۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 625137

تردید نکنید مشی دلالی در اقتصاد و بازار ما شوربختانه نهادینه شده است. در این حالت وقتی شما مقابل دلالان بازار ارز دیوار بکشید، آن‌ها موقتاً به بازارهای دیگر هجوم می‌برند.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، چند روزی است که بار دیگر جو امنیتی به ایستگاه‌های خرید و فروش ارز در اغلب کلانشهرها بازگشته و هر از گاهی جمعی هجوم می‌آورند و دلال‌ها را جمع می‌کنند... و اما پرسش؛ آیا این رویه مقبول و مؤثر است و حاصلی دارد؟... پاسخ؛ بله! حتماً تأثیر دارد و در کوتاه مدت فنر قیمت ارز را فشرده و کنترل شده نگه می‌دارد زیرا عمده تقاضای سفته بازی در این بازار از سوی دلالان سودجویی است که با همین شیوه‌ها باعث نوسانات متعدد شده و خود از این آب گل آلود نوسان‌گیری کرده سودهای کلان به جیب می‌زنند. اما سؤال مهم‌تر آن است که آیا چاره نمایی برای این درد مزمن اقتصاد مملکت ما، یعنی افزایش بی‌رویه نرخ‌ها و اسعار خارجی، همین بگیر و ببند است؟ جواب بی‌شک منفی است. این اقدامات در کنار مجموعه‌ای از سیاست گذاری‌های مرتبط می‌تواند کشتی اقتصاد توفان زده ما را به ساحل نجات برساند اما اگر فقط به همین اقدامات قهری بسنده کنیم، در اندک زمانی درد از ناحیه‌ای دیگر بروز می‌کند. تردید نکنید مشی دلالی در اقتصاد و بازار ما شوربختانه نهادینه شده است. در این حالت وقتی شما مقابل دلالان بازار ارز دیوار بکشید، آن‌ها موقتاً به بازارهای دیگر هجوم می‌برند. کما اینکه در همین مدت و پیشتر شاهد بودیم در چنین مواقعی بازارهای موازی نظیر سکه، ماشین‌های خارجی، گوشی موبایل و امثالهم ملتهب می‌شوند. دردسر بزرگ‌تر آنجاست که این بگیر و ببندها نمی‌تواند در بلندمدت دوام داشته باشد، لذا به محض آنکه فتیله این کنترل‌های گاه و بی گاه پایین کشیده شد و بازار به حال خود رها شد، آنگاه این فنر به نحو هولناکی رها شده و در هر بخشی که فکرش را بکنید ویرانی‌های غیرقابل جبرانی از خود به جا می‌گذارد. دارایی‌های مردم را به باد می‌دهد و موج دیگری از گرانی‌ها را دامن زده و ملت بویژه توده‌های آسیب پذیر را مستأصل می‌کند.

در این مرحله سؤال مهم و حیاتی این روزهای عموم مردم و چه بسا دولتمردان ما رخ می‌نماید که؛ پس چه باید کرد؟ بتازگی ریاست محترم جمهور با اقتصاددانان و کارشناسان سرشناس جلساتی داشته و این نشان از دغدغه ایشان برای ساماندهی این عرصه دارد. پاسخ در همین رویه پنهان است. در بهره‌گیری از متخصصان جوان و دلسوزی که آماده نبرد در جبهه اقتصادی و افسران عرصه مقاومت و جهاد مالی باشند؛ یعنی دقیقاً همان جبهه‌ای که دشمن درصدد صدمه زدن به ما از آن ناحیه است. وقتی شما واقفید که دشمنان خونی شما مثلاً از ناحیه دریا هجوم را آغاز کرده و تمام همت خود را برای تسخیر خطوط نبرد از بخش‌های ساحلی متمرکز کرده‌اند، عقل حکم می‌کند تا فرماندهان نبرد بسرعت نیروی دریایی خود را بیش از همه تجهیز کرده خبره‌ترین فرماندهان و نیروها را در این بخش به کار گیرند؛ اما اگر دشمن حملاتش را مشخصاً از این محور آغاز کرده و مثلاً شما فرمانده نیروی دریایی نداشته باشید و هر بخش این نیرو دچار آشفتگی و بلاتکلیفی آزاردهنده‌ای باشد، بدیهی است سرنوشت نبرد شما چه خواهد بود. متأسفم که بگویم قصه نبرد اقتصادی ما نظر به حملات آشکار و زهرآگین دشمن از این ناحیه و برعکس بلاتکلیفی ما در این بخش، چنین حالی دارد. نگاه کنید به اوضاع وزارتخانه‌های اقتصادی بی‌وزیر ما و نهادهای مربوط دیگر و... تا دریابید عرض بنده را. بگذریم! به نظر می‌رسد ریاست محترم جمهور درصدد تجدیدنظر و ترمیم این عرصه است. جلسه با اقتصاددانان نوید این اقدام مبارک است. فقط لطفاً سریع تر. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.