مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس گفت: بنا به‌ضرورت‌هایی که احساس می‌شود و دسیسه‌های روزافزون دشمنان ایران و اسلام برای ایجاد یاس و شک در جامعه، با هماهنگی‌ها و مذاکرات به‌عمل آمده با معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و همچنین جلسات و همفکری مجموعه‌های فعال در این زمینه، در حال راه‌اندازی مرکز تخصصی شبهه‌شناسی در فضای مجازی هستیم.

راه اندازی کارگاه‌های توانمندسازی برای رسیدن به‌اشتغال پایدار در فضای مجازی / جریان‌هایی در داخل و خارج از کشور موضوع زیارت را هدف قرار داده‌اند

به گزارش قدس آنلاین ، محمد مهدی خیرجو  با بیان اینکه هر ساله قریب 26 میلیون زائر به‌مشهد می‌آیند؛ گفت: آستان قدس رضوی یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید محتوای دینی و معنوی در جهان اسلام است، از این حیث ما همواره به‌دنبال راهی برای تبادل و توزیع محتوا و اطلاعات با زائران و همچنین در سطح گسترده مخاطبان عام بوده‌ایم که بتوانیم محتوا را به‌دست مخاطب برسانیم.

مدیرموسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری فارس در مشهد اظهار کرد: فضای مجازی یک بستر رایگان و فراگیر است که می‌تواند به‌سهولت اطلاعات را منتقل کرد و به‌همین منظور برای توزیع محتوای مناسب این فضا، پیرامون فرهنگ رضوی اقداماتی را شروع کرده‌ایم و بسترسازی‌هایی تاکنون انجام شده است.

وی با اشاره به‌اینکه درحال حاضر جریان‌هایی در داخل و خارج از کشور موضوع زیارت را مورد هدف قرارداده‌اند، افزود: این جریان‌ها با ایجاد شبهه در اصل ضرورت مفهوم زیارت، از فضای مجازی برای دستیابی به‌اهداف خود استفاده می‌کنند، از همین رو موضوع زائر و زیارت یکی از موارد مهمی است که ما علاوه بر ترویج امر حسنه زیارت، به‌دنبال ارتباط مستمر با زائران نیز هستیم که در واقع بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی کشور هستند که در نقطه‌ای به‌نام حرم رضوی به‌هم متصل می‌شود و از طریق این شبکه، به‌راحتی می‌توان به‌بسیاری از این شایعات و ابهاماتی که ساخته و پرداخته دشمنان و افراد منحرف است، پاسخ مستدل داد و این مستلزم آن است بستری در فضای مجازی برای این مورد و ارتباط‌گیری مستمر داشته باشیم.

خیرجو با اشاره به‌دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با مسؤولان حج و زیارت؛ تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تاکید بر استفاده از ابزارهای نوین ارتباط‌گیری، استفاده از فضای مجازی برای ارتباط‌گیری با زائران دیگر کشورها را نیز مورد توجه قرار داده‌اند که ما نیز در آستان قدس رضوی با توجه به‌ضرورت و اهمیت این مسئله، حتما کار ویژه‌ای خواهیم داشت.

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی ادامه داد: هر ساله بیش از 3 میلیون زائر خارجی از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و مرکزی به‌مشهد سفر می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما باید برای این افراد یک بسته محتوایی داشته باشیم و فضای مجازی می‌تواند کار ارتباط و ارسال این بسته محتوایی را برای ما تسهیل کند.

خیرجو افزود: افرادی که عاشق امام رضا(ع) بوده، ولی امکان تشرف به‌حرم مطهر را ندارند، می‌توانند از برنامه‌های ویژه‌ای که به‌این منظور تدارک دیده شده است از جمله طرح فضای مجازی سلام به‌امام رضا(ع) و همچنین بحث ادعیه و زیارت مجازی استفاده کنند.

 توانمندسازی علاقمندان به‌تولیدات فضای مجازی به‌منظور رسیدن اشتغال پایدار

وی با اشاره به‌دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی در زمینه اشتغال پایدار در فضای مجازی و بهره‌گیری از این ظرفیت و همچنین اقدامات این موسسه در ماه‌های اولیه تاسیس، یادآور شد: یکی از مواردی که در آن احساس ضعف می‌شد و موسسه نیز به‌آن ورود پیدا کرده، آموزش «تولیدات چندرسانه‌ای فضای مجازی» با آخرین متدهای آموزشی روز است که تاکنون کار تخصصی و ویژه‌ای در این حوزه برای ایجاد اشتغال در مشهد صورت نگرفته بود که در قالب طرح کلاس‌های توانمندسازی «راه نو» در محل موسسه درحال برگزار می‌شود.

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی بیان کرد: در مرحله اول با هماهنگی این موسسه و کمیته امداد امام خمینی(ره)، 80 نفر از مددجویان این کمیته که علاقمند به‌فضای مجازی بوده یا رشته‌های مرتبط با این حوزه داشته‌اند، در کلاس‌های موسسه شامل آموزش تولید چندرسانه‌ای موشن گرافی، افترافکت و فتوشاپ یا کلاس‌های محتوایی شامل سوژه‌یابی، آشنایی با فضای مجازی و خبرنویسی شرکت کرده‌اند و با تسهیلات ارائه شده از سوی کمیته امداد می‌توانند به ‌تولید و توزیع محتوا و در نهایت به‌اشتغال پایدار در فضای مجازی دست یابند که فاز اول این کلاس‌ها با موفقیت به‌پایان رسیده و بیش از 25 نفر از اعضای دوره مشغول به‌کار تولید شده‌اند.

خیرجو بیان کرد: قصد داریم تا در سال بعد با گسترش فعالیت و توسعه کارگاه توانمندسازی موسسه از عموم علاقمندان ثبت‌نام به‌عمل آوریم.

دعوت از کارشناسان برای ارائه ایده‌های جدید به‌آستان قدس رضوی در حوزه فضای مجازی

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی یکی از اولویت کاری این موسسه را بحث آینده‌پژوهی دانست و گفت: فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها امروزه به‌سرعت سمت تغییر و تحول پیش می‌روند و برای همین در حال رایزنی برای تاسیس پژوهشکده تخصصی موسسه در این زمینه هستیم و از علاقمندان دعوت می‌کنیم اگر ایده‌ای در زمینه فضای مجازی دارند، به‌ما و کارشناسان موسسه مشورت دهند.

خیرجو با بیان اینکه حوزه اجتماعی سازو کار ویژه موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی در آستان قدس است؛ تصریح کرد: تولیدات معارف قرآنی و اهل بیت(ع) در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی برای ارائه در فضای مجازی، مناسب‌سازی شده و روزانه به‌مخاطبان ارائه می‌شود و طی مدت 6ماه مخاطبان صفحات رسمی آستان قدس رضوی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها رشد چشمگیر 300 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه این موسسه بیشتر برای مخاطبان عام تولید و انتشار محتوا می‌کند؛ افزود: تعریف ما از مخاطبان عام شامل همه کسانی است که به‌زیارت امام هشتم(ع) آمده‌اند یا فرصت و امکاناتی برای تشرف فراهم نشده، اما عرض ارادت به‌ائمه معصومین(ع) و حضرت رضا(ع)  دارند، این مخاطبان ممکن است، هر گوشه‌ای از ایران و جهان حضور داشته باشند، با یک بسته محتوای عمومی با محوریت حرم مطهر رضوی و امام رضا(ع) که در حال تهیه و تدوین است به‌شبکه‌های اجتماعی- معنوی این آستان قدسی پیوند بخورند.

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی ادامه داد: بنا به‌ضرورت‌هایی که احساس می‌شود و دسیسه‌های روزافزون دشمنان ایران و اسلام برای ایجاد یاس و شک در جامعه، با هماهنگی‌ها و مذاکرات به‌عمل آمده با معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و همچنین جلسات و همفکری مجموعه‌های فعال در این زمینه، در حال راه‌اندازی مرکز تخصصی شبهه‌شناسی در فضای مجازی هستیم.

خیرجو با تاکید بر اینکه سبک زندگی یکی دیگر از موضوعات روز و مورد توجه ما است؛ خاطرنشان کرد: در این حوزه برای خانواده‌ها به‌ویژه بانوان، نوجوانان و جوانان یک سری فعالیت‌های مخصوص در حوزه ارائه محتوای فضای مجازی پیش‌بینی شده که در قالب «سبک زندگی رضوی» با ارتباطات خوبی که با مراکز توزیع و نشر در همه مجموعه‌های همسو گرفته شده، به‌صورت هفتگی برنامه توزیع گسترده خواهیم داشت.

فعالیت خادم‌یاران فضای مجازی در سراسر کشور

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس با بیان اینکه هدف ما ایجاد شبکه اجتماعی تعاملی معنوی برای دلدادگان حضرت رضا(ع) است؛ تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم که عاشقان امام رضا(ع) هرکدام در هر گوشه‌ای از کشور بنا به‌تعاریف خدمت در این زمینه، تولیدات یا ارائه خدمتی در این حوزه به‌نیت امام رضا(ع) داشته باشند، این طرح در قالب خادمیاران فضای مجازی در حال پیگیری و انجام است.

خیرجو با بیان اینکه خادم‌یاران کسانی هستند که با نیت امام رضایی در هر منطقه، شهر و روستا به‌مردم خدمت ارائه می دهند؛ تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری یک هزار خادم‌یار رضوی در فضای مجازی داشته باشیم که این افراد می‌توانند در حوزه تولید محتوا و توزیع معارف رضوی به‌ما کمک کنند.

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی گفت: پیش از این نیز مطرح شد که آستان قدس رضوی یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید محتوای دینی در جهان اسلام بوده، اما در حوزه فضای مجازی تاکنون کار تخصصی برای انتشار این محتوا به‌صورت مویرگی انجام نشده بود که امیدوارم تا پایان سال این مهم به‌سرانجام برسد.

سندی برای مناسب‌سازی محتوای تولید شده در آستان قدس رضوی درحال تدوین است

وی اضافه کرد: پیش از این محتوای تولید شده در آستان قدس، برای فضای مجازی به‌صورت تخصصی مناسب‌سازی نشده بود و بیشترین تمرکز بر روی عرصه مکتوب و حوزه تصویری بلند در قالب مستند و توزیع در سایت‌های رسمی بوده که اتفاقا توفیقات زیادی حاصل شده است، حال بنابراین ضرورت و اقتضائات جدید رسانه‌های نوین و رشد سریع آن مشغول تنظیم سندی جامع در این زمینه هستیم که همه بخش‌های مختلف آستان قدس که تولیدات محتوایی دارند، پیوست‌های مناسب‌سازی کردن محتوا برای این فضا را نیز مد نظر قرار دهند، در حوزه توزیع بتوانیم مانند سایر حوزه اثربخش باشیم.

خیرجو با اشاره به‌اینکه در رابطه با حمایت از تشکل‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه تولید محتوا نیز ما در قالب طرح خادم‌یاری آمادگی همکاری با این تشکل‌ها را داریم؛ ادامه داد: بعضی از مجموعه‌ها در قالب نذر و وقف حضرت رضا(ع) تولیداتی برای حرم مطهر رضوی داشته‌اند، از همین جا اعلام می‌کنیم، دوستانی که ما تا به‌حال سراغ‌شان نرفته‌ایم و فکر می‌کنند که می‌توانند در این حوزه خدمتی ارائه کنند، ما آمادگی همکاری در قالب‌های مختلف را داریم و درهای موسسه به‌روی همه باز است.

روایت قصه‌های زائران در بستر رسانه‌های نوین

وی با بیان اینکه هرکسی که به‌زیارت حرم مطهر رضوی می‌آید برای خود قصه و داستانی دارد؛ گفت: هرکدام از افرادی که به‌حرم مشرف می‌شوند برای رسانه‌ها یک سوژه هستند و یک قصه پشت سر آنها وجود دارد، بسیاری از مخاطبین از ما درخواست دارند که همین قصه‌ها و حال و هوای زائران را به‌آنها نشان داده و برایشان روایت کنیم.

خیرجو با اشاره به‌تفاوت‌های فعالیت در حرم امام رضا(ع) با سایر کارهای رسانه‌ای؛ تصریح کرد: در رصدها و پایش‌هایی که انجام می‌دهیم، وقتی صفحات امام رضایی یا اکانت‌هایی که پست مرتبط با فرهنگ رضوی منتشر می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به‌صفحاتی برمی‌خوریم که شاید در نگاه اول و بنا به‌سایر پس‌ها خیلی فرد مذهبی به‌نظر نرسد، اما دلنوشته‌های تاثیرگذار با احساسات عمیق نسبت به‌امام رئوف(ع) دارند.

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی گفت: شاید در ظاهر و طبق پست‌های منتشر شده برخی از این افراد دغدغه‌های معنوی نداشته باشند، اما وقتی به‌بعضی پست‌های امام رضایی(ع) آنها برمی‌خوریم و برای ارتباط گیری پیام می‌دهیم، متوجه می‌شویم هرسال به‌حرم مطهر مشرف می‌شوند و بعضا شخصی بود که می‌گفت، من سالانه دو بار و هر بار یک هفته کارم را تعطیل می‌کنم و به‌پابوس امام مهربانی می‌آیم.

وی در ادامه از بانوی ارمنی نام برد که در گذشته مشکلی داشته است و نذر می‌کند که در صورت رفع مشکل خود به‌مشهد بیاید و 10 نفر را نیز به‌حرم بفرستد.

خیرجو در این باره گفت: این بانو چندین سال است که هم خود به‌مشهد می‌آید و هم 10 نفر از افراد یتیم و زیرپوشش بهزیستی را به‌زیارت حرم مطهر رضوی می‌فرستد، او این نذر را به‌دلیل حل مشکلش از سوی امام رضا(ع) کرده بود و سفرهایش قصه‌های جالبی داشت که به‌صورت مستند درآمده است.

مدیر موسسه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی آستان قدس رضوی با بیان اینکه سوژه‌های مشابه از این دست در بین زائران فراوان است؛ افزود: هرکسی که به‌حرم می‌آید داستانی دارد که می‌توان به‌آن پرداخت و نکته مهم این است که کار در حرم همیشه تازگی و جذابیت‌های خود را دارد و شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی محل خوبی برای انتشار و به‌اشتراک گذاشتن این حال و هوا است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.