یزد - محمود زمانی قمی گفت: درطول ۷ماه گذشته بیست و دو تعرض به خطوط انتقال آب استان صورت گرفته تا زمانی که استاندار یزد باشم اجازه قطع یا جا بجایی حتی یک لیتر از آب انتقالی به یزد راه نخواهم داد .

اجازه قطع یا جابجایی یک لیتر از آب انتقالی به یزد را نخواهم داد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، محمود زمانی قمی استاندار یزد شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان درمورد حوادث اخیری که برای خطوط انتقالی آب استان رخ داده است اظهارداشت: خط اول انتقال آب به استان یزد قبل ازاینکه امروزمسئله تعرض های پی درپی به آن مطرح شده باشد در معرض نابودی کامل به لحاظ حقوقی بود ولی خوشبختانه به دنبال پیگیری های مکرر وحمایت مسئولان که ازابتدای سال جاری صورت گرفته اکنون برای بقا ازسوی هیچ کسی مورد تهدید نیست .

سال ۹۶ و ۹۷ استان یزد کمترین ورودی آب را یزد داشته است

زمانی قمی تصریح کرد: در سال 96 و 67 استان یزد کمترین ورودی آب را داشته زیرا زاینده رود و کل کشور در شرایط بی آبی بودند و اگر ما می خواستیم مانند قبل ازآب زاینده رود استفاده کنیم از شهریور دیگر هیچ آبی برای انتقال به استان وجود نداشت.

استاندارخاطر نشان ساخت: تا زمانی که استاندار یزد باشم اجازه قطع یا جا بجایی حتی یک لیتر از آب انتقالی به یزد راه نخواهم داد و پس از تعرض بیست و دوم به این خطوط نمی توان پذیرفت که این حوادث پی در پی که در یک نقطه اتفاق می افتد و مسئولان استان اصفهان نیز به وظایف خود دراین حوزه عمل می کنند .

زمانی قمی تصریح کرد: در زمینه تامین امنیت خط انتقال آب به استان مشکلاتی وجود دارد  به دلیل اینکه مسیرطولانی بوده و بخش عمده ای ازمسیردر بیابان واقع شده  نمی توان امنیت را به شکلی که مد نظر رسانه ها و افکار عمومی هست، تامین شود اما  مسئولان استان نیز در استان از پای ننشسته اند و این موضوع مهم را با تمام توان خود پیگیری می کنند.

وی افزود: طی ۶ ماه گذشته حدود ۳۰۰نفر از ۳۰ کیلومترخطوط  لوله انتقال آب به صورت شبانه روزی محافظت می کنند که امروز این مسافت به ۱۰۰کیلومتر افزایش یافته و محافظت آز آن نیز دشوار شده است .

 استانداربه عوامل  بروز تعرضات متوالی به این خط اشاره کرد و گفت : مسئولان استان چهارمحال و بختیاری هیچ دخالتی دراین تعرضات نداشته و همانطور که نمی توان گفت  که مسئولان استان اصفهان  نیز دراین حوادث  نقشی داشته اند.

این مسئول ادامه داد: امیدواریم که تعرض های مجددی صورت نگیرد ولی اگرهم اتفاق   افتاد مسئولان استان همچون گذشته تمام تلاش خود را خواهند کرد که درحداقل زمان ممکن مسائل را مرتفع  و جریان آب به یزد  را برقرار سازند.

انتقال آب از منبع بهشت آباد به هیچ عنوان کارشناسی نیست

استاندار یزد با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده قراراست خط دوم انتقال آب  یزد از دو منبع بهشت آباد یا خرسان تامین شود تصریح کرد: انتقال آب از منبع بهشت آباد به هیچ عنوان کارشناسی نیست البته بررسی های کارشناسی بیانگر پایداربودن منبع خرسان بوده  لذا پیشنهاد داده و امیدواریم  که این مسیر با نظر قطعی وزیر نیرو پیش برود.

وی درمورد اجرای خط دوم انتقال اب به استان گفت : این طرح دارای اعتبار بسیار اندکی بوده به‌نحوی که امسال شش میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده  که صرف نگهداری از کارگاههای عملیاتی طرح شده است.

زمانی قمی درمورد خط انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس گفت: این انتقال بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد که دولت توان پرداخت چنین اعتباری را ندارد و بنابراین بخش خصوص باید وارد کارشود و کار انتقال هم با حضور یک یا دو شرکت بزرگ هم امکان پذیر نیست و باید بیش از ۲۰شرکت بزرگ در این زمینه همکاری داشته باشند و از فایناس هم استفاده کرد تا بتوان کار انتقال آب از دریا به استان را انجام داد .

زمانی قمی از پیگیری انتقال ۲۰میلیون مترمکعب آب ازطریق خط انتقال خلیج فارس به وسیله سنگ آهن چادرملو خبر داد و افزود: تمام مجوزهای این طرح از بندر خمیر تا اردکان صادرشده ولی با پیگیریهای صورت گرفته شده سهمیه مذکور برای استان یزد نیز مستند و تخصیص یافت .

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.