌اندازی شده است»، خاطرنشان کرد: این گشت‌ها در بزرگراه‌های وکیل‌آباد، کلانتری، میثاق و... و در کل استان خراسان رضوی در پنج محور استان در حال گشت‌زنی هستند. ساعت گشت‌زنی این نیروها از 10 شب تا 6 صبح است و در این لحظه اگر کسی نیاز به مساعدت و کمک به پلیس داشته باشد، می‌تواند در کنار خود پلیس را ببینند. مردم با این فضا و با خدمات پلیس بیش‌تر آشنا خواهند شد. مشکلاتی در خصوص جرایم بوده است ولی ما به توفیقات خوبی در این زمینه رسیده‌ایم و درسطح کل کشور وضعیت بهتری داریم که این روند ادامه پیدا خواهد کرد و از گشت‌ انتظامی در سطح شهر به نحو احسن و به نفع مردم استفاده می‌کنیم.
معاون عملیات و فرماندهی نیروی انتظامی استان خراسان رضوی درخصوص استفاده از پیاده‌رو برای عبور موتور و برهم‌خوردن نظم توسط برخی افراد در یگان‌های امنیتی، عنوان کرد: در حوزه ماموریت‌های مهم و فوری اگر این اتفاق با رعایت بسیاری از جوانب بیفتد، مشکل قانونی ندارد و غیر ازآن ما موافق نیستیم. در خصوص بازی‌های فوتبال این مورد را رصد خواهیم‌ کرد که این دست اتفاق‌ها تکرار نشود. بازی پرسپولیس و پدیده با 23 هزار نفر تماشاگر باامنیت وسلامت برگزار شد که این از زحمات یگان‌ویژه امنیتی موتورسوار بود. 
تعامل پلیس با مردم  یک فرصت است
نگهبان درخصوص نحوه تعامل یگان‌ویژه با مردم اشاره‌ کرد: پلیس دائماً درحال آموزش است. نیروهای پلیس یک برنامه آموزشی مدون دارند که همیشه تکرار خواهد شد. نیروهای سطح‌ شهر دائماً در حال گشت در سطح شهر هستند. از نظر ما تعامل پلیس با مردم  یک فرصت است، نه تهدید. در طرح‌های مختلف در سطح‌ شهر پلیس از اطلاعات دریافتی مردم استفاده می‌کند. این نزدیکی پلیس با مردم باعث افتخار ماست و ما دوست داریم مردم پلیس را در کنار خود ببینند. شهروندان با سامانه 197 می‌توانند انتقادات و اخبار خود را به ما اطلاع دهند. 
اقدامات شاخص و گسترده ناجا در حاشیه شهر
معاون عملیات و فرماندهی نیروی انتظامی استان خراسان رضوی در خصوص اقدامات عملیاتی در حاشیه شهر یادآور شد: با توجه به این‌که حاشیه‌شهر در اولویت‌های استان خراسان‌رضوی است، سه برنامه برای این مناطق مشخص کردیم که شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌ میان‌مدت و برنامه‌ بلندمدت است. در حاشیه‌ شهر طرح‌ها و اقدامات زیادی انجام شده است. در هفت‌ماه گذشته سه سرکلانتری با تمام امکانات خودرویی، ساختمانی و...، سه قرارگاه، 12 پایگاه پلیس‌تخصصی، سه پایگاه موادمخدر، سه پایگاه پلیس‌فتا، سه پایگاه پلیس‌امنیت و سه پایگاه پلیس‌آگاهی راه‌اندازی شده است. در تمامی پایگاه‌های مستقر درحاشیه شهر از لحاظ خودرو و موتور تقویت شده‌اند و دو پاسگاه در حاشیه‌شهر نیز افتتاح شده است و به‌صورت دائم 20 خودرو سراتو گشت در حاشیه‌شهر فعال شده است و 5 مرحله رزمایش امنیت و اقتدار در سطح‌شهر اجرا شده است. 
وی افزود: از طرح‌هایی که در حاشیه‌شهر به‌روز می‌شود، طرح برخورد با فروشندگان موادمخدر در حاشیه‌شهر است. تعداد زیادی از منازلی که فروش موادمخدر می‌کردند شناسایی شده و برق، گاز و آب این منازل قطع و پلمب شده‌اند. با همکاری بسیج توانسته‌ایم این محل‌ها را از مواد مخدر پاک‌سازی کنیم و عملاً دیگر این منازل خالی از سکنه هستند. 
پاکسازی نیمی از حاشیه شهر از معتادان متجاهر
نگهبان در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها گفت: حدود 50 درصد از حاشیه‌شهر را از کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر پاک‎سازی کردیم. پلیس این آمادگی را دارد که در عرض یک‌هفته عملیات پاک‌سازی معتادین از سطح‌شهر را انجام دهد به طوری که هیچ معتادی در سطح‌شهر دیده نشود اما این‌کار  نیاز به زیرساخت‌هایی دارد؛ مانند کمپ‌های ترک‌ اعتیاد که پیش‌بینی می‌شود اگر این آمادگی توسط ارگان‌ها و نهادهای‌ دولتی دیگر اعلام شود ما تمام این معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری خواهیم کرد.
وی در خصوص طرح امنیت محله‌محور در کل استان خراسان‌رضوی عنوان کرد: طرح امنیت محله‌محور در حال اجراست که به صورت استانی و یک‌روز در هفته اجرا می‌شود. در این طرح، 48 ساعت قبل کارهای اطلاعاتی در کلیه حوزه‌های پلیس انجام و در حوزه دست‌گیری کلیه بزهکاران اجرا می‌شود که تا به حال با نتایج خوبی همراه بوده‌ است، اما چون طرح تازه شروع شده، به بلوغ خود نرسیده است اما شاهد این خواهیم‌ بود که روزبه‌روز امنیت محله با این طرح افزایش پیدا کند. 
از روی سهل‌انگاری در را باز نکنید!
نگهبان با اشاره به این‌که «تعداد زیادی سارق دستگیر شده‌اند»، تصریح کرد: این سارقان در جلوی منازلی که آیفون تصویری ندارد و یا تعداد واحدهای آن‌ها زیاد است، زنگ‌ تمام واحدها را همزمان می‌زنند و صاحبان خانه بدون اطلاع از هویت افراد پشت آیفون، در را باز می‌کنند. سارق وارد منزل می‌شود و در پارکینگ هر وسیله‌ای  که در آن‌جا باشد برداشته و به طبقات دیگر ساختمان می‌رود و اگر درب منازل نیز باز باشد، اموال داخل منازل نیز به سرقت می‌برد. از سارقانی که دست‌گیر کرده‌ایم به تعداد بالای این نوع سرقت‌ها اعتراف کرده‌اند و عمده این سرقت‌ها در حاشیه‌شهر و از منازلی که آیفون‌تصویری و دوربین‌مداربسته ندارند، اتفاق افتاده است.
وی ادامه‌ داد: از  شهروندان خواهش داریم تا هویت فردی که زنگ آیفون آن‌ها می‌زند، مشخص نشده‌ است در را باز نکنند و اگر فرد با واحدهای دیگر کار داشت، بازکردن در ساختمان را به عهده همان واحد بگذارند و به هیچ‌عنوان در را باز نکنند. 
افزایش آمار سرقت‌های خُرد
معاون عملیات و فرماندهی نیروی انتظامی استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: تمام اقدامات پلیس فقط با کمک مردم امکان‌پذیر است. هرجا این اقدامات با همکاری مردم بوده، به نتیجه رسیده است و هرجا بدون همکاری مردم بوده‌، شکست خورده است. از مردم تقاضا داریم که در این وضعیت اقتصادی که سرقت‌های خُرد زیاد شده است، خودرو و منزل خود را رها نکنند و از پول و طلاهای خود مراقبت کنند. سرقت‌های استان اکثرا خُرد هستند که شامل سرقت‌های زیر 10میلیون تومان است. سرقت‌های طلا و سکه نیز انجام می‌شود که سارق‌های آن را دست‌گیر کرده‌ایم که برای دست‌گیری این سارق‌ها از دوربین‌های مداربسته مغازه و خیابان استفاده شده‌است، اما در حوزه سرقت‌های خُرد آمار متوسط رو به افزایش داریم که از شهروندان خواهشمندیم از اموال خود بیش‌تر مراقبت کنند. 
نصب دوربین در 80 درصد مناطق سرقت‌خیز
نگهبان در خصوص دوربین‌های مداربسته خیابانی عنوان کرد: 20 دوربین مداربسته که تا به حال در مشهد سابقه نداشته است، در 20 نقطه از حاشیه‌شهر که به لحاظ پلیسی، امنیتی و انتظامی مشکل داشته‌ایم توسط پلیس خریداری شده و تا یک ماه آینده در این نقاط نصب خواهد شد. نصب دوربین در 80 درصد مناطق سرقت‌خیز نصب شده است، اما بعضی از مردم با نصب دوربین در بعضی از مناطق مقاومت می‌کنند. مردم باید بدانند که نصب این‌دوربین‌ها مجرم را از سرقت منصرف خواهد کرد؛ چرا که جرم یک مثلث است، یعنی اتفاق نخواهد افتاد مگر تا زمانی که ضلع‌های این مثلث تشکیل شود که ضلع‌های این مثلث از بزه‌کار، بزه‌دیده و موقعیت تشکیل شده است؛ یعنی اگر بزه‌کار و بزه‌دیده باشد اما موقعیت برای سرقت نباشد، سرقت اتفاق نخواهدافتاد. 
وی در خصوص همکاری پلیس با ساخت‌وسازهای شهری و شهرداری اظهار کرد: 17 نوع پیش‌گیری از جرم داریم یکی از آن‌ها پیش‌گیری وضعی است، به این معنا که موقعیت جرم را برای مجرمین نامناسب کنیم و مبلمان شهری به‌گونه‌ای باشد که ابتدای خیابان را بدون عقب‌نشینی تا انتهای خیابان مشاهده کنیم. وجود نوردهی، عرض‌خیابان و پنجره‌های رو به خیابان در آن لحاظ شده باشد. در خیابان‌هایی که مبلمان‌ شهری رعایت شده است، جرم بسیارکم و ناچیز است. در حاشیه‌شهر که خود افراد شروع به ساخت‌وساز کردند و عمدتاً بدون مجوز هستند، افزایش جرم داریم و حتی در زمان حادثه‌های طبیعی مثل زلزله امکان کمک‌رسانی نداریم. 
نگهبان ادامه داد: ارتباطات خوبی با شهرداری مشهد داریم که پیگیر این موضوع هستند. ارتباط و تعاملات خوبی با شهرداری شروع شده است که در ساخت‌وساز در مناطقی که شروع می‌شود، تمام اِلمان‌های شهری رعایت می‌شود.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.