«سرهنگ محمد بوستانی» گفت:پارکینگ‌های شهری جوابگوی خودرو هایی که روزانه در شهر تردد می‌کنند، نیست.

مبلمان شهری تاثیر زیادی بر کاهش یا افزایش جرم دارد/ترافیک منشاء بسیاری از نزاعهای خیابانی

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: شهرنشینی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه در قیاس با کشورهای توسعه یافته رشد بسیار سریع تری داشته است؛ ازپیامدهای این ازدیاد جمعیت و رشد شتابان جمعیت شهرها مشکلات فراوانی نظیر افزایش نرخ بیکاری، مشکل مسکن، ناهنجاریهای اجتماعی، افزایش جرم و بزهکاری و جنایت را به همراه دارد.

 امنیت همواره از اصلی‌ترین نیازهای بشری محسوب می‌شود و اهمیت آن به قدری است که نه تنها از بزرگترین دغدغه‌های مدیران شهری این روزها به حساب می‌آید بلکه طبق نظر "مازلو "جامعه شناس آمریکایی پس از نیازهای فیزیولوژیک، احساس امنیت یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان معرفی شده است؛ بخاطرهمین است که  احساس امنیت در فضاهای شهری از مهمترین شاخصهای  کیفیت زندگی در نظر گرفته می‌شود.

با این وجود شناسایی عوامل جرم زا مهم‌ترین و اولین قدم برای کاهش جرایم به حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل در وقوع جرم و بزه، محیط اجتماع محسوب می‌شود؛ بعضی از فضاها ، شرایط محیطی دارند که امکان مناسب تری برای اقدام به جرم را برای بزهکاران فراهم می‌آورند و برخی فضاها نیز هستند که با طراحی و نظارت آگاهانه و صحیح سبب ایجاد محیط امن برای شهروندان شده واحتمال بروز ناهنجاری‌ها را کاهش داده  یا از بین برده‌اند؛ به این انگیزه با «سرهنگ محمد بوستانی» سرپرست پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی درباره تاثیر مبلمان شهری بر جلوگیری از ارتکاب جرایم شهری به گفت‌وگو نشسته‌ایم که میخوانید.

قدس آنلاین: آیا می‌توان میان اخلاق و رفتار مردم و مدیریت شهرهای بزرگ و کلان شهرها ارتباط برقرار کرد به این معنی که مثلا شیوه مبلان شهری به گونه‌ای است که افراد را به سمت مهربانی و شادی هدایت می‌کند یا به سمت نمادهای غربی؟

بوستانی: تحقیقاتی که در کل دنیا در این خصوص انجام شده است این نتیجه به اثبات رسیده که مبلمان شهری و وضعیت مهندسی شهری بر روی سلامت روان و آرامش افراد تاثیر گذار است، چون به هر شکل هر کدام از ما بنا بر هر دلیلی که وارد شهری می‌شویم به این پی می‌بریم که چقدر این شهر منظم است و طبیعتا وجود این نظم نشان دهنده این است که انضباط شهری در آن محل حکمفرماست و مردم به مقررات اجتماعی احترام می‌گذارند؛ وقتی این انضباط شهری حاکم باشد و حتی چینش مبلمان شهری بدرستی انجام گرفته باشد ناخودآگاه می‌تواند در وقوع جرایم شهری هم تاثیر گذار باشد. ولی باید مراقب بود در کنار این‌ها به تعارضات اجتماعی و فرهنگی دامن نزنیم.

قدس آنلاین: برخی مشکلات شهری مانند ترافیک باعث می‌شود مردم عصبی شده و کار به خشونت بکشد؛ چه افرادی یا گروه هایی برای رفع این مشکلات باید اقدام کنند؟

بوستانی:از لحاظ انتظامی و به لحاظ نظارت بر روابط و اجرا وظیفه پلیس است اما آن ساختاری که باید به لحاظ مهندسی شهری ایجاد شود نه در توان مالی پلیس و نه در حد و اختیارات اوست لذا در مدیریت شهری موردی مثل ترافیک که یک معضل اجتماعی و شهری است بر عهده پلیس است.

اما درباره چگونگی ابعاد خیابان‌ها مربوط به مهندسی شهری است که باید در خصوص خیابانها با این وضعیت و وسعت جوابگوی چه تعداد از خودرو هاست چاره اندیشی شود که اگر نمی‌شود در طول کوتاه مدتی فکری به حال وضعیت ترافیک بکنیم بیاییم و در خصوص اطلاع رسانی و فرهنگ رانندگی و آستانه تحمل مردم کار کنیم. نمونه‌اش همین بیلبوردهایی که در سطح شهر می‌بینید این‌ها با نهایت ظرافت مردم را به سمت آرامش سوق می‌دهند و به نظر من هم تا کنون کاملا موفق بوده‌اند.

در حال حاضر بخشی از نزاع هایی که به کلانتری مراجعه می‌کنند مربوط به نزاع‌های خیابانی است و عمدتا هم برای این است که طرفین نتوانسته‌اند خودشان را کنترل کنند و برای خودشان و دستگاه پلیس مشکلاتی فراهم می کنند.

قدس آنلاین: برای طراحی شهرهای جدید یا بازسازی فضاهایی در شهر برای به حداقل رساندن بزه‌های اجتماعی با پلیس هم مشورت می‌شود؟

بوستانی: این قضیه به نسبت گذشته خیلی بهتر است و پلیس هم در جلسات مختلف این موارد را مطالبه می‌کند و انتظار ما این است که در طراحی محیط‌های شهری حتما باید با پلیس مشورت شود تا بتوانیم از این طریق از وقوع برخی معضلات پیشگیری کنیم چون در نهایت سر ریز این اتفاقات متوجه پلیس است پس بهتر است قبل از وقوع پیشگیری کنیم.  

قدس آنلاین: آیا روی پارک‌ها و تفرجگاهها یا وسایل تفریحی شهری نظارتی وجود دارد ؟ آیا این‌ها به گونه‌ای معرفی شده که مردم را گرفتار بزه یا اندیشه بزه نکند؟

بوستانی: بله ما روزانه گشتها و طرح هایی را در دستور کار داریم که اجرا هم می‌کنیم در جهت پاکسازی پارکها و بوستانهای داخل و خارج از شهر به جهت اینکه خانواده‌ها حضور دارند امنیت لازم بر قرار باشد. از طرف شهرداری هم این همکاری وجود دارد که یکسری افراد از طرف بسیج اعزام می‌شود تا تحت تعلیم ما قرار بگیرند و کلانتری‌های ما این افراد را به صورت ویژه پوشش می‌دهند.

در بحث مواد مخدر به جهت اینکه در پارک‌ها این احتمال به صورت بیشتری وجود دارد،  پلیس مواد مخدر کاملا به این موارد نظارت و رسیدگی دارد.

قدس آنلاین:در حال حاضر در مشهد نمادهای شهری خیابان‌ها و میادنی و پیاده روها به گونه تعریف شده است که فرد بعد از عبور از آن‌ها با روی خوش و مهربان به خانواده وارد شود؟

بوستانی: خوشبختانه در این چند ساله با توجه تاکید فرمانده کل قوا ، اقدامات خیلی خوبی در این خصوص انجام شده است ولی به هر شکل برخی موارد در دراز مدت باید ترمیم و تصحیح شود و نمی‌شود توقع داشت همه اتفاقات یک شبه رخ دهد . مشهد دارای یک فضای شهری وسیعی است و یکسری مهاجرتهایی که به دلایلی مثل خشکسالی به مشهد شده است کمی بر مشکلات شهری اضافه کرده است ولی به هر شکل باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام شود هر چند ظاهرا اقداماتی که تا کنون انجام شده جوابگوی این رشد سریع فضای حاشیه‌ای شهرمشهد نبوده است.

قدس آنلاین:آیا نداشتن پارکینگ کافی در شهر منجر به افزایش سرقت و در نتیجه ایجاد مشکلات روحی برای مردم نمی‌شود؟ آیا این مشکل شهری ایجادکننده برخی بزهکاری‌ها نیست؟

بوستانی:قطعا پارکینک به خاطر مراقب هایی که از آن می‌شود از بروز یکسری اتفاقات جلوگیری می‌کند ولی الان مشکلی که وجود دارد بحث فراوانی سرقت‌ها از قطعات خودرو هاست که استفاده از پارکینک قطعا بر روی این قضیه می‌تواند تاثیر گذار باشد.

ولی پارکینگ‌های شهری جوابگوی این تعداد ازخودرو هایی که روزانه در شهر تردد می‌کنند نیست مخصوصا جمعیت زائری هم که مشهد دارد باید محل هایی توسط شهرداری برای احداث پارکینگ در نظر گرفته شود اما چون در حال حاضر این تعداد پارکینگ وجود ندارد حداقل می‌توانیم از ابزار رد یابی که بر روی اتومبیل نصب می‌شود و اپلیکیشنی که بر روی گوشی نصب می‌شود می‌توان بروز سرقت از اتومبیل را به حداقل رساند. شما به محض روشن شدن اتومبیل می‌توانید خودرو خودتان را کنترل کنید و حتی در صورتی که حتی سرقتی هم اتفاق بیفتد می‌توانید به راحتی با هماهنگی با پلیس خودرو خودتان را پس بگیرید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.