دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی در مصاحبه با بی‌بی‌سی انگلیسی اعلام کرد که با وجود تلاش‌های انجام‌شده، هیچ تضمینی برای خروج ایران از فهرست سیاه این سازمان وجود ندارد

دبیر اجرایی FATF : برای حذف ایران از لیست سیاه تضمین نمی‌دهیم

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین؛ منطق رفع بهانه از دشمن و حق تحفظ موافقان لوایح FATF بار دیگر زیر سؤال رفت، این بار دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی بود که در مصاحبه با بی‌بی‌سی انگلیسی اعلام کرد که با وجود تلاش‌های انجام‌شده، هیچ تضمینی برای خروج ایران از فهرست سیاه این سازمان وجود ندارد. پیش از وی نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار یک توصیه‌نامه 19 صفحه‌ای ایران را متهم به پولشویی و تأمین مالی تروریسم کرد و با استناد به FATF از مؤسسات مالی جهان خواست که مراقب مخاطرات همکاری با ایران باشند.

یکشنبه شب نیز دیوید لوئیس در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که از او پرسید آیا تضمینی وجود دارد که ایران با اجرای خواسته‌های FATF از فهرست سیاه آن خارج شود، گفت: «هیچ تضمینی در کار نیست، اما این اقدام می‌تواند شرایطی را برای این کشورها فراهم کند تا وارد دادوستد با سایر کشورها شوند؛ چراکه می‌تواند نشان دهد که این کشورها محل‌های امنی برای سرمایه‌گذاری هستند». مجری بی‌بی‌سی سپس خطاب به دبیر اجرایی FATF گفت: «مشکل ایرانی‌ها هم دقیقاً همین است. آن‌ها می‌گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر ما تمام خواسته‌های FATF را اجرا کنیم، کشوری مانند آمریکا مانع از خروج ما از فهرست سیاه نشود، نظر شما دراین‌باره چیست؟»

لوئیس ضمن طفره رفتن از سؤال اصلی پاسخ داد: «ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را وادار به دادوستد با کشور دیگری بکنیم، اما می‌توانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه دهیم که نشان می‌دهد آیا این کشور محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب‌ وکار است یا نه. استانداردهایی که ما در نظر می‌گیریم، معیارهایی کاملاً فنی هستند که هدفشان این است که نشان دهند آیا آن کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی گروه‌های تروریستی در نظر گرفته است یا نه».

 تعریف تروریسم و استثناهای ایران
دیوید لوئیس در پاسخ به این پرسش که چه گروه‌هایی را شما تروریستی می‌دانید؟ می‌گوید: «ما در مورد اینکه کدام گروه‌ها تروریستی هستند، تصمیم نمی‌گیریم. این موضوعی است که سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند. حرف ما این است که زمانی که سازمان ملل یک گروه را تروریستی قلمداد می‌کند همه کشورها باید قطعنامه این سازمان را در رابطه با تأمین مالی تروریسم اجرا کنند».این مقام اجرایی FATF در برابر اصرار مجری که برخی کشورها تعریف متفاوتی دارند و برخی گروه‌ها را تروریست نمی‌دانند، ابتدا طفره می‌رود، اما در نهایت می‌گوید: «ما از تمام کشورها می‌خواهیم که تأمین مالی تروریسم را عملی مجرمانه معرفی کنند. در مورد ایران هم چیزی که ما منتظر آن هستیم و امیدواریم انجام دهد، غیرقانونی اعلام کردن تأمین مالی تروریسم است و اینکه استثناهایی که برای گروه‌های مشخصی در نظر گرفته است را بردارد».

 اعتراف ضمنی به سوءاستفاده از FATF
مجری درباره سرنوشت این اختلاف می‌پرسد و اینکه اگر برخی کشورها به FATF فشار بیاورند، آیا شما هم ایران را مجبور خواهید کرد که از این گروه‌ها حمایت نکند؟ که دیوید لوئیس می‌گوید: «ما درباره اینکه این گروه‌ها کدام هستند با ایرانی‌ها حرفی نخواهیم زد. کاری که می‌کنیم این است که مطمئن شویم ایران ساختار قانونی قدرتمندی برقرار کرده است که به آن‌ها اجازه نخواهد داد برخی گروه‌ها را مستثنا کنند».

 قول همکاری در سطح بالا!
مقام اجرایی FATF در ادامه به آغاز همکاری ایران با این نهاد بین‌الدولی از سال 2016، قول همکاری در سطح بالا و ملاقات‌های متعدد سالانه با مسئولان ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: ایرانی‌ها مدارک اجرای شفافیت مالی را ارائه داده‌اند و ما هم به‌دقت بررسی کردیم و در صورت صحت به ایران سفر خواهیم کرد. این اظهارات مؤید همکاری مخفیانه دولت با این نهاد بین‌الدولی است که همواره از سوی موافقان لوایح انکار می‌شد. به گفته دبیر اجرایی FATF «در نشست این هفته در پاریس مشخص خواهد شد که آیا ایران به‌اندازه کافی اقدامات لازم را در راستای همراهی با FATF انجام داده است یا خیر».

رسانه‌های حامی دولت و موافقان لوایح FATF با سانسور بخشی از این گفت‌وگو تیتر زدند «FATF اطمینان می‌دهد که ایران محلی امن برای سرمایه‌گذاری است». درحالی‌که این جمله با کلی اما واگر همراه بوده است. رسانه‌های حامی دولت چند روز پیش از موضوع اتهام وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز بسادگی گذشته بودند و به‌جای آن با جنگ روانی و اتهام‌هایی همانند تهدید پیامکی نمایندگان به دنبال فشار بر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند. حتی برخی از رسانه‌ها از نامه دفتر رهبری که به نقل ایشان «بررسی لوایح» را بدون اشکال دانسته بود، تعبیر به موافقت رهبری با CFT کردند.

این جریان رسانه‌ای درحالی‌ مخالفان FATF را متهم به بی‌سوادی و رفتار مغرضانه می‌کنند که بخش زیادی از پیش‌بینی آن‌ها درست از آب درآمد، به‌طور نمونه در این موضوع ‌که حق شرط در تعریف تروریسم جلوی سوءاستفاده FATF را خواهد گرفت. البته در روز تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ظریف صراحتاً گفت نه او و نه روحانی حاضر نیستند تضمینی بدهند که با تصویب آخرین لایحه هم مشکل تحریم‌های کشور حل شود، اما تضمین می‌دهند که اگر این لایحه تصویب نشود، آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

منطق سیاسی که موجب شده طرف غربی براحتی و در یک مصاحبه سیاسی ابزارهای چانه‌زنی ایران را خنثی کند و عملاً تیر خلاص بر همه آن‌ها بزند.

 ادعاهای خلاف واقع موافقان

پیش‌ازاین موافقان مدعی بودند که عدم اجرای سه بند باقیمانده برنامه اقدام (تصویب سه لایحه مرتبط با FATF)، قطعاً ایران را به فهرست سیاه این نهاد بین‌الدولی برمی‌گرداند، اما مخالفان معتقد بودند که مکانیسم رأی‌گیری در مجمع FATF به‌صورت اجماعی است و بازگشت ایران به فهرست سیاه نیاز به اجماع دارد؛ بنابراین در صورت مخالفت فقط یک عضو از این مجمع، دلیلی برای بازگشت ایران به فهرست سیاه وجود ندارد. در واقع، ایران می‌تواند با اتخاذ دیپلماسی فعالانه با کشورهایی همچون ترکیه، روسیه و چین، مانع از بازگشتش به فهرست سیاه FATF شود.

علاوه بر این موافقان مدعی هستند اگر ایران لوایح مرتبط با FATF را تصویب کند، از کشورهای بیانیه عمومی FATF خارج می‌شود و روابط بانکی کشورمان در شرایط بازگشت تحریم‌ها، بهبود می‌یابد. اما این ادعا نیز خلاف واقع بود؛ زیرا برای خروج ایران از بیانیه عمومی FATF هم تمامی اعضای مجمع عمومی باید به‌صورت اجماعی رأی دهند که ایران از بیانیه عمومی خارج شود. این در حالی است که با توجه به عضویت آمریکا در مجمع عمومی FATF و عضویت اسرائیل و عربستان در این نهاد بین‌الدولی از نشست آتی فصل پاییز، عملاً خروج ایران از بیانیه عمومی، نیاز به رأی مثبت همزمان این سه کشور دارد که احتمال آن به صفر میل می‌کند.
در چنین شرایطی و با وجود این ادله روشن آیا موافقان همچنان به فشارهای سیاسی و رسانه‌ای خود بر شورای نگهبان و مجمع تشخیص ادامه خواهند داد تا بار دیگر تعهد خسارت‌بارتر از برجام به کشور و مردم تحمیل شود؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.