نفیسه ثقفی عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شایع بودن سرطان پستان در زنان تصریح کرد: فاکتورهای خطر زیادی برای ابتلا به سرطان پستان وجود دارد که عدم فرزندآوری، مصرف سیگار ،قلیان و سابقه خانوادگی برخی از این عوامل خطر هستند.

"سرطان سینه" در کمین زنانی که سیگار و قلیان می‌کشند

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر نفیسه ثقفی استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان پستان جزو شایعترین سرطانها  در زنان و یکی از علل مهم مرگ و میر مربوط به سرطان در کل جهان محسوب می شود که با مصرف سیگار وقلیان تلفات بیشتری می گیرد.

وی به فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان پستان اشاره کرد و افزود: عدم فرزند آوری، حاملگی در سن بالا، سابقه خانوادگی سرطان پستان، آندومتر، تخمدان و کولون، چاقی در زمان یائسگی، سن پایین در اولین قاعدگی (قبل از سن ۱۲ سالگی) و یائسگی دیررس (بعد از سن ۵۱ سالگی)، سابقه مواجهه با اشعه، مصرف سیگار، الکل و مصرف مواد غذایی چرب و گوشت زیاد، مواد فراوری شده و کنسرو خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

ثقفی با اشاره به اهمیت سرطان پستان و عوامل مهم تاثیرگذار در کاهش سرطان پستان اظهار داشت: ورزش، شیردهی، پیشگیری از چاقی، مصرف میوه و سبزی فراوان و مصرف غذاهای کم چربی در کاهش ابتلا به سرطان پستان موثر هستند.

این متخصص زنان و زایمان، خودآزمایی پستان و معاینه بالینی پستان توسط پزشک یا مسئولین مراقبت های بهداشتی باتجربه را از عوامل تشخیص زودرس عنوان و تصریح کرد: دو عامل مهم ذکر شده در تشخیص زودرس سرطان پستان موثر بوده و باعث شناسایی و درمان زودهنگام در مراحل اولیه بیماری شده  و سبب کاهش مرگ و میر ناشی از آن می گردد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با روش خود آزمایی پستان اذعان کرد: طبق شواهد علمی و راهنماهای بین المللی، خودآزمایی پستان ماهانه از سن بیست سالگی برای تشخیص سریع هر نوع بیماری (خوش خیم و بدخیم) پستان شروع می شود لذا بایستی در مراکز بهداشتی و بیمارستانها، کلینیک های آموزشی خود آزمایی پستان وجود داشته باشد بهترین زمان معاینه پستان یک هفته بعد از تمام شدن قاعدگی ماهانه است.

وی هم چنین با اشاره به معاینه بالینی پستان توسط پزشک یا مسئولین مراقبت های بهداشتی باتجربه خاطرنشان کرد: معاینه پستان باید بخش روتینی از معاینه بیمارانی باشد که به متخصصین زنان و زایمان مراجعه می کنند لذا تمام متخصصین زنان و مسئولین مراقبت های بهداشتی بایستی روش صحیح معاینه کامل پستان را آموزش ببینند.

ثقفی در ادامه بیان کرد: انجام معاینه از سن چهل سالگی حتما باید سالانه و بین سنین ۲۰ تا ۳۹ سالگی هر دو الی سه سال یکبار صورت گیرد.

منبع:وبدا

  انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.