آرزوی هر زائریست که نمک‌گیر سفره رئوف خاندان کرامت باشد. قرن‌هاست که زائران به میزبانی امام رضا(ع) خو گرفته‌اند و نشستن بر سرخوان برکت این امام بزرگوار آرزوی قلبی هر زائریست تا با نان این سفره، برکت به جان و زندگیشان میهمان شود.

دعوت سالانه ۸ میلیون زائر بر سفره متبرک حضرت رضا(ع)

به همین خاطر در ورودی میهمانسرای حضرت همواره زائرانی را می‌بینی که به شوق تکه ای نان ونمکی متبرک ایستاده و انتظار می‌کشند تا بتوانند این تحفه را برای بیمارانشان ویا افرادی که توفیق حضور بر سفره حضرت را نداشته‌اند، هدیه ببرند.

*میهمانسرا در گذر زمان
سابقه‌ تاریخی نشان می‌دهد که میهمان‌داری در آستان قدس از قرن نهم هجری معمول بوده، ولی مدارک به‌ دست ‌آمده سابقه‌ آن ‌را از دوره‌ صفویه می‌داند. این آستان مقدس پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های متعدد و ارزنده‌ای را برای ایجاد تسهیلات و خدمت‌رسانی بیشتر و مطلوب‌تر به زائران بارگاه مطهر رضوی انجام داده که از جمله این خدمات گسترش پذیرایی از میهمانان رضوی در میهمانسرا بوده است.

*افزایش ۴ برابری طبخ غذای حضرتی
در دوره جدید مدیریت آستان قدس رضوی و با موافقت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت این آستان مقدس برای میزبانی بیشتر از زائران، افزون بر ساختمان میهمانسرای حضرت در ضلع شمالی بست شیخ حرعاملی، میهمانسرای غدیر هم راه اندازی شد. با راه‌اندازی این میهمانسرا و از سال ۱۳۹۵ تاکنون میزان طبخ غذا در میهمانسراهای حضرت چهار برابر شده است؛ یعنی اگر تا سال ۹۴ سالانه دو میلیون و ۲۰۰ خادم و زائر از غذای حضرت بهره‌مند می‌شدند، از سال ۹۵ به بعد سالانه بیش از ۸ میلیون نفر بر خوان با برکت رضوی میهمان می‌شوند.

*تنعم محرومان از خوان رضوی
تأکیدات مقام معظم رهبری بر نگاه ویژه آستان قدس رضوی به محرومان و زائران که در حکم انتصاب تولیت آستان قدس متجلی است، دلیلی بود که بسیاری از زائران و مجاوران آرزومند از خوان پر برکت علی بن موسی الرضا(ع) متنعم شوند و بهانه‌ای شد تا علاوه بر افزایش میزان طبخ غذا در میهمانسراهای حرم مطهر، ارسال غذای گرم متبرک به مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد و روستاهای خراسان رضوی در دستور کار این مجموعه قرار گیرد. از این رو در راستای محرومیت‌زدایی و با تأکید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در شب‌های جمعه هر هفته تعداد ۱۵۰۰ پرس غذای گرم و متبرک میهمانسرای حرم مطهر امام هشتم(ع) در مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد و روستاهای استان خراسان رضوی توزیع می‌شود که این مهم در گذشته صورت نمی‌گرفت.

*پذیرایی روزانه از ۲۵ هزار زائر رضوی
در گذشته میزبانی در میهمانسرا فقط در وعده ناهار بود، اما از سال ۹۵ به سه وعده صبحانه، نهار و شام افزایش یافته که این امر رضایت‌مندی بالای زائران را در پی داشته است و به طور میانگین در روزهای عادی سال روزانه ۲۵ هزار زائر و در ایام مناسبتی و ویژه مانند عید نوروز، ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و دهه آخر صفر و ... که حرم مطهر میزبان خیلی عظیمی از زائران است، تا ۵۰ هزار زائر در میهمانسراهای حضرت پذیرایی می‌شوند.

*دعوت‌نامه‌های میهمانسرا چگونه به دست زائران می‌رسد؟
در گذشته توزیع دعوتنامه‌های میهمانسرا در هتل‌ها و میهمانسراها انجام می‌شد، اما با کارشناسی به‌عمل آمده و پس از مشورت‌های فراوان و ارائه چندین طرح توزیعی مختلف، هم‌اکنون گروهی از خادمان در بخش اداره خدمات معاونت اماکن و امور زائران آستان قدس رضوی همه روزه در مبادی ورودی شهر مشهد مسئولیت توزیع دعوتنامه‌های میهمانسرا را به عهده دارند.
 البته باید گفت که مبادی ورودی شهر فقط محدود به جاده‌های منتهی به مشهد مقدس نمی‌شود، بلکه خادمان با استقرار در آخرین ایستگاه قطار منتهی به مشهد در محورهای مختلف، زائرانی را هم که با قطار به مشهد مقدس سفر کرده‌اند به خوان پر برکت حضرت رضا(ع) در میهمانسرای قدیم دعوت می‌کنند. همچنین برای زائرانی که با هواپیما به مشهد سفر می‌کنند هم برنامه توزیع دعوتنامه وجود دارد.
علاوه بر این در دوره مدیریت جدید آستان قدس رضوی با توجه به درخواست‌های مکرر عموم زائران حرم مطهر برای بهره‌مندی از غذای متبرک، روش توزیع دعوت‌نامه میهمانسرای حضرت تغییر کرده است و کد ملی هر فرد مبنای توزیع غذای حضرتی قرار داده شده است. در این طرح نوین که چند ماهی از آغاز آن می‌گذرد کاربران اپلیکشین نعیم رضوان، هنگامی که وارد حرم مطهر می‌شوند، با فعال کردن موقعیت مکانی (location) گوشی همراه خود و اجازه دسترسی به اپ رضوان، در فهرست انتظار قرعه‌کشی روزانه حرم مطهر قرار می‌گیرند و در صورت انتخاب شدن، امکان بهره‌مندی از سفره اطعام رضوی در میهمانسرای غدیر را برای خود و همراهانی که تا کنون از غذای حضرت متنعم نشده‌اند، خواهند داشت.

*دستپخت‌های متبرک
در مجموعه میهمانسرای قدیم و جدید حضرت رضا(ع) بیش از ۱۰۰ آشپز، کمک آشپز و سرآشپز مشغول طبخ غذا برای زائران هستند، همچنین در کنار این گروه روزانه حدود ۲۰۰ مرد و ۱۳۰ خانم به‌صورت افتخاری در این دو میهمانسرای امام رضا(ع) مشغول خدمت‌رسانی هستند.
شیفت کاری نیروهای آشپزخانه که وظیفه اصلی آن‌ها طبخ غذا است، از ساعت ۶:۳۰ صبح شروع می‌شود و تا شب ادامه دارد، دلیل طولانی بودن این بازه به خاطر آن است که میهمانسرای حضرت برای تمام وعده‌های غذایی تدارک غذا می‌بیند.
از جمله غذاهایی که در میهمانسراهای حضرت رضا(ع) طبخ می‌شود می‌توان از خورشت‌های قیمه، قورمه سبزی، کدو، بادمجان، کرفس، فسنجان، سیب آلو، مرغ، چلوگوشت و کباب نام برد که برخی از این خورشت‌ها فصلی است.
عموم زائرانی که فیش میهمان‌سرای حضرت را دریافت کردند، برای صرف ناهار از ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۴:۳۰ و در وعده شام از ساعت ۱۸:۴۵ تا ۲۱:۳۰ می‌توانند به میهمانسراهای حضرت مراجعه نمایند.

منبع:آستان نیوز

  پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.