البرز- سعید نقدی با بیان اینکه منابع آبی موجود در استان نزدیک به ۳۰ درصد برای شرب و ۷۰ درصد برای کشاورزی صرف می شود، گفت: ۷۰ درصد ازبارش ها تبخیر و تنها ۱۰ درصد در مناطق آبرفت ذخیره می شود.

۷۰ درصد از بارش ها تبخیر می‌شوند/ کاهش ۹ درصدی ذخایر مخزنی سد کرج و طالقان

سعید نقدی مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان البرز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به آخرین وظعیت بارش های اخیر دراستان البرز گفت: سال آبی از اول مهر ماه تا سال زراعی سال آینده می باشد که میزان متوسط دراز مدت بارش ها در استان از اول مهر تا کنون در حدود ۲۷میلیمترمی باشد.

وی افزود: امیدواریم که میزان بارش‌ها طی ۶ ماه‌ آینده افزایش یابد تا سال آبی پربارشی برای استان البرز رقم بخورد.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان البرز به آخرین وضعیت ظرفیت مخازن سدهای کرج و طالقان پس از بارش‌های اخیر اشاره کرد و گفت: ظرفیت مخازن این دو سد نسبت به سال گذشته همچنان ۹ درصد کاهش دارد.

نقدی با بیان اینکه ظرفیت سد کرج ۷۰ درصد یعنی برابر با ۱۲۸ میلیون مترمکعب می باشد، گفت: سد طالقان با ظرفیت ۶۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش حجم در ذخایر خود دارد.

وی با اشاره به اینکه بارش های اخیر به میزان ۷ تا ۱۰ درصد در مخازن و سدها ذخیره می شود، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد ازاین بارش ها تبخیر شده و در حدود ۱۰ درصد در مناطق آبرفت ذخیره می شود.

نقدی در ادامه گفت: منابع آبی دراستان البرز محدود بوده چراکه روستاهایی هستند که هنوز مشکل کمبود آب دارند و یکی از عمده ترین مشکل در البرز چند کشت بودن درزمین های کشاورزی و مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی است.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اینکه البرز ۵ هزار کلیومتر وسعت و تراکم جمعیت بالایی دارد، گفت: البرز با جمعیت حدود ۳ میلیون نفر و با ۶۰ درصد وسعت ارتفاعات که غیر قابل سکونت است دارای تنها ۲ هزارکیلومتر قابل سکونت است.

وی اضافه کرد: منابع آبی موجود در استان نزدیک به ۳۰ درصد برای شرب و ۷۰ درصد برای مصارف کشاورزی صرف می شود ازاین رو در منابع آب شرب در استان با چالش روبرو هستیم.

نقدی با اشاره به اینکه مردم بایستی درمصرف آب صرفه جویی کنند، افزود: چاه های آب دراستان درحال کف شکنی هستند چراکه این چاه ها در سالهای گذشته عمق ۹۰ مترداشتند ولی در حال حاضر به عمق ۱۵۰ متر رسیده اند.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان البرز در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه چشمه هایی که در مناطق کوهستانی رها شده اند چرا مهار نمی شوند؟ گفت: چشمه ها عموما حقابه برهستند و درمناطق پایین دست روستائیان حق آبه خود را از این چشمه ها برداشت می کنند.

وی درپایان گفت: آب چشمه هایی که در مناطق کوهستانی بدون سکونت رها می شوند می توان با مدیریت صحیح به رودخانه ها سرازیر کرد تا حق آبه زیست محیطی منطقه حفظ شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.