۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 625757

حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به بررسی مضرات و فواید گوشت پرداخته اند.

فواید و مضرات خوردن گوشت از دیدگاه امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده اند: در زیان های گوشت بسیار خوانده و شنیده اید که ضرر رساندن گوشت از افراط آن است و گرنه گوشت در صورتی که با اصول صحیح تهیه شود، اگر غذای لازم انسان نباشد بسیار بجا و سودمند است، بلکه با در  نظر گرفتن تجربیات و کشفیات دقیق روحی باید گفت گوشت از غذاهای لازم بشر است.

عده ای از دانشمندان اروپایی بر علیه گوشت اعلامیه هایی منتشر کردند( زیرا گوشت خواری در اروپا بیش از سایر کشور ها رواج دارد به طوری که خوراک گوشتی روزانه آن ها بیش از نان و حبوبات است و بر اثر این افراط با آنکه وسائل مصنوعی بهداشتی آن ها کامل تر است، بیماری هایی مانند پوک شدن استخوان، سل و سرطان، وبا، امراض کبد، یبوست و مرض قند و امراض دیگر همه از عوارض گوشتخواری افراطی است).

آن ها در نشریه های خود جدا با گوشت مبارزه و آن را مهلک بشر معرفی کردند و معتقدند که گوشت باید به طور کلی از ردیف غذایی بشر حذف شود.

اما همان طور که گفته شد این زیان ها اگر مستقیما مربوط به گوشت باشد از جهت افراط در آن و عدم رعایت اصول بهداشت( از قبیل ذبح و شکار، نگه داشتن و پختن) است و ربطی به مصرف کردن گوشت ندارد.

بیشتر بخوانید: توصیه‌های امام رضا(ع) در مورد آداب غذا خوردن

در مورد افراط در خوردن گوشت در میان مکتب اسلام و انبیا به آن اشاره شده است ، که امیرالمونین (ع) می فرمایند: شکمهای خود را گورستان حیوانات قرار ندهید، در هر حال گوشت تا اندازه ای برای بشر لازم است.

گوشت در میان خوراکیها بیش از هرچیز محرک اعصاب است، حیواناتی که گوشت خوار هستند حرکات عصبی آن ها فوق العاده است، یک نوع جرات و استقلالی در آن ها دیده می شود که جز با مکر و تدبیر نمی شود بر آن ها مسلط شد.

خوردن گوشت روح را تسخیر و بلند پروازی را کامل می کند و با توجه به این که حیوان قابل خوردن برای انسان و قربانی اوست شخص را گردن فراز و عالی همت می گرداند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.