خراسان شمالی- انوشیروان محسنی بندپی در چهل و دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی حضور یافت.

ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی با ارز نیمایی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در چهل و دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی از ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی متناسب

با ارز نیمایی خبر داد.

وی اظهار داشت: برنامه ملی اشتغال روستایی با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با هدف رونق اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و مرزی به همت این وزارتخانه و همکاری سازمان برنامه و بودجه در حال اجراست.

وی افزود: بر اساس گزارش های ارائه شده از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، عملکرد بانک های عامل در پرداخت تسهیلات مطلوب بوده است اما این روند باید تسریع شود.

وی با اشاره به نرخ بیکاری ۱۲ درصدی کشور، ادامه داد: نرخ بیکاری خراسان شمالی در بهار ۹۶ افزون بر ۱۰ درصد و در بهار ۹۷ افزون بر ۸ درصد بوده که کاهش حدود ۲ درصدی نرخ بیکاری در استان طی یکسال گذشته بیانگر عملکرد مناسب تیم مدیریتی به ویژه اقتصادی استان است.

محسنی بندپی در ادامه سخنان خود خطاب به مدیران بانک های عامل طرح ملی اشتغال روستایی و عشایری دستور داد: حتی اگر مرحله دوم تسهیلات روستایی ابلاغ نشود، بانک های عامل باید از محل اعتبارات داخلی خود برای ادامه روند اجرای طرح های اشتغالزای روستایی و جلوگیری از

توقف امور، پرداخت کنند و یادآور می شوم مرحله دوم ابلاغ این تسهیلات بر اساس ارز نیمایی است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ملی اشتغال روستایی و عشایری پیش از شروع نوسانات ارزی و تغییر قیمت ها شروع شده است؛ بنابراین کارگروه ملی اشتغال، موضوع بازنگری در طرح ها را در دستور کار دارد و این کارگروه پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیارد تومان به طرح ها را به

استان ها تفویض اختیار کرده است. وی گفت: در موضوع آموزش و مشاوره به کارفرمایان در طرح اشتغال روستایی خراسان شمالی نگاه ویژه ای دنبال خواهد شد.

محسنی بندپی با اعلام این که پرداخت وام تعاونی های زنان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان نیاز به وثیقه ندارد، افزود: این صندوق مصوب کرده است که وام های پرداختی به تعاونی های زنان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان بدون وثیقه و تنها با گرفتن سفته ضمانت شود. این رقم برای مردان تا سقف ۲۵۰

میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: بر نظارت دقیق نحوه هزینه کرد تسهیلات اشتغالزا در مسیر درست تاکید دارم و یادآور می شوم این نظارت ها نباید به پایان کار موکول شود و هم چنین برخورد با خاطیان این موضوع باید قانونی و قاطع باشد.

محسنی بندپی اذعان داشت: با توجه به این که توسعه فضای کسب و کار و رونق اشتغال در روستاها به عنوان مولد اصلی کشور با نگاه سنتی همراه بوده است، زمینه ماندگاری جوانان در روستاها فراهم نشده است و در سنوات گذشته تسهیلات اشتغالزا در مسیرهای دیگر هزینه شده است؛ بنابراین

با توجه به وجود این مشکلات و شرایط حساس کشور که دشمن همراه با جنگ اقتصادی، جنگ روانی را علیه جمهوری اسلامی برنامه ریزی کرده است باید هماهنگی سه قوه افزایش یابد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فاز دوم پتروشیمی بجنورد هم اظهار داشت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فرهنگیان کشور برای سرمایه گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده اند .

محسنی بندپی افزود: پیشنهاد بنده به مسئولان و نمایندگان استان برگزاری نشستی مشترک با نمایندگان این شرکت ها برای ترغیب سرمایه گذاری و هم چنین بررسی و حل مشکلات فنی، اقتصادی و تجهیزاتی پتروشیمی است.

وی با اشاره به درخواست استان مبنی بر اجرای مصوبات نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: برای شهرستان های بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس اجتماعی حداکثر تا سه هفته آینده راه اندازی خواهد شد و برای تامین اعتبار

مرکز توانبخشی هم اعلام آمادگی می کنم.

در این نشست، نماینده اسفراین در مجلس هم اظهار داشت: موضوع آموزش به متقاضیان باید در مرحله دوم پرداخت تسهیلات طرح اشتغال روستایی پررنگ تر دیده شود تا موجب هدررفت وقت و هزینه افراد نشود.

هادی قوامی افزود: طرح های اشتغالزا باید انعطاف بیشتری داشته باشند تا در آینده طرح های توسعه ای برای آن ها ایجاد شود و پیشنهاد می کنم در مرحله دوم ابلاغ و پرداخت تسهیلات، رهاسازی واحدهای تولیدی از نظام بانکی در نظر گرفته شود.

علی اکبری نماینده مردم بجنورد در مجلس هم گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مانده مطالبات مردم استان به ویژه اجرای فاز۲ پتروشیمی بجنورد را تعیین تکلیف کند و پیشنهاد می کنم برای اجرای این طرح از ظرفیت های موجود بهره مند شوید.

علی قربانی نماینده ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس هم اظهار داشت: خراسان شمالی ۱.۸ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد اما میزان تولید ناخالص استان کمتر از نیم درصد است بنابراین خراسان شمالی مستلزم نگاه ویژه از سوی دولت است.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.