۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 625190

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن اعلام کرد: آسیب به "خانه تاریخی سیدان" از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

آسیب به "خانه تاریخی سیدان" در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، وفا ثابتی افزود:  براساس نظر کارشناسی پایگاه میراث فرهنگی ثامن، برای آسیب به گودبرداری صورت‌گرفته در مجاورت اثر، اصول فنی ایجاد سازه‌های نگهبان رعایت نشده و این امر موجب فرو ریختن بخشی از بنا شده است.

به گفته وی این بنا که متعلق به دوره قاجاریه و کوچک‌ترین بنای تاریخی مشهد لقب گرفته است، بر اثر گود برداری غیر اصولی در مجاورت آن بیش از ۴۰ درصد تخریب شده است.

او یادآور شد: یگان حفاظت برای ساخت و ساز اطراف بنای تاریخی به مجری طرح، اخطارهای متعددی ابلاغ و نیز با کسب مجوزهای لازم از سوی اداره کل میراث استان، در دو نوبت از ادامه فعالیت عمرانی مجاور بنا جلوگیری شد.

ثابتی گفت: براساس شرح وظایف اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در راستای حفظ آثار تاریخی، پارسال برای مرمت و استحکام بخشی این بنا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت که با وجود تخصیص اعتبار، مالک تمایلی جهت این مهم نداشت.

به گفته وی، همچنین در راستای اهمیت بنا، اداره کل میراث فرهنگی استان، نسبت به تامین و تخصیص ۱.۵ میلیارد ریال، بنا بر پیشنهاد مالک، اقدامات لازم برای تملک را در سال جاری انجام داد که متاسفانه منجر به نتیجه نشد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن گفت: نظر به فوریت موضوع و ضرورت پیشگیری از تخریب اثر تاریخی، مراتب را به مراجع قانونی اعلام و درخواست توقف فوری عملیات و شناسایی عامل یا مرتکبین حادثه کرده ایم.

کوچک‌ترین خانه تاریخی مشهد با کمتر از  ۱۰۰ متر مربع وسعت، در بافت قدیمی مشهد، محدوده میدان شهدا قرار گرفته که در مرداد ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: صدا و سیما

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.