۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 625818
برای عطش مشهد چه کردید؟

حدود یک ماه پیش و در آغاز سال آبی جدید، یادداشتی با عنوان "وضعیت قرمز در مقابل مسئولان آبی" در قدس آنلاین منتشر و اعلام شد که با توجه به شواهد و نشانه های موجود، سد دوستی فاقد ذخیره لازم برای تامین آب شهر مشهد در تابستان آینده خواهد بود.

در قسمتی از آن یادداشت و بعد از اشاره به این موضوع که اکنون در حال برداشت از قسمت هایی از لایه های آب سد دوستی هستیم که تاکنون از آن برداشت نشده است ،  به این نکته اشاره شده بود که  "اینک در حال استفاده از آخرین ذخیره های آبی کلان شهر مشهد هستیم. به عبارت دیگر اکنون تامین آب شرب مشهد با مشکل روبرو است، ...  حال باید چه کاری انجام داد؟ "

اما روز گذشته مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حاشیه سفر به شهرستان کاشمر بر پیش بینی قدس آنلاین صحه گذاشت و گفت: "مشهد در سال ۹۸ بسیار سال سختی خواهد داشت و احتمالاً سد دوستی که ۷۰ درصد آب مشهد را تأمین می‌کند خشک خواهد شد و باید آب شهر را از طریق دیگر تأمین کنیم. "

اکنون روی صحبت ما با مدیران آب منطقه ای خراسان رضوی و کسانی است که درتامین آب شهر مشهد دستی دارند،  اینکه مشهد با مشکل کم آبی یا بهتر بگوییم با معضل بی آبی روبروست به قول معروف "اظهر من الشمس" است. در این رابطه بارها و بارها، صحبت های فراوانی  شده است. به نظر می رسد اکنون تاریخ این صحبت ها گذشته است و بیشتر باید به فکر کارهای اجرایی و دادن گزارش های عملی بود تا گفته های این چنینی. در برهه کنونی مدیران  باید بگویند که چه راهکارهایی برای عبور از این بحران دارند؟ چه اقداماتی انجام داده اند یا دردست اجرا دارند؟

مشهد به برکت وجود ثامن الحجج (ع)، شهری بزرگ و زیارتی است. مشکل تنها تامین آب برای جمعیت حدود سه و نیم میلیون نفری مشهدی ها نیست. طبق آمار رسمی سالانه در حدود ۴۰ میلیون زائر ایرانی و خارجی به مشهدالرضا (ع) سفر می کنند. مگر می توان فقط به هشدارها بسنده کرد و در تابستان آینده گفت که قبلا اعلام کرده بودیم.

در حال حاضر اگر ظرفیت های استانی برای تامین آب شهر مشهد محدود است و یا وجود ندارد و تمام تمهیدات داخل استان انجام شده است ، باید موضوع فراتر از استان و در سطح ملی مطرح شود. باید مدیران ارشد استانی و نمایندگان مجلس آستین همت را بالا بزنند، کمربندها را محکم ببندد و حتی اگر لازم باشد کفش های آهنی به پا کنند تا بتوانند اعتبارات ملی را به سمت کلان شهر مشهد سرازیر کنند.  اینک مسئولیت مدیران استانی و شهر مشهد آگاهی بخشیدن و توجیه کردن وزیران دولت و نمایندگان مجلس است تا آنها را پای کار بیاورتد.

اینکه به مردم اطلاع دهید یا به تعبیری مردم را بترسانید که تابستان آینده آبی در بساط سد دوستی نیست ، مناسب تر است یا اینکه به مردم گزارش دهید که چه اقداماتی انجام داده یا قرار است انجام دهید تا تابستان آینده، مشهد الرضا (ع) با مشکل بی آبی روبرو نشود؟ گوش مردم پر است از این هشدارها، آنها چشم انتظار اقدامات عملی شما هستند.

   انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.