درحالیکه به روزهای پایان مدیریت استاندار خراسان رضوی نزدیک می‌شویم اما هنوز هیچ خبر موثقی درباره جایگزین وی به گوش نمی‌رسد و این احتمال وجود دارد که خراسان رضوی طی ماههای آینده با سرپرست اداره شود.

گمانه‌زنی‌ها درباره استاندار بعدی خراسان رضوی/معرفی ۵ گزینه اصلاح‌طلب برای استانداری/ نظرات متناقض درمجمع نمایندگان استان

قدس آنلاین – سعید کوشافر: ماجرا از جایی آغاز شد که قانون منع استفاده از بازنشستگان درشورای نگهبان تاییدو ازسوی دولت ابلاغ شد، استاندار خراسان رضوی که مشمول این قانون می‌شد؛ درحالی که از روند بازنشستگی زودتر از موعد خودگلایه داشت؛ اما گفت: پست خود را در زمان اعلام شده و ظرف دو ماه، تحویل استاندار بعدی خواهم داد.

علیرضا رشیدیان اظهار داشت: طبق قانون و در مهلت دو ماه ابلاغ شده که باید تمامی افرادی که مشمول این قانون می‌شوند حداکثر تا سقف زمانی تعیین شده مسئولیت را واگذار کرده و کنار بروند.

رشیدیان با انتقاد از جوی روانی نامناسب که بعضی در جامعه مطرح می کنند، عنوان کرد: امروز به گونه‌ای وانمود می‌شود که استانداران بازنشسته برای رسیدن به این پست خدای ناکرده تبانی کرده و یا مرتکب خلافی شده‌اند که این حرف خلاف حقیقت است.

استاندار خراسان رضوی گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد یکی از کارهایی که انجام شد، بازنشسته کردن نیروهایی بود که به نحوی با سلیقه حاکم در دولت همخوان و هماهنگ نبودند؛ در آن زمان بسیاری از مدیرانی بازنشسته شدند که از لحاظ قانونی به زمان بازنشستگی نرسیده بودند اما این امر ابلاغ شد که هم خلاف قانون نبود و هم سیاست دولت وقت بود و همه ما هم به آن احترام گذاشتیم و بدون هیچ تنشی بازنشسته شدیم.

***استاندار بعدی کیست؟

مردم خراسان رضوی خوب بخاطر دارند که رویه انتخاب استاندار فعلی چه مقدار زمان برد، چه گزینه هایی مطرح شدند و در نهایت این رشیدیان بود که توانست تمام صلاحیت‌ها را کسب کرده و بر این کرسی تکیه بزند؛ خراسان رضوی از جمله استانهایی است که مدیریت بر آن نیازمند رعایت حساسیت‌های خاصی است که از عهده هر مدیری برنمی‌آید.

این استان یکی ازمهمترین مناطق کشور از لحاظ سیاسی است به نحوی که میتوان گفت دومین هسته سیاسی کشور پس از پایتخت است؛ وجود شهر مشهد بعنوان دومین کلانشهر کشور با ۵/۳میلیون جمعت ساکن و بیش از ۴۰میلیون زائر و مسافر نیز حساسیت‌های مضاعفی را به این منطقه از کشور داده است که نیازمند مدیریتی مدبرانه و فراجناحی است.

اما در دور دوم انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور برخی از گروههای سیاسی توقع داشتند که گزینه مورد نظر انها جایگزین رشیدیان شوند؛ دراین خصوص ماههای زیادی هم رایزنی و گمانه زنی صورت گرفت اما بازهم این رشیدیان بود که بر صندلی استانداری ماندگار شد و از جمله معدود مدیرانی بود که در دور دوم هم با دولت تدبیر همراه شد.

در این فرصت اندک قصد ندارم مدیریت رشیدیان بر این استان پهناور را نقد کنم چه بسا که دراین مدت منتقدان اظهارات متفاوتی را دراین خصوص بیان داشتند؛ واقعیت این است که رشیدیان هرگز از خود تمایلات جناحی شدید بروز نداد، هرچند این رویه در معاونانش خیلی جدی نبود و آنها از میان افرادی انتخاب شدند که تمایلات سیاسی نسبت به یک گروه خاص داشتند.

این درحالی است که اکنون همینها که شرایط اقتصادی کشور را درهم ریخته و آشفته میبینند پای از گردون کنار کشیده واحساس میکنند اگر با دولت همراه شوند؛ همراهی مردم را در انتخابات بعدی از دست خواهند داد.

درهمین زمینه رئیس شورای اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی گفت: این شورا به مساله انتخاب استاندار ورود پیدا نمی‌کند.

محمدرضا حیدری با اعلام این خبر اظهار کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری احزاب اصلاح‌طلبان به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

***گزینه‌های شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان

درهیمن حال  دبیر انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی گفت: آقایان مهری، مدیرعامل بانک صنعت و معدن،   صادقی، معاون سیاسی سابق و معاون رئیس جمهور، میرزایی، معاونت پشتیبانی استانداری و انصاری، استاندار سابق مازندران، گزینه‌هایی هستند که برای استانداری بیشتر مطرح‌اند.

محمدعلی گندمی، در خصوص اقدامات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان برای معرفی استاندار جدید، اظهار کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان که با عجله و کارشناسی نشده انجام شده، عوارض جدی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

دبیر انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی بیان کرد: در بحث انتخاب استاندار یا دیگر مدیران، متاسفانه شوراهای هماهنگی کارکرد چندانی ندارند؛ بعد از دوره اول اصلاحات هیچ استانداری با نظر شورای هماهنگی اصلاحات انتخاب نشد، البته شورای هماهنگی نظر خود را بیان کرده اما افرادی که در رده‌های بالا بودند به بهانه‌های مختلف قبول نمی‌کردند؛ انتصاب نماینده عالی دولت بیشتر بر عهده وزیر کشور و خود دولت است که تصمیم‌گیری می‌کنند. در استان‌ها نظر شورای هماهنگی و نیروهایی که در ستادها با دولت همکاری و همراهی داشتند، چندان برایشان اهمیتی ندارد. 

وی ادامه داد: آن‌ها بیشتر به دنبال بهانه‌هایی می‌گردند تا نیروهای خود را روی کار بیاورند و چندان به افکار عمومی و اینکه شورای هماهنگی چه فردی را مدنظر دارد، اهمیتی نمی‌دهند، البته در اینجا دوستان تلاش‌های خود را انجام می‌دهند، اگرچه شورای هماهنگی چندان در شرایط فعلی که بحث شورای عالی اصلاحطلبان و شورای برنامه‌ریزی مطرح است، منشا اثر نیست. اختلاف نظرهایی در آن وجود دارد که متاسفانه آن‌ها را درگیر مسائل جزئی و کوچک کرده است، البته کمیته‌ای هم مشخص شده که این قضایا را پیگیری کند اما ما چندان امیدوار نیستیم که نظرات دوستان ما لحاظ شود.

 گندمی در خصوص گزینه‌های موردنظر کمیته اصلاح‌طلبان، تصریح کرد: مهری، مدیرعامل بانک صنعت و معدن، صادقی، معاون سیاسی سابق و معاون رئیس جمهور، میرزایی، معاونت پشتیبانی استانداری و انصاری، استاندار سابق مازندران، افرادی بوده که بیشتر مطرح هستند اما هیچ کدام نهایی نشده‌اند، البته افرادی نیز مطرح بودند که چون در حال حاضر بازنشسته شدند یا مشمول این قانون هستند، عملا نمی‌توان آن‌ها را مطرح کرد.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: بخشی از این افراد، میانه‌رو هستند که اگر استاندار شوند، افراد دیگر نیز می‌توانند با آن‌ها کار کنند؛ ما در بحث مدیریت استان اینکه فرد صد در صد اصلاح‌طلب دو آتشه باشد را چندان مدنظر نداریم به این دلیل که حتما باید استاندار فرد جامعی باشد؛ البته برخی صلاحیت‌های بالایی دارند اما بعید است که دولت رضایت دهد که آن‌ها را روی کار بیاورد.

 عضو شورای مرکزی خانه احزاب خراسان رضوی در خصوص شاخص‌های مورد نظر برای استاندار، عنوان کرد: استاندار جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان نماینده عالی دولت در استان محسوب می‌شود یعنی تمام مدیران رده‌های بعدی و مدیران کل و روسای ادارات بزرگ همه باید با هماهنگی استاندار انجام شود و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد. فردی که برای این جایگاه انتخاب می‌شود باید از تجربه و تخصص لازم برخوردار و فردی باشد که بتواند بین نیروهای استان توازن و هماهنگی برقرار و به شایسته‌سالاری و انتصاب نیروهای شایسته کمک کند. این فرد باید بتواند در چرخه استان اثرگذاری داشته باشد.

***گزینه‌های شایع برای استاندار

دراین زمینه همچنین رئیس ستاد روحانی در خراسان رضوی گفت: گزینه هایی که در حال حاضر برای استاندار جدید شایع است، مدنظر این کمیته رایزنی نیستند.

حسین امینی در خصوص اقدامات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان برای معرفی استاندار جدید، اظهار کرد: در ارتباط با گزینه‌های پیشنهادی برای استاندار خراسان رضوی،  هماهنگی‌هایی از دو هفته قبل صورت گرفته و کمیته‌ای تشکیل شده است.

 وی افزود: این کمیته متشکل از نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب، شورای اصلاح‌طلبان استان، اعتدال و توسعه و یک نماینده از اعضای شورای شهر مشهد است، با نمایندگان اصلاح‌طلب استان نیز هماهنگی صورت گرفته که آن‌ها نیز نمایندگانی را از نمایندگان اصلاح‌طلب حامی دولت در مجلس شورای اسلامی مشخص کردند؛ این جمع به علاوه مسئول ستاد انتخابات دکتر روحانی در سال ۹۶، به عنوان کمیته رایزنی مشخص شدند.

 امینی با بیان اینکه تاکنون چندین جلسه تشکیل شده است، عنوان کرد: در این جلسات در خصوص مصادیق و معیارها هم برای نیروهای بومی و هم برای افراد غیربومی، با تاکید بر شرایط و معیارهایی که یک استاندار باید داشته باشد، به خصوص برای استان مهمی چون خراسان رضوی صحبت شده است؛ روی این مسائل بحث و گزینه‌هایی مشخص شدند که در حال جمع‌بندی است تا توسط نمایندگان هم به وزارت کشور و هم دولت پیشنهاد شود.

 رئیس ستاد روحانی در خراسان رضوی با انتشار برخی گزینه‌ها در فضای مجازی گفت: گزینه هایی که در حال حاضر برای استاندار جدید شایع است، مدنظر این کمیته رایزنی نیستند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در خراسان رضوی در خصوص شاخص‌های مورد نظر برای استاندار، تصریح کرد: استاندار به عنوان نماینده عالی دولت باید از جامعیت و ویژگی‌های استاندار برخوردار باشد، کار در وزارت کشور و کار استاندار به عنوان نماینده عالی دولت با مدیران دیگر استان متفاوت است.

 وی ادامه داد: برای ما مطلوب است که گزینه‌ای از درون وزارت کشور باشد که به لایه‌های وزارت کشور و وظایف استاندار شناخت عمیق داشته باشد؛ بر همین اساس نیز روی گزینه‌هایی تکیه می‌شود که در سطوح وظایف کشور کار کرده باشند یا اگر هم کار نکرده باشند، توانمندی آن‌ها در حدی باشد که بتوان از آن برای اداره استان استفاده کرد.

***مذاکرات اعتدالگرایان و حامیان دولت

این اظهارات درحالی است که قائم مقام ستاد وقت اصولگرایان حجت‌الاسلام روحانی در خراسان رضوی گفت: شورای هماهنگی اعتدالگرایان و حامیان دولت تشکیل جلسه داد و پیرامون گزینه‌های استانداری بحث و تبادل نظر شد.

سید محمد حسینی جهان‌آبادی، قائم مقام ستاد وقت اصولگرایان حجت‌الاسلام روحانی در خراسان رضوی توضیح داد: پیرو جلسه‌ای که جمعی از اعضای این شورا و اعضای ستادهای حجت‌الاسلام روحانی در خراسان رضوی با مقامات دولتی در تهران داشتند، گزینه‌هایی مطرح شد.

وی تصریح کرد: با توجه به‌جایگاه خراسان رضوی و ضرورت انتخاب گزینه مطلوب از جمیع جهات، شاخصه‌های انتخاب استاندار در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در ۵ شاخصه کلی جمع‌بندی شد.

حسینی جهان‌آبادی از بررسی گزینه‌های استانداری در جلسه آتی با حضور اعضای شورای مرکزی در تهران خبر داد.

وی درخصوص مصاحبه رئیس ستاد وقت حجت‌الاسلام روحانی در خراسان رضوی تاکید کرد: وی به‌نمایندگی از اصلاح‌طلبان مصاحبه کردند و این جلسات حامیان دولت و اعتدالگرایان نیست، ولی گزینه‌های این دوستان را پس از ارائه در شورای حامیان دولت بررسی می‌کنیم.

عضو شورای مرکزی حامیان دولت متذکر شد: البته شورای اصلاح‌طلبان باید در نظر داشته باشند که دولت، دولت اعتدالگرا است نه اصلاح‌طلب، بنابراین، به‌دنبال گزینه صرفاً اصلاح‌طلب بودن خطای استراتژیک این دوستان است.

***هیچ گزینه‌ای قطعی نیست

همچنین عبدالله حاتمیان دبیر مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی گفت: افراد بسیار زیادی برای استانداری خراسان رضوی مطرح هستند اما باید این را گفت که هیچ کدام از اسامی که گفته می‌شود قطعی نیستند و از منبع موثقی آورده نشده‌اند.

وی بیان کرد: متأسفانه این امکان ضعیف است که مجمع نمایندگان در مورد استاندار بعدی خراسان رضوی به یک گزینه واحد برسد چراکه دیدگاه‌های مختلف سیاسی در مجمع نمایندگان وجود دارد و جمع کردن آنها کار آسانی نیست.

دبیر مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: علت اینکه در استان خراسان‌رضوی جمعیت مشهد روز به روز بیشتر می‌شود مشکلات اقتصادی است که در اثر آن سایر مشکلات مانند فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌شود و به همین خاطر استانداری که می‌آید باید فردی برجسته در زمینه اقتصادی باشد.

حاتمیان تأکید کرد: همچنین این فرد باید از نظر شخصیتی معتدل باشد چراکه رادیکال‌ها در استان خراسان‌رضوی نمی‌توانند کار کنند و این استاندار باید همراه دولت و وفادار به ارزش‌های اعتدال باشد در غیر این صورت چالش ایجاد می‌شود و کاری پیش نمی‌رود.

وی بیان کرد: به عقیده بنده استانداری که اصلاح طلب متعادل باشد در استان خراسان رضوی می‌تواند فعالیت داشته باشد و فردی که انتخاب می‌شود باید از این چهره‌ها باشد همچنین برخی از افرادی که به عنوان گزینه مطرح می‌شوند پرونده‌های درخشانی در رزومه کاری خود داشته‌اند و می‌توان از توانایی‌های آنها در خراسان رضوی نیز استفاده کرد.

درمقابل این اظهارات اما حمید بنایی رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی هم گفت: مجمع نمایندگان استان در خصوص انتخاب استاندار دخالتی نداشته‌ است؛ بنایی، اظهار کرد: انتخاب استاندار از وظایف دولت است و مجمع  نمایندگان استان تا به این لحظه هیچگونه دخالتی در این رابطه نداشته و هیچ پیشنهادی نیز ارائه نکرده است.

وی ادامه داد: اگر انصاف و عدالت را در نظر بگیریم، ایشان در خراسان رضوی عملکرد خوبی داشتند و ما در این زمینه گزینه‌ای مطرح نکردیم. نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جمع‌بندی دولت این بوده که حدود ۳۰ مورد از معاونین استانداری‌ها که ظرفیت استاندار شدن را دارند جدا کنند، همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر نیز از سوی دولت معرفی شده که در مجموع یک تیم ۵۰ نفره‌ای معرفی شدند و در مرحله انتخاب استاندار قرار دارند تا در موقعیت مقرر، استاندار خراسان رضوی معرفی شود.

وی با بیان اینکه هنوز گزینه‌ای قطعی در خراسان رضوی نداشته‌ایم، افزود: اجماع نظر کل مجمع این بوده که در این موضوع دخالت نکند و تاکنون هم همین‌گونه بوده است، در خصوص تعیین استاندارها مجامع معرفی می‌شوند و از طرف دولت نظرخواهی می‌شود اما اینکه ما معرفی کننده باشیم بدین گونه نبوده است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.