مدیریت پسماند شهرداری‌ها بر اساس وظیفه قانونی برای کاهش مشکلات در حوزه پسماندهای خانگی، صنعتی و بیمارستانی تلاش می کنند اما همکاری شهروندان در مسیر تکفیک زباله از مبدأ و اصلاح الگوی مصرف می تواند افقهای امید بخشی را در این مسیر نمایان کند.

شهرداری مسئولیتی درقبال زباله‌های خطرناک ندارد/ تبدیل زباله به برق و کود نیاز به حمایت دارد

به گزارش قدس آنلاین،  اولین نشست کمیته تخصصی مدیریت پسماند کلانشهر های کشور اواخر هفته گذشته به میزبانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد برگزار شد که در حاشیه این همایش  فرصتی دست داد تا گفت و گویی با مهندس ابوالفضل کریمیان ، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد داشته باشیم.

*استقرار کمیته پسماند کشوردر کلانشهر مشهد

مهندس کریمیان با برشمردن مهمترین مشکلات مدیریت پسماند پایتخت معنوی ایران گفت: روزانه ۵۸هزار تن زباله عادی تولید می شود و ما بر اساس وظیفه ذاتی برای کاهش مشکلات در حوزه پسماندهای خانگی، صنعتی و بیمارستانی تلاش می کنیم اما اگردر این فرآیند شهروندان کلانشهرها در مسیر تکفیک زباله از مبدأ و اصلاح الگوی مصرف گام بردارند شاهد کاهش مشکلات در مدیریت پسماند خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به عنوان دبیرخانه کمیته تخصصی پسماند کلانشهرهای کشور انتخاب شده است، گفت: این انتخاب مسئولیت ما را سنگین تر می کندو بایدتلاش بیشتری برای تعامل و انتقال تجربیات و کاهش موازی کاری ها در حوزه مدیریت اجرایی پسماند در سطح کلانشهرها داشته باشیم.
 
در این راستا قرار شده است کار گروههای تخصصی با موضوعات دفن زباله و مراقبتهای بعد از آن، پردازش کمپوست، فرهنگ سازی و آموزش در حوزه مدیریت پسماند و تولید انرژی پاک از پسماندها وزباله های بیمارستانی تشکیل شود.
 
وی بر نظام مند سازی و روزآمد سازی دانش مدیریت پسماندهای شهری تاکیدکرد و ادامه داد: در همین راستا برای پیشبرد اهداف مدیریت پسماند ها این کارگروههای تخصصی ذیل کمیته های مدیریت پسماند کلانشهرها فعالیت خواهد داشت وجلسات دوره ای را در بازه زمانی هرسه ماه یک بار برگزار می کنند.

*اهمیت زباله های شهری و بیمارستانی

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهدبا بیان اینکه معضلات زیست محیطی مرتبط با زباله های شهری و بیمارستانی از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: یکی از اساسی ترین راههای کاهش معضلات زیست محیطی آموزش، فرهنگ سازی و جلب مشارکت عمومی و سازمانهای مردم نهاد در حوزه محیط زیست و بحث تفکیک زباله از مبدا و نیز همکاری با ماموران حوزه پسماندهای شهری است و شهرداری مشهد طی سالهای اخیر در این زمینه گامهای موثری برداشته است.
رئیس کمیته تخصصی مدیریت پسماندهای کشور، با بیان اینکه برای حفظ پاکیزگی و نظافت محیط شهری بهینه سازی وضع دفع پسماند ها ضروری است، گفت:بهینه سازی و ارتقاء مدیریت پسماندهای عادی شامل تولید، ذخیره سازی موقت، جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت پردازش و دفع صحیح پسماندهای جامددر این سازمان انجام می شود و نیاز به همکاری بین بخشی دستگاهها و کمک شهروندان دارد.

به گفته کریمیان در این فرآیند باید کار بین بخشی انجام شود و این مهم نیاز به تعامل دستگاههای مربوطه داردمثلا در بحث تولید کود کمپوست که باید طبق مصوبات مربوطه جهاد کشاورزی برای این صنعت یارانه در نظربگیرد ولی تا کنون این امر محقق نشده است.

این مقام مسئول در صنعت بازیافت خراسان رضوی در باره عدم همکاری برخی دستگاهها برای مقابله با زباله های خطر آفرین اظهارداشت : برخی از پسماندهای بیمارستانی به صورت پسماند های عفونی بی خطر، امحا ودفن می شونداین درحالی است که همه دستگاههای متولی برای اجرای قانون پسماندهابایستی پاسخگو باشندو به مسئولیت قانونی خود عمل کنند.


*تولید کننده پسماندپزشکی متولی بی خطر سازی آن است


مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهدیادآوربا بیان اینکه روزانه حدود ۲۴تن زباله پزشکی در مشهد تولید می شودخاطرنشان کرد: به استناد ماده هفت قانون مدیریت پسماند، متولی بی خطر سازی پسماند پزشکی و یا پسماند ویژه(خطرناک) خود تولید کننده ها هستند، بنابراین سازمان مپ و شهرداری مشهد مسئولیتی در این زمینه ندارد. اما پس از اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست به استنادماده ۲۴ آیین نامه اجرایی مدیریت پسماندفرآیند تبدیل پسماند عفونی به پسماند عادی را تایید کرد شهرداری نسبت به دفن بهداشتی اقدام می نماید وتاکنون نیز همکاری کرده ایم.

رئیس کمیته تخصصی مدیریت پسماندکلانشهرهای کشور افزود: قبلا سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در زمینه ساماندهی زباله های بیمارستانی فعالیت می کرد و در همه این سالها به جز سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد هیچ نهادی در فرآیند جمع آوری پسماندهای پزشکی فعال نبوده است اما از خرداد ماه امسال با تصمیم کارگروه مدیریت پسماند استان و کمیته پزشکی و بر اساس ضرب الاجل قضایی و نیز بر اساس اجرای وظیفه نظارتی محیط زیست و عمل به قانون طبق مقررات عمل شده است.


* ورود بخش خصوصی به امحای زباله های خطرناک


به گفته این مقام مسوول با توجه به تصریح قانون در بحث بی خطر سازی زباله های  پزشکی، درمانگاهها ومطب ها باید این کار توسط بخش خصوصی انجام شود ودر این زمینه بخش خصوصی نیز با مجوز دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست در حال حاضر وارد عمل شده و زباله‌های پزشکی مطب ها ودرمانگاهها را به زباله بی خطر تبدیل می کندو برای دفن بهداشتی تحویل شهرداری میدهد.

رئیس کمیته تخصصی مدیریت پسماندهای کلانشهرهای کشور با پر اهمیت دانستن نقش سمن ها و مشارکتهای مردمی یادآور شد: تهدیدات امنیت، سلامت  و بهداشتی و زیست محیطی بشر را دچار مخاطره می کندبنا براین لازم است در حوزه فرهنگ سازی و کار رسانه ای برای کاهش اثرات زیست محیطی زباله ها کار فرهنگی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه همه نهادها و دستگاههای مرتبط باید شهرداری را در این حوزه یاری کنند، افزودمشارکت دیگر متولیان امر در موضوع مدیریت پسماند می تواند کار گشا باشد.

مهندس کریمیان با بیان اینکه حرکت به سمت بهره گیری از صنایع تبدیلی  می تواند ارزش افزوده در این صنعت ایجاد کند افزود: بحث تولید برق از زباله در مشهد آغاز شده و نیز احداث نخستین مجتمع صنعتی درحوزه صنایع تبدیلی کشور در مشهد به عنوان یکی از دستاوردهای سازمان مپ در این کلانشهر می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.