حسینی صدر با اشاره به ظرفیت ۶۰ میلیون تنی صنایع بالادستی پتروشیمی کشور و حجم پایین آن نسبت به سهم سایر کشورهای همسایه عنوان کرد: این وضعیت در حالیست که قیمت خوراک در ایران نسبت به سایر کشورها بالا نیست.

ظرفیت اشتغال ۱ میلیون نفر در این صنعت وجود دارد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مؤید حسینی صدر در همایش تولید و توسعه پایدار، صنایع پایین دست پتروشیمی و تعاون با رویکرد تأمین مالی و بورس گفت: ظرفیت صنایع بالادست پتروشیمی ایران هم‌اکنون حدود ۶۰ میلیون تن برآورد می‌شود در حالیکه این ظرفیت برای کشور عربستان هم‌اکنون به بیش از ۱۰۰ میلیون تن رسیده است. این وضعیت در حالیست که مشخص نیست آیا قیمت خوراک باعث این ظرفیت پایین برای کشور شده یا ارزان بودن آن حاصل عدم توسعه ظرفیت‌هاست.

وی افزود: صنایع پایین دست پتروشیمی از زمانی که در مجلس بودم همواره با مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلفی همچون نساجی، لوله و اتصالات، پلاستیک و غیره مواجه بودند و همچنان نیز این مشکلات ادامه دارد.

مشاور وزیر نفت چند نرخی بودن ارز را دلیل بروز مشکلات مختلف برای صنایع پایین دست پتروشیمی دانست و افزود: این وضعیت باعث شده به دلیل وجود سود چند برابری، تولیدکننده تمایلی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد تولید در کشور نداشته باشد.

*سهم ناچیز ایران در بازار پایین‌دستی پتروشیمی

حسینی صدر از وجود ظرفیت اشتغال ۵۰۰ هزار نفری در صنایع پایین دست پتروشیمی سخن گفت و افزود: این در حالیست که صنعت پایین دست پتروشیمی می‌تواند از اشتغال یک میلیون نفری نیز برخوردار باشد. بازار ۲۵ هزار میلیارد دلاری صنایع پایین دست در حالیست که سهم ایران تنها در حدود یک میلیون دلار می‌شود و برای کشوری که ادعای وجود این همه متخصص در رشته‌هایی همچون نفت، شیمی و غیره را دارد زیبنده نیست.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی از دست رفتن بازارهای عراق و افغانستان را به عنوان یکی از ضعف‌های امروز در بازار صادراتی صنایع پایین دست پتروشیمی عنوان کرد و افزود: میانگین نرخ مواد اولیه در بورس کالا برای صنایع پایین دست پتروشیمی معادل ۷ هزار تومان تمام می‌شود در حالیکه سهمیه دریافتی نه تنها وارد تولید نمی‌شود بلکه در بازار آزاد به قیمت بیش از ۲۵ هزار تومان به دست تولیدکننده می‌رسد.

*رگولاتوری نباید حذف شود

حسینی صدر با بیان اینکه متولی واحدی برای سر و سامان دادن صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی وجود ندارد، گفت: سامانه بهین‌یاب در حال حاضر قابلیت خود را از دست داده و نیاز به یک مسئول صاحب اختیار که بتواند مسئولان وزارت نفت، وزارت صنعت و سایر نهادهای نظارتی را پشت یک میز بنشاند بسیار احساس می‌شود.

حسینی صدر با بیان اینکه نباید رگولاتوری در کشور حذف شود، عنوان کرد: علیرغم تصویب قوانین اما وزارت نفت نباید مسئول ایجاد شهرک‌ شیمی باشد این در حالیست که در کشورهایی همچون سنگاپور معادل ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع پایین دستی و بالادستی پتروشیمی صورت می‌گیرد اما در ایران همچنان صنعت پایین دست را دشمن و در مقابل صنایع بالادست نگاه می‌کنند.

مشاور وزیر نفت با انتقاد از خروج نخبگان از کشور گفت: در ایران هم‌اکنون صادرات نخبگان در رتبه اول هستیم و این در حالیست که بهترین دانشجویانی که از هوش بالاتری برخوردارند و با انگیزه بیشتری می‌توانند کار کنند اجازه خودنمایی ندارند.

وی افزود: این آرزو وجود داشت که در مجلس به جای به‌کارگیری بازنشستگان عنوان شد که افراد بالای ۶۰ سال بهترین مشاوران هستند در حال حاضر اغلب استخدام‌های کشور با پارتی‌بازی و به کارگیری افرادی بوده که از هوش کافی برخوردار نیستند و معلوم نیست بر چه اساسی از رتبه شغلی برخوردار شده‌اند و این در حالیست که همچنان نخبگان از ایران در حال خارج شدن هستند، باید اجازه داد نخبگان واقعی در کشور سهم‌آفرینی کنند و از همین همایش به عنوان نقطه آغاز برای ارائه خروجی‌های واضح و درست به رئیس جمهور استفاده کرد. در حال حاضر تولید و استخراج گاز طبیعی در کشور که ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که باعث شده تا نیمی از این راه را طی کنیم بنابراین باید با انصاف و دلسوزی این راه را طی کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.