یزد - عباس سروش گفت: طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای که در سال‌های گذشته اجرا شده ، استان‌ها را به لحاظ آبی به یکدیگر وابسته کرد و همین امر پیچیدگی مدیریت منابع آب را در کشور دوچندان کرده است.

طرحهای انتقال آب پیچیدگی مدیریت منابع آب کشور را دوچندان کرده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روبط عمومی آب منطقه ای یزد ، معاون آب و آبفای وزارت نیرو در مراسم افتتاح هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه استان یزد با استان‌هایی همجواراست که آسیب ‌پذیری منابع آب آن‌ها در حد بحرانی است، اظهارداشت: درحال حاضر زمان برآورده شدن برای میرایی بسیاری از آبخوان‌های مطالعاتی در کشور نزدیک شده و این زمان کمتر از ۲۰ سال است.

عباس سروش افزود: عمده این محدوده‌های مطالعاتی در غرب و جنوب غرب کشور واقع شده و حدود ۹۵ محدوده مطالعاتی دارای آبخوان‌هایی با میرایی حداکثر تا ۵۰ سال هستند و مجموعه این اطلاعات ، این پیام را به همه منتقل می‌کنند، اگر وضع موجود ادامه پیدا کند، منابع آب های زیرزمینی در تعداد قابل‌توجهی از محدوده‌های مطالعاتی کشور، غیرقابل بهره‌برداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: این امر به معنای از دست رفتن فرصت‌های شغلی وابسته به آن‌ها و پایین آمدن قابل توجه سطح امنیت آبی و احتمالاً شکل‌گیری موجی از مهاجران زیست‌محیطی خواهد بود و برای پیشگیری از چنین بحران‌هایی، نیازمند بهره‌مندی از همه توانمندی‌ استان‌های مختلف و توجه به راهکارهای خلاقانه هستیم.

منابع طبیعی یزد، قادر به تأمین نیازهای آبی استان نیست

 معاون وزیر نیرو با بیان اینکه منابع طبیعی یزد، قادر به تأمین نیازهای آبی استان نیست، یادآور شد: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی، کارکردهای طبیعی اکوسیستم‌ استان در سال‌های اخیر تا حد زیادی به مخاطره افتاد و از سوی دیگر مهاجرت‌ها نیز بر آن بی‌تأثیر نبوده است.

وی تصریح کرد: استان یزد امروز همانند بسیاری از استان‌های کشور در معرض تهدید از دست رفتن منابع آب زیرزمینی باارزشی  قرار گرفته که در طول نسل‌های متمادی برای تامین نیازهای اساسی این استان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

سروش خاطر نشان ساخت : وزش توفان همراه با گردوغبار ، رفاه ساکنان مناطق غربی و جنوب غربی و شرقی کشور را تا حد زیاد تحت تأثیر قرارداده ، اگر این روند ادامه یابد، قطعاً منجر به مهاجرت بخشی از جمعیت این مناطق به سایر مناطق ازجمله یزد خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: بررسی آمار مهاجرت‌ها نشان می‌دهد در دو دهه گذشته حدود ۲۰ میلیون نفر در ایران به دلیل عوارض طبیعی و پایین آمدن سطح امنیت منابع ازجمله منابع آب به نقاط دیگر کشور مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود:‌ امروز شاید نیازمند این باشیم، برخی مزارع کشاورزی را به مزارع تولید انرژی خورشیدی یا سایر انرژی‌های تجدید پذیر تبدیل کنیم و آب پایدار موردنیاز برای حفظ نیازهای حیاتی شرب و بهداشت مردم و حفاظت از اکوسیستم‌های هر استان را از طریق سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های اثربخش در استان‌های تأمین‌کننده آب تضمین کنیم.

امنیت‌پذیری منابع آب استان باید افزایش یابد

سروش با تأکید بر اینکه برنامه توسعه استان یزد باید در مسیری سوق داده شود که امنیت‌پذیری منابع آب استان افزایش و آسیب‌پذیری منابع آب کاهش یابد گفت: این امر از طریق اجماع همه ذینفعان در مورد وضعیت موجود منابع و مصارف آب و سیر تحول آن‌ها در دهه‌های آینده و ضرورت هماهنگی برنامه‌های توسعه با توان اکولوژیکی آن و براساس آمایش‌های به‌روز و دقیق میسر خواهد شد.

وی گفت: دانشگاه یزد و سایر دانشگاه‌های استان به همراه فعالان زیست محیطی، نخبگان صنعت، اتاق بازرگانی و نهادهای قضایی و اجتماعی می‌توانند با تشکیل اتاق‌های فکر با هم‌اندیشی با اتاق‌های فکر موجود در غنی‌تر کردن این برنامه‌های سازگاری نقش پررنگی را ایفا کنند.

یزد به شدت به منابع خارج از استان وابسته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این کنفرانس ملی گفت: استان یزد  پتانسیل تامین آب شرب ۷۰ میلیون مترمکعب در سال را دارد  در حالیکه آمار مصرف سالیانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب است و همین استان را به منابع خارج از استان وابسته کرده است .

محمد مهدی جوادیان زاده مدیریت مصرف را تنها راهکار کوتاه مدت  برای رفع این مشکل دانست ویادآور شد: مدارا و سازگاری با کم آبی حرف تازه ای در استان نیست و نیاکان ما نیز به همین صورت با اقلیم و کم آبی یزد سازگار بودند.

وی افزود: در یزد امروز از ۴۰۰۰ رشته قنات که تجلی توسعه پایدار بود تنها ۲۰۰۰ رشته آن فعال و باقی است و۸۳ درصد آب استحصالی  استان در امورکشاورزی، ۱۰ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۷ درصد در حوزه صنعت مصرف می شود که درصددیم با برنامه های مختلف، به کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، ۳۰ درصد در حوزه صنعتی و ۲۰ درصد از مصرف شرب و بهداشت برسیم.

جوادیان زاده تاکید کرد: اگر روند برداشت از سفره های آب زیرزمینی به همین منوال صورت بگیرد به تعبیری کمتر از ۱۵ سال و خوش بینانه تا ۴۰ سال آینده خالی از آب خواهند بود.

انتهای پیام /

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.