گیلان-احسان هادی‌پور گفت:‌ صیادان شنگ ‌یا همان سمورهای آبی در گیلان به غیر از تحمل جزای حبس، ۳.۵ میلیون تومان نیز جریمه می‌شوند.

صیادان "شنگ‌" ۳.۵ میلیون تومان جریمه می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ،احسان هادی‌پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی اظهار داشت:‌ قاچاقچیانی‌ که در گیلان به قصد تجارت پوست شنگ(سمور آبی) اقدام به شکار این حیوانات می‌کنند برابر قانون به غیر از تحمل مجازات‌های حبس به پرداخت ۳ و نیم میلیون تومان جریمه نقدی نیز محکوم می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی عنوان کرد:‌ در پهنه آبی ایران دو پستاندار گوشتخوار زندگی‌می‌کنند و علاوه بر فک‌های خزری به عنوان یکی از گونه‌های زیستی موجود در دریای خزر،‌ شنگ‌ها یا سمورهای آبی نیز در ردیف یکی از دو گونه گوشتخوار یاد شده محسوب می‌شوند.

هادی‌پور سمورهای آبی را تنها پستانداران آب‌های داخلی ایران دانست و ابراز داشت:‌ فک‌ها به غیر از آب‌های خزر بعضاً در دهانه و ورودی تالاب‌های استان گیلان نیز دیده می‌شوند در حالی‌که سمورهای آبی یا همان شنگ‌ها بیشتر عمر خود را در درون آب‌های شیرین سپری می‌کنند.

وی در مورد وضعیت زیستی سمورهای آبی خاطرنشان کرد:‌ این حیوان گوشتخوار از جمله گونه‌هایی است که در فهرست سرخ مؤسسه I.U.C.N قرار دارد یعنی علاوه بر اینکه حمایت‌ شده تلقی می‌شود در سطوح پایین‌تر فهرست این مؤسسه بین‌المللی در ردیف گونه‌های تهدیدپذیر قرار گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی تصریح کرد:‌ به دلایل متعددی اطلاعات آماری و جمعیتی زیادی در مورد سمورهای آبی یا شنگ‌های موجود در کشور از جمله استان گیلان در دسترس نیست که تحرک بسیار بالا و جابه‌جایی آن‌ها با سرعت ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت از جمله این دلایل است.

هادی‌پور با تأکید بر اینکه شنگ‌ها از جمله گونه‌های شب‌گرد محسوب می‌شوند بیان داشت:‌ شنگ‌ها یا سمورهای آبی بخش بسیار زیادی از زندگی خود را در خشکی و بخشی را نیز در آب سپری می‌کنند و به دلیل شیوه زندگی و جابه‌جایی بسیار سریع اطلاعات زیادی از آن در دست نیست.

وی با اشاره به اینکه شنگ‌ها نشانه یا علامت انفرادی خاصی بر روی پوست خود ندارند ابراز داشت:‌ وجود تمام دلایل و محدودیت‌هایی که ذکر شد جمع‌بندی درباره تعداد جمعیت سمورهای آبی،‌ شناسایی و انجام عملیات سرشماری آنان را با اختلال و مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی مخاطراتی که سمورهای آبی‌ با آن مواجه‌ هستند را برشمرد و افزود:‌ عدم وجود اطلاعات آماری کافی در مورد سمورهای آبی یا شنگ‌ها باعث شده این حیوان به‌شدت مورد آسیب قرار بگیرد و برای ادامه حیات خود با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شود.

هادی‌پور سمورهای آبی را شاخص سنجش اکوسیستم‌های آبی پاک قلمداد کرد و اظهار داشت:‌ سمورهای آبی اغلب در استان گیلان در آب‌های پاکیزه به زندگی خود ادامه می‌دهند زیرا مسیر دسترسی آن‌ها به گونه‌های مختلف غذایی نظیر ماهی بیشتر در چنین محیط‌هایی محقق می‌شود.

وی عمده‌ترین محل‌هایی که مورد توجه شنگ‌ها یا سمورهای آبی برای ادامه زندگی و بقاء انتخاب می‌شوند را متذکر شد و گفت:‌ این گونه‌ها در استان گیلان بیشتر در رودخانه‌ها،‌ کانال‌های آبیاری،‌ دریاچه‌ها،‌ تالاب‌ها،‌ استخرهای پرورش ماهی با پوشش گیاهی مناسب و دریای خزر دیده می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.