هفته خدمات الکترونیک قضایی روز گذشته با برگزاری سومین گردهمایی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مشهد مقدس به پایان رسید.

عناوین مجرمانه و ثبت دادخواست‌ها استاندارد سازی می شود/افزایش نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

به گزارش قدس آنلاین، در این همایش که با حضور حجت الاسلام و المسلمین شهریاری، حجت الاسلام و المسلمین مظفری، دشتی اردکانی و دیگر اعضای هیئت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، معاونین فناوری اطلاعات دادگستری‌های سراسر کشور و جمعی از مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برگزار شد از ۵ مدیر نمونه این دفاتر تقدیر شد.

سید عباس حسینی از استان گلستان، عباس خادمی از استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین بهرامی از استان قم، حجت ارهام از استان لرستان و بهرام عبدالملکی از استان کردستان به عنوان مدیران برتر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور معرفی شدند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: استاندارد سازی عناوین مجرمانه در ثبت دادخواست‌ها با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین مظفری رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به حاضرین افزود: یکی از خدمات بزرگ قوه قضاییه به مردم همین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است که کار را هم برای دستگاه قضایی و هم برای مردم تسهیل کرده است.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی قضات در دادگستری‌ها نسبت به این دفاتر عدم وجود یک استاندارد برای ثبت دادخواست‌ها است. یعنی ما در دادگستری‌ها استاندارد خاصی برای ثبت و پذیرش شکایات نداریم مثلا ممکن است یک دادگستری یا قاضی یک فعل را جرم بداند و یک قاضی در یک استان دیگر آن را به عنوان مجرمانه دیگری بداند. یا عنوان کنند که اصلا این پرونده کیفری نیست بلکه حقوقی است؛ لذا این تعدد نظر و آراء باعث گرفتاری زیادی برای مردم و دستگاه قضایی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری گفت: ممکن است جایی برای یک پرونده قرار منع تعقیب صادر شود، اما جای دیگر حکم کیفری برای آن صادر شود. خوشبختانه اکنون در حال حرکت به سمتی هستیم که این استانداردسازی انجام شود و تعدد نظر و ثبت شکایات نداشته باشیم.

وی بیان کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بستر مناسبی برای این استانداردسازی‌ها هستند و می‌توانند با استاندارسازی عناوین مجرمانه و دعاوی حقوقی از ورود پرونده‌های زیادی به دستگاه قضایی جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: ما در این راستا تفاهم نامه‌ای را با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امضا کرده ایم که در آن قرار گردیده برخی از دادخواست‌ها اصلا ثبت نگردد. به عنوان مثال ابطال شناسنامه از آن دست دادخواست‌هایی است که ما اعلام کردیم این دفاتر به آن توجه نکنند، چون معتقدیم که مرجع رسیدگی به این شکایت اداره ثبت احوال است. مگر در موارد استثنایی یا موضوع تغییر نام هم کاری است که نیاز به مراجعه به قوه قضاییه ندارد و باید اداره ثبت احوال به آن رسیدگی کند یا ثبت دادخواست با عنوان تسلیط ید بر مال هم از همین دست دادخواست‌ها است که بسیاری از وکلا با الفاظ درشت سعی می‌کنند چنین دادخواست‌هایی را به دادگاه‌ها بکشانند.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری افزود: درخواست صدور حکم رشد یا فک پلاک هم از این امر مستثنی نیست، چون معتقدیم که فک پلاک یک امر کاملا اداری است و نیاز به مراجعه به قوه قضاییه نیست.

وی بیان کرد: لذا اگر این استاندارسازی صورت گیرد و عناوین مجرمانه و عناوین حقوقی شناسایی و دسته بندی شوند بخش زیادی از مشکلات مردم و قوه قضاییه برطرف خواهد شد و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این فرصت را دارند که این کار استانداردسازی را انجام دهند تا کار تکریم ارباب رجوع بیش از گذشته انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری: ۸۹ عنوان شکوائیه در حال اضافه شدن به صلاحیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است/ صدور بیش از ۴۱ میلیون ابلاغ الکترونیکی

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری معاون رئیس دستگاه قضا در این همایش اظهار کرد: هفته خدمات الکترونیک قضایی ابتکاری بوده است که توسط همکاران ما در مرکز آمار کلید خورده و امیدواریم که این هفته در تقویم ملی ثبت شود و ما هر ساله شاهد برگزاری مراسمات آن باشیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم در ثنا ثبت نام کرده اند و بیش از ۴۱ میلیون ابلاغ الکترونیکی صادر شده است که تقریبا حدود ۲۷۰ میلیارد تومان برای دستگاه قضایی صرفه جویی شده است. معاون رئیس دستگاه قضا بیان کرد: درهفته خدمات الکترونیک قضایی ۸۹ عنوان شکوائیه را جزو صلاحیت‌های شما مدیران دفاتر قرار می‌دهیم که نود درصد از شکوائیه‌ها در همین ۸۹ درصد عنوان گنجانده می‌شوند.

معاون رئیس دستگاه قضا خاطر نشان کرد: ۸۹ عنوان شکوائیه در حال اضافه شدن به صلاحیت شما است که به نوعی با این کار درب دادسراها و کلانتری‌ها بسته خواهد شد. معاون رئیس دستگاه قضاگفت: شبکه ملی عدالت که مربوط به قوه قضاییه است یکی از این مقدمات است که خوشبختانه به نحو مناسبی در دستگاه قضایی راه اندازی شده است این شبکه دارای یک مرکز ملی داده است و از این مرکز ۱۰۰ نقطه ستادی اتصال وجود دارد.

وی گفت: همچنین ۳۱ استان و دیوان و سازمان قضایی به این مرکز متصل هستند همچنین ۴۳ نقطه از سازمان ثبت، ۲۳۰ نقطه از سازمان زندان‌ها و ۱۱ هزار دفتر اسناد رسمی به مرکز ملی داده‌ها وصل هستند. به طوری که این شبکه بزرگترین شبکه محتوایی کشور است.

رئیس هیت مدیره دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: گواهی سوء پیشینه جزو صلاحیت‌های دفاتر قرار خواهد گرفت

دشتی اردکانی رئیس هیت مدیره دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این همایش گفت: کشورهای پیشرفته و پیش رو توجه زیادی به بخش خصوصی دارند، اگر در این کشورها ۲۰۰ خدمت به مردم ارائه شود حداقل ۱۸۰ مورد آن توسط خود مردم و توسط بخش خصوصی است، اما متاسفانه این آمار در کشور ما برعکس است.

وی بیان کرد: تحولی که اکنون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در دستگاه قضایی ایجاد کرده یک تحول بی‌نظیر و ارزشمند است؛ به عنوان مثال تشکیل پردیس‌های قضایی جزو این تحولات است که اگر این اتفاق در کشور رخ دهد و این پردیس‌ها تشکیل شوند ۸۰ درصد مشکلات دستگاه قضایی برطرف خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: باید به بخش خصوصی اعتقاد داشت و آن‌ها را حمایت کرد. من از زمانی که به یاد دارم رهبر معظم انقلاب از ابتدای انقلاب تاکنون بر اصل ۱۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور به مردم تاکید داشته‌اند.

دشتی اردکانی اظهار کرد: اما هنوز هم این اصل به طور کامل در کشور رعایت نشده است و اگر این اصل همچنان اجرایی نشود مشکلات هم باقی خواهند ماند.

وی در ادامه به یکی از مشکلات اصلی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اشاره کرد و گفت: قطعی مکرر سیستم‌ها در سراسر کشور یکی از مشکلات ما در دفاتر بوده است و این مشکل ما را بر آن داشت که جلساتی را ترتیب داده و با کمک مرکز آمار بتوانیم زیرساخت‌های فنی کار را بهبود ببخشیم و متوجه شدیم که در این موضوع هم باید از بخش خصوصی کمک بگیریم به طوری که حتی عده‌ای از مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ما اعلام می‌کرند که حاضر هستند از جیب خود هزینه کنند تا دیگر این قطع شدن سیستم‌ها ادامه پیدا نکنند.

رئیس هیئت مدیره دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: خوشبختانه به پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل تا حدودی برطرف شده است و در آینده کمتر هم خواهده شد، چون در آینده ۸۹ خدمت به صلاحیت‌های دفاتر اضافه خوهده شد و بر اساس تصمیم هیئت مدیره کانون ۴ میلیارد تومان برای برطرف شدن این مشکل اختصاص یافت.
تدین سرپرست اداره کل خدمات الکترونیکی قضایی در سومین گردهمایی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: آنچه که ما درمرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه واداره کل خدمات الکترونیک قضایی بر عهده داریم گسترش و توسعه خدمات است.

سرپرست اداره کل خدمات الکترونیکی قضاییه گفت: شما عزیزان یا سابقه خدمت به دستگاه قضایی را داشته اید یا به نحوی سابقه امور مرتبط با قوه قضاییه را داشته‌اید و ا میدواریم که تجربه شما عزیزان باعث شود کار خدمت رسانی مردم بهبود یابد.

وی افزود: اگر همت شما خدمت باشد مطمئنا موفقیت حاصل خواهد شد باید کاری کرد که رضایتمندی مردم به قوه قضاییه و نظام افزایش یابد به طوری که حتی کارکنان مشغول دردفاتر خدمات نقش پررنگی در افزایش رضایتمندی دارند.

تدین بیان کرد: نباید از فرصت خدمت به مردم به سادگی عبور کنیم بلکه باید این مسیر انتخاب شده را با دقت و همت فراوان طی کنیم.

سرپرست اداره کل خدمات الکترونیکی قضایی گفت: در برنامه سال  جاری بنا داشته ایم که تمام خدماتی که قرار است اضافه شود را آماده کنیم. خدمات الکترونیک قابل ارائه خدمات زیادی هستند که ما به دنبال افزایش و بهبود آن هستیم.

وی تصریح کرد: خدمات قابل ارائه در چند بخش خدمات آغازین، خدمات پیگیری، خدمات تکمیلی و خدمات کمکی و اطلاع رسانی دسته بندی می شود.

سازوکار نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
در دومین روز همایش گردهمایی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که در مشهد مقدس برگزار شد؛ سازوکار نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تشریح شد.

بشیری عضو هیئت مدیره و مدیر واحد نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی  در سومین گردهمایی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار داشت: بر اساس آیین نامه، کار نظارت و بازرسی از دفاتر و اجرای حسن کار بر عهده کانون واگذار شده است ونتایج آن به اداره کل ارسال می‌گردد. البته این کار نافی مسئولیت اداره کل مربوطه نیست.

بشیری گفت: بر اساس توافق نامه‌ای که در این زمینه منعقد شده است مصوب گردید بحث بازرسی از دفاتر را در استان‌ها معاونت آمار و فناوری اطلاعات هر دادگستری خودش انجام دهد یعنی پس ازاینکه این افراد آموزش‌های لازم را دیدند بر اساس چک لیست‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد کار نظارت را انجام دهند.

وی بیان کرد: این دوره بازرسی به صورت پایلوت شروع شده است وقرار شد هیئت مدیره نتایج این بازرسی‌ها را بررسی کند تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص گردد.

عضو هیئت مدیره و مدیر واحد نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: در سه ماه اخیر چند استان به صورت آزمایشی مورد بازرسی قرار گرفتند.

بشیری در ادامه به موضوع آموزش اشاره و تصریح کرد:ما در امر نظارت وبازرسی‌ها بر آموزش‌ها تأکید مؤکد داریم و معتقدیم تا آموزش‌ها نباشد بازرسی‌ها اثربخش نیست. با توجه به ایجاد کمیسیون آموزش انشاءالله آموزش‌های خوبی به مدیران دفاتر داده خواهد شد و پس از آن است که ما می‌توانیم یک نظارت درست را داشته باشیم.

وی به روش‌های نظارتی این واحد هم اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های ما در امر بازرسی و نظارت بررسی سیستمی یا سامانه‌ای است. به این طریق که سیستم مدیر یا کارمند دفتر را مورد بررسی قرار می‌دهیم در این روش لازم نیست که مراجعه حضوری صورت گیرد بلکه از طریق خود سیستم‌های مرکز یا اداره کل این کار صورت می‌گیرد.
منبع: میزان
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.