یزد-احمد علی کیخا عدم نهادینه شدن علم در ارکان سیاست گذاری را مانعی در راه تحقق توسعه دانست و گفت : تغییرات صورت گرفته در مناطق شهری و روستایی موجد صفت توسعه یافتگی نیست و برای چالش‌های زیست محیطی باید راه حل های اصولی را رائه کرد.

چالش‌های زیست محیطی کشور نیازمند ارائه راه‌حل‌های اصولی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مراسم اختتامیه کنفرانس ملی مدیریت منابع آب که در دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار داشت: درست است که تغییرات عمده ای در مناطق شهری و روستایی صورت گرفته است اما اینها به معنای توسعه نیست.

وی با اشاره به بحران های زیست محیطی حال حاضر در کشور افزود: مبنای تصمیم گیری های ما علمی نیست به همین دلیل امروز این مشکلات در خوزستان، گیلان، یزد و زابل و ... وجود دارد، چه در مناطقی که میزان بارندگی بالاست و چه در مناطقی که بارندگی کم است.

کیخا با اشاره به وجود تعداد زیاد اعضای هیئت علمی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی گفت: امروز بالغ بر ۲۰۰۰ عضو هیئت علمی و نخبه در حوزه آب و کشاورزی فعال هستند که باید با حاکمان حرف بزنند و نسبت به اتفاقات پیرامونشان موضع بگیرند دانشگاهیان باید، بایدها و نبایدهای کشاورزی را بگویند.

وی با تأکید برشکاف بین دانشگاه و دستگاههای اجرایی گفت:دانشگاهیان می گویند حاکمان از حداقل درک لازم برای پیشنهادات ما برخوردار نیستند وقتی با مجریان امور صحبت می کنیم، می گویند طرح هایی که می‌دهیم به دانشگاهها نتیجه بخش نیست.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، افزود: در درون خود وزارت جهاد کشاورزی طرح های تحقیقاتی مختلفی هست که برای همین شکل گرفتند که راهنمای بخش اجرایی باشند.

وی پایه های علمی مربوط به آب و کشاورزی را در خارج از دستگاههای جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: هرکدام از بخش ها و دستگاههای مسئول به صورت جزیره ای در این راستا عمل کرده و این امر منجر به عدم پیدا کردن راه حل اصولی برای چالش ها شده است.

مسئولیت گرا کردن دانشگاهها به جای تزریق پول

کیخا خواستار مسئولیت‌گرا کردن دانشگاهها در برابر مسائل زیست محیطی شد و گفت: به جای تزریق پول از سوی دستگاههای متولی باید دانشگاهها را مسئولیت گرا کرد که بتوانند برای چالش های زیست محیطی راهکار ارائه دهند؛ من در مجلس هشتم از سازمان مراتع و جنگل ها راهکار خواستم هنوز بعد از یک دهه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

طرح های توسعه در کشور دچار مشکل بوده است

وی تصریح کرد: کشاورزی بی ضابطه توسعه پیدا کرده است قبل از انقلاب زمین های کشاورزی حدود ۵۸ هزار هکتار بوده اما اکنون از ۴۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار هکتار آمار دادند؛ یعنی سه هزار ملیارد متر مکعب افزایش تقاضای آب در بخش کشاورزی.

وی خاطرنشان ساخت: گسترش سکونت گاهها بدون در نظر گرفتن اقلیم مناطق، استخراج آب از اعماق زمین برای کشت برخی محصولات، چه کسی تضمین می دهد اگر خط دوم آب آمد نیازی به خط سوم و چهارم و پنجم نخواهد بود.

نماینده مردم زابل در مجلس در پایان افزود: دریاچه ای در ژاپن وجود دارد که از آلوده ترین آبهای ژاپن محسوب می شده اما دولت ژاپن با وضع قوانینی خاص توانست این دریاچه را به یکی از بهترین دریاچه های جهان تبدیل کند این در حالیست که ما در سال ۱۹۷۵ و سی سال قبل از ژاپنی ها کنوانسیون رامسر را پایه گذاری کردیم اما هنوز یک برنامه درستی برای منابع آبی نداریم.

وی تصریح کرد: دانشگاهیان باید بنشینند و بگویند که برای نجات شهر یزد چه باید کرد بعد نمایندگان مجلس هم دولت را موظف به اجرای این مهم کنند .

لزوم ارزیابی سیاست های کلی نظام در حوزه آب

مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با اشاره به کارایی سیاست های کلی نظام درحوزه آب، اظهار داشت: سیاست های کلی نظام در بخش آب نیازمند ارزیابی است.

عباس زارع با بیان اینکه کشاورزی مهم ترین کنشگر حوزه آب است؛ گفت: جای خالی کشاورزان و بهره برداران آب به عنوان مهم ترین کنشگر این حوزه  در نشست های تخصصی بررسی بحران آب مانع از این می شود که بتوان به نظرات کارشناسی شده جامعه ای به صورت عملیاتی دست یافت.

وی تصریح کرد: عدم تعادل پایداری سفره ها، همکاری همه جانبه تمامی نهادهای مرتبط با حضور کنشگران آب را می طلبد و نیازمند همکاری برای رسیدن به این مهم است.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور با تاکید بر ضرورت توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور خاطرنشان ساخت:  اجرایی شدن این سامانه های نوین بدون فرآهم آوردن بستر مناسب و ارائه طرح های کارشناسی شده در حوزه حسابداری آب مشکل گشا نیست.

نظام دانایی مملکت با نظام تصمیم گیری فاصله دارد

رییس انجمن علوم و مهندسی آب ایران نیز در این مراسم گفت: در این کنفرانس دوروزه درباره مباحث‌ متنوعی از قبیل آمایش آب محوری، وقایع حدی اقلیم، آب و صنعت، مدیریت به هم پیوسته همچنین تغییر اقلیم ، جامع نگری و مدیریت ریسک تبادل نظر شد.

رضا مکنون با اشاره به تدوین سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت و فراخوان مقام معظم رهبری برای تکمیل و ارتقای این الگو گفت: در این سند آمده است دانشگاهیان و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.

وی با انتقاد از عدم همکاری صدا و سیما تصریح کرد: با توجه به بندهای سند مذکور ‌صداوسیما نیز باید انتقاداتی که وجود دارد را پخش کند تا مردم بدانند مملکت در حال حاضر نیاز به راهکار دارد نه صرفا ارائه مقاله چرا که باید آماده شود برای زندگی جدید، یعنی سازگاری با کم آبی.

مکنون با استقبال از ورود بخش خصوصی به این میدان، گفت: اگر بتوانیم افکار را هدایت و روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم یک تحول بزرگ ایجاد کنیم و تمام بحث اینجاست که نظام دانایی مملکت با نظام تصمیم گیری فاصله دارد در حال حاضر که نظام تصمیم گیری وارد میدان شده است؛ دانشگاهیان نیز باید به طورجدی فعالیت کنند، این امر یک تغییر نگرش بسیار مهم در کشور است.

وی چهار راهکار اصلی برای حل مشکلات موجود را مشارکت همگان در تدوین راهبردهای آب برای کشور، الگوسازی محلی، راهبرد زمینه‌های تحقیقاتی  کشور در دانشگاه‌ها، سازماندهی جدی و پیوند مراکز علمی با مراکز تصمیم گیری عنوان کرد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.