روزنامه انگلیسی تایمز پیش بینی کرد که به احتمال زیاد محمد بن سلمان از ولایتهدی عربستان برکنار شده و برادرش جای او را بگیرد.

تایمز: احتمال برکناری بن سلمان و ولایتعهدی برادرش

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه انگلیسی تایمز در چارچوب پوشش خبری تحولات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی و واکنش های جهانی ۱۵ روزه اخیر به آن در مقاله ای با عنوان "چه کسی جای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را می گیرد" آورده است: آمدن محمد بن سلمان به منزله چتر نجاتی برای آمریکا و انگلیس شده است. حمایت این دو کشور در طول دهه های گذشته از ائتلاف خود با عربستان به عنوان یک مبنای اساسی در راهبرد امنیتی و خارجی آنها به خاطر نفت و موضوع ایران باعث شده است که عربستان یک جزیره مستقل و طرفدار غرب در کوران ناآرامی های منطقه ای به نظر آید.

این روزنامه افزود: اما این ائتلاف به خاطر سیاست های عربستان در قبال زنان و مقوله آزادیها در سطح مردمی و نیروهای مخالف در غرب قابل قبول نبود تا اینکه محمد بن سلمان با رویکرد اصرار بر تغییر دادن همه روی کار آمد و به اصطلاح "اهداف اصلاح گرایانه او" از پاره ای حمایت برخوردار شد.

این روزنامه نوشت: با افزایش خشم و فشارها به خاطر ناپدید شدن جمال خاشقجی و شک و تردیدهای واشنگتن مبنی بر اینکه بن سلمان ممکن است دستور قتل او را صادر کرده باشد، سخن گفتن از یافتن جایگزینی برای بن سلمان ساده تر از عملی کردن آن است زیرا بدترین سناریویی که آمریکایی ها یا انگلیسی ها می توانند تصور کنند، این است که ثبات عربستان در معرض تهدید قرار گیرد.

روزنامه تایمز در عین حال افزود: اگر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی تصمیم بگیرد که ولیعهد را قربانی کند، به احتمال زیاد ترجیح خواهد داد که این سمت در این جناح خاندان آل سعود باقی بماند و براین اساس، شاهزاده خالد سفیر عربستان در واشنگتن که درپی حوادث شهر استانبول (پرونده خاشقجی) فراخوانده شد، احتمالا جانشین بن سلمان خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.