منابع سیاسی در عراق می‌گویند، امروز لیست نهایی نامزدان پیشنهادی به نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، تحویل می‌شود تا او احتمالا شنبه آینده کابینه را معرفی کند.

کابینه جدید عراق احتمالا شنبه آینده معرفی می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، یک منبع سیاسی در عراق هم‌زمان با انتشار شایعات درباره اینکه دولت جدید شنبه معرفی می‌شود، می‌گوید، «عادل عبدالمهدی» مأمور تشکیل کابینه جدید عراق، از احزاب سیاسی خواسته کارشکنی نکنند و در عوض کار او را تسهیل کنند.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط رژیم بعث، بیست و دوم اردیبهشت (12 می) در سراسر عراق برگزار شد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام پنج ماه بعد در دهم مهر، «برهم صالح» رئیس جمهور و یک روز بعد «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه شد. 

با آنکه بیش از پنج ماه از انتخابات عراق گذشته است، دولت هنوز تشکیل نشده و عبدالمهدی از زمان تکلیف، یک ماه فرصت دارد تا کابینه پیشنهادی را به رئیس جمهور معرفی کند. 

این منبع آگاه از مذاکرات سیاسی در این روزها برای تشکیل دولت جدید عراق، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: برخی احزاب سیاسی اسامی نامزدان خود را به نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه، ارائه کرده‌اند. هنوز رایزنی درباره وزارتخانه‌ها و پُست‌ها ادامه دارد.

الشرق الاوسط،‌ امروز چهارشنبه به نقل از این منبع عراقی که خواست نام و هویتش فاش نشود، نوشت که لیست نامزدان پیشنهادی احزاب به نخست‌وزیر مکلف، امروز تکمیل می‌شود و نخست‌وزیر احتمالا شنبه آینده (بیستم اکتبر) کابینه خود را معرفی خواهد کرد. 

به گفته این منبع سیاسی احتمالا برخی مناصب وزارتی خالی خواهد ماند و اگر تا قبل از جلسه روز دوشنبه پارلمان پُر نشود،‌ احتمال دارد که جلسه پارلمان تا آخرین مهلت قانونی معرفی کابینه یعنی تا پایان ماه جاری میلادی (اکتبر) به تعویق بیفتد. 

پیشتر، عبدالمهدی به گروه‌های سیاسی گفته بود که قصد دارد تعداد وزرا را کاهش دهد؛ به طوریکه تعداد وزرا از 22 به 15 تن کاهش یابد. او خواسته است تا وزارت برق و نفت تحت نام «وزارت انرژی» ادغام شوند و بیشتر گروه‌های سیاسی با این طرح موافقت کرده‌اند.

طبق گفته‌ رسانه‌ها، عبدالمهدی فردی تکنوکرات است و تلاش می‌کند با پشت سر گذاشتن سنت‌های سیاسی در عراق، کابینه‌ای مستقل از احزاب تشکیل دهد؛ هر چند خود برآمده از توافق احزاب است و پارلمان را نیز پیش روی خود دارد و باید برای وزرا از آن‌ها رأی اعتماد بگیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.