یک تهیه‌کننده سینما گفت: باید راهکارهایی یافت تا بتوانیم فیلم‌های دفاع مقدس و ارزشی خودمان را در عرصه بین‌الملل تبلیغ و ترویج کنیم.

دیپلماسی سینمایی نداریم

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس‌آنلاین/ زهره کهندل: بیانات رهبری در مراسم شب خاطره‌ دفاع مقدس مبنی بر حضور فیلم‌های دفاع مقدس در جشنواره‌های جهانی آغازگر بحثی در بین اهالی سینما در این خصوص شد. از آن زمان تاکنون برخی از اهالی سینما وارد این موضوع شده و به بیان دلایل غفلت از اکران جهانی فیلم های مقاومت و همچنین بررسی راهکارهای باز شدن این مسیر پرداخته اند.  هرچند  امکان اکران گسترده فیلم‌های دفاع مقدس در کشورهای آسیایی و اروپایی بسیار مهم است اما اکران گسترده این آثار در کشورهای جهان اسلام هم ظرفیت عظیمی است که سینمای ایران  در این سالها نسبت به آن بی توجه بوده است.   در همین خصوص و برای بررسی ظرفیت‌های اکران فیلم‌های ایرانی در کشورهای اسلامی، قدس به سراغ تهیه‌کنندگان سینما رفته است. 

 نادیده گرفتن فیلم‌های حامی منافع ملی

به وضوح می‌توان شاهد بود که حضور سینمای ایران در جشنواره‌های غربی و شرقی، محدود به یکسری فیلم‌های اجتماعی شده است که غالباً وجه انتقادی دارند و به مسائل و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند.

به گفته محمد خزاعی، تهیه کننده فیلم «به وقت شام»، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در حالی در بازار جشنواره کن و ونیز به نمایش در آمد و بسیاری از کشورها این فیلم را خریداری کرده و برخی هم استقبال کردند که نامش به عنوان نامزد نمایندگی ایران در اسکار هم مطرح نشد.

او با تأکید بر اینکه فیلم‌هایی که ما به جشنواره‌های مختلف خارجی می‌فرستیم، سفیران کشور ما در آن کشورها هستند، خاطرنشان می‌کند: هیچ کس از ما برای فیلم سینمایی «به وقت شام» سؤال نپرسید که شما پخش کننده خارجی دارید یا نه. باید فکری شود تا سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جشنواره‌ها و کشورهای مختلف ارسال شود. نمی‌فهمم چرا یک فیلم مقاومت یا دفاع مقدسی برای حضور در جشنواره‌هایی مثل کن یا جشن اسکار، اصلاً انتخاب نمی‌شوند و کنار گذاشته می‌شوند. چرا فیلم‌هایی که درباره منافع ملی ما است، نادیده گرفته می‌شوند؟

خزاعی یادآور می‌شود: من فیلم‌های دفاع مقدسی بسیاری را در هفته فیلم‌های مقاومت در کشورهای مختلف نمایش دادم که مورد استقبال هم قرار گرفتند، به نظر می‌رسد که یک عده نمی‌خواهند این گونه فیلم‌ها در عرصه جهانی دیده شوند!

 رایزن‌های فرهنگی ما مرخص هستند!

نادیده گرفته شدن فیلم‌های دفاع مقدسی و ارزشی کشورمان در جشنواره‌های خارجی و اکران‌های بین المللی، این گمانه را مطرح می‌کند که اگر فیلم‌ها ضعیف نیستند پس پای تبلیغ و رایزنی برای نمایش جهانی این فیلم‌ها می‌لنگد! ایوب دانشور، تهیه کننده سینما با بیان اینکه موضوع دفاع مقدس یکی از سرشاخه‌های مهم فیلم‌های تولیدی در کشورمان است، می‌گوید: از دیدگاه من لابیگری و هزینه کردن برای اینکه فرهنگ جامعه را به دیگر کشورها بشناسانیم بسیار مهم است، در اینجا نقش ارگان‌های فرهنگی همچون بخش‌هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حوزه فرهنگی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند یا رایزن‌های فرهنگی، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

او که سابقه تولید بیش از چهارده، پانزده فیلم در خارج از کشور دارد، معتقد است که رایزن‌های فرهنگی ما مرخص هستند و بیشتر گرایش سیاسی دارند تا اینکه کار فرهنگی کنند در حالی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهایی که کار فرهنگی می‌کنند، می‌توانند نقش ارتباطی را برقرار کنند تا محصولات سینمایی ما در آن کشورها، اکران شود یا بفروشد.

دانشور تأکید می‌کند: هر حرکتی در هر جایی که برای فروش فیلم‌های ایرانی، امکانی را فراهم کند که فیلم‌های تولید شده داخلی در آن بازارها حضور پیدا کنند، خوب است چه در بازارهای اسلامی و چه غیراسلامی. 
به گفته او در جهان فیلم، قبل از هرچیزی لابیگری و ارتباط گرفتن مهم است، باید لابی‌های قدرتمندی را به کار گرفت که این ارتباطات بتوانند تفکر ما را به مردم هر منطقه‌ای نشان دهند.

این تهیه کننده سینما می‌گوید: بخش خصوصی ثابت کرده که نمی‌تواند به صورت مستقل زیرساخت‌ها را فراهم کند.

بخش خصوصی معمولاً وظیفه نرم افزاری و تولیدی دارد و کار سخت‌افزاری را باید ارگان‌های متولی به عهده بگیرند، اینکه بخش خصوصی بتواند اکران فیلم را در کشور دیگری بگیرد، شاید به صورت فردی ممکن باشد، مثلاً یکی با فلان مدیر جشنواره ارتباط داشته باشد یا با نهادهای قدرتمند مرتبط شود که بتواند این شرایط را برای اکران فراهم کند، اما اینکه کار سازمانی در این باره صورت بگیرد، بخش خصوصی ابزارهای آن را در اختیار ندارد.

به باور او، بخش خصوصی همین که بتواند محصول خوب تولید کند و آن را در اختیار بازارهای خارجی بگذارد، خیلی کار کرده است.

 روی پرده سینماهای کشورهای مسلمان

شکل گیری بازار فیلم‌های اسلامی در کشورهای مسلمان جهان می‌تواند یک موضوع قابل تحقق باشد و فیلم هایی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس، محور آن قرار گیرد. دانشور با بیان اینکه قطعاً می‌توان از بازار مهم و باظرفیت کشورهای اسلامی بهره برد، می‌گوید: شاید کشورهای اروپایی یا آمریکایی به دلایل سیاسی از پخش فیلم‌های ایرانی چندان استقبال نکنند، ولی ما منافع مشترکی با کشورهای اسلامی داریم که ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای نمایش فیلم‌های ایرانی دارند.

او ادامه می‌دهد: کشورهای اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای نمایش فیلم‌های ایرانی هستند، مثلاً کشوری همچون ترکیه، بازار خوبی در حوزه فیلم دارد و نمی‌توان براحتی از این بازار پرظرفیت چشمپوشی کرد، کشور مصر و قزاقستان هم جمعیت علاقه‌مند زیادی برای رفتن به سینما دارند حتی بخش جنوبی و مسلمان‌نشین روسیه همچون جمهوری تاتارستان، جای خوبی برای اکران فیلم‌های ایرانی است که متولیان باید به فکر سرمایه گذاری فرهنگی در این کشورها باشند.

علی لدنی، تهیه کننده سینما نیز با بیان اینکه آثار خوبی در حوزه دفاع مقدس تولید شده که از نظر ساختار و روایت قابل توجه هستند، می‌گوید: آثار ابراهیم حاتمی کیا در حوزه دفاع مقدس و مقاومت بسیار شاخص هستند، نسل جدید هم وارد گود شده‌اند و آثار خوبی ساخته‌اند که نمونه شاخص آن فیلم «تنگه ابوقریب» است، همه این‌ها بایستی در سطح جهانی عرضه شود.

 بازاریابی برای عرض اندام در عرصه جهانی

به باور او این وظیفه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نگاه ارزشی دفاع مقدس را جهانشمول کند. برای تحقق این هدف بایستی بازاریابی شود تا این مفاهیم در عرصه جهانی فرصت عرض اندام بیابند.

لدنی تأکید می‌کند: کارهای اخیر سینمای ایران، بسیار خوب و خوش ساخت هستند. فیلم «تنگه ابوقریب» با اینکه ساخته یک کارگردان نسل جدید است اما فیلم بسیار خوب و جذابی است که مفاهیم انسانی و ارزشی در آن موج می‌زند.

این تهیه کننده معتقد است که تا کنون برنامه مشخصی برای پخش بین المللی این آثار نداشتیم، حتی در کشورهای اطرافمان که با آن‌ها ارتباط فرهنگی خوبی داریم، این اتفاق رخ نداده است. جای خالی فیلم‌های ما در کشورهایی همچون لبنان، سوریه و عراق که به لحاظ فکری و فرهنگی نزدیک به هم هستیم، احساس می‌شود.

او یادآور می‌شود: اگر هم کاری برای پخش فیلم‌های دفاع مقدسی ما در این کشورها انجام شده، آن قدر پررنگ نبوده و کم کاری شده است. باید راهکارهایی یافت تا بتوانیم فیلم‌های دفاع مقدس و ارزشی خودمان را در عرصه بین‌الملل تبلیغ و ترویج کنیم بویژه در کشورهای اسلامی که دارای نظام فکری و فرهنگی نزدیک به خودمان هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.