ارائه خدمات اینترنتی در مناطقی که کابل های فیبر نوری از مبداء تا مقصد وجود دارد، فقط در انحصار شرکت مخابرات خراسان رضوی است و شرکت های خصوصی ارائه دهنده اینترنت توانایی فعالیت در این خطوط را ندارند؛ اما آیا میدانید دلیل این انحصار چیست؟

چنبره اینترنتی مخابرات بر فیبر نوری/ واگذاری اشتباه دلیل اصلی انحصار اینترنت فیبرنوری/ منتظر بخش خصوصی نباشید

به گزارش قدس آنلاین ، امروزه اینترنت و کاربردهای فراوانش به یکی از ارکان زندگی بشری تبدیل شده است. گویا در هر خانواده ای که اعضای آن را والدین و فرزندان تشکیل می دهند عضو جدیدی نیز به نام اینترنت باید حضور داشته باشد. اما ارائه اینترنت به متقاضیان به اشکال و انحای مختلف صورت می پذیرد؛ یکی از راه های مناسب و مشتری پسند برای دسترسی به اینترنت استفاده از خطوط ADSL  است.

این خطوط علاوه بر سرعت بالا به کاربران اجازه می دهد، همزمان با استفاده از اینترنت از خط تلفن ثابت نیز بهره ببرند؛ به همین دلیل مشترکین خانگی و شرکت های خصوصی بسیار راغب هستند که از خطوط ADSL  استفاده نمایند.

خطوط ADSL   ابتدا فقط توسط کابل های مسی قابل ارائه بود اما مدت هاست که تکنولوژی فیبر نوری هم به آن افزوده شده است؛ فیبر نوری به دلایل مختلف از جمله، بیشتر بودن پهنای باند و بالا بودن سرعت انتقال داده در آن، کاربردی تر از کابل های مسی هستند.

اما حتما شهروندان مشهدی خبر دارند که ارائه خدمات اینترنتی در مناطقی که کابل های فیبر نوری از مبداء تا مقصد وجود دارد فقط در انحصار مخابرات خراسان رضوی است و شرکت های خصوصی ارائه دهنده اینترنت که اصطلاحا FCP نامیده می شوند، نمی توانند در این خطوط فعالیت داشته باشند؛ اما دلیل این انحصار چیست؟ مگر نه اینکه هر جا انحصار شکسته شده و رقابت ایجاد شود به ارائه خدمات متنوع تر و بیشتر و با هزینه ای کمتر منجر می‌شود و در نهایت نیز مشتریان  رضایت بیشتری خواهند داشت؛ پس چرا در این مورد انحصار شکسته نمی‌شود؟

*شرایط همکاری را باید بپذیرند

پاسخ این سوالات را از عیسی حسن پور مدیر روابط عمومی مخابرات خراسان رضوی جویا شدیم.

حسن پور در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بدلیل محدودیت های موجود در کابل های مسی و با توجه به فن آوری های نوین مخابراتی، توسعه شبکه شرکت مخابرات ایران، عموما از طریق فیبر نوری انجام می شود و این شرکت خدمات تلفن و اینترنت باند پهن را، بر این بستر ارائه می نماید.

وی افزود: ارائه اینترنت توسط سایر شرکت های ارئه دهنده خدمات (FCP) بر بستر فیبر نوری منوط به درخواست همکاری از طرف این شرکت ها به مخابرات ایران بوده است و در صورت پذیرش همکاری متقابل ممانعتی وجود نخواهد داشت.

*شرایط اجرایی و عملیاتی نیست

برای آگاهی بیشتر از جزئیات و شرایط همکاری که توسط مخابرات اعلام شده است به سراغ شرکت های خصوصی ارائه دهنده اینترنت رفتیم؛ یکی از افراد مسئول در یکی از این شرکت ها به قدس آنلاین گفت: برای ارائه خدمات از طریق فیبر نوری نیاز است که تجهیزاتی را در مسیر این کابلها و در ایستگاه هایی که اصطلاحا «کافو» نامیده می شود، نصب کنیم؛ این موضوع نیاز به مجوز دارد.

وی ادامه داد: مدت بسیار زیادی است که مدیران این شرکت با مدیران مخابرات در حال رایزنی هستند تا امکان استفاده از این مکان ها را داشته باشند؛ تا امروز این مذاکرات به نتایجی نرسیده است و با توجه به رویه موجود احتمال به نتیجه رسیدن آن هم بسیار پایین است.

*قید فیبر نوری را زده ایم

مدیر یکی دیگر از شرکت های FCP در این رابطه به خبرنگار ما گفت: شرایط و ضوابط ارائه خدمات به مشترکین از طریق فیبر نوری آنقدر سخت و طاقت فرساست که ما قید آنرا زده ایم.

وی افزود: ما تصمیم گرفته ایم به جای انجام مذاکرات فرسایشی و زمانبر با مخابرات، بر روی فن آوری های دیگر تمرکز کنیم تا بتوانیم در این بازار مشتریان خود را داشته باشیم و آنها را راضی کنیم؛ سعی می کنیم کیفیت خدمات خود را مناسب و هزینه های آنرا کاهش دهیم تا مشترکین خودشان قید فیبر نوری را بزنند و از خدمات ما بهره ببرند.

*نوع واگذاری نامناسب بوده است

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار قدس آنلاین گفت: با توجه به اینکه کابل های فیبر نوری توسط شرکت مخابرات کشیده شده و هزینه آن انجام شده است، کابل کشی مجدد برای شرکت های بخش خصوصی توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: از طرفی دیگر همانگونه که برای کابل های مسی بین مخابرات و شرکت های خصوصی توافق های لازم صورت گرفته است، شایسته است که این همکاری در قسمت فیبر نوری نیز ادامه داشته باشد؛ اکنون با توجه به عدم توافق فی مابین، در عمل استفاده از فیبر نوری در انحصار شرکت مخابرات قرار گرفته است.

وی بیان داشت: این موضوع اگر در زمان های گذشته، هنگامی که مجوزهای زیرساختی برای فیبر نوری به مخابرات داده شد، دیده می شد، اکنون کار با مشکل روبرو نمی شد؛ ایراد اصلی هنگام واگذاری بوده و باید گفت که نوع واگذاری بد و نامناسب انجام شده است؛ هیات واگذاری سال های قبل فکر این موضوع را نکرده اند و اکنون با این مشکل روبرو شده ایم؛ این مشکل در هیات داوری هم مطرح شده اما به نتیجه خاصی نرسیده است؛ به نظر می رسد این واگذاری دیگر قابل برگشت نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.