مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی هزینه ماهانه بیمه سلامت بیمه شدگان این استان را ۱۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

 پرداخت مطالبات پزشکان در آینده نزدیک

دکتر رمزی در آیین گرامیداشت هفته بیمه سلامت افزود:حدود ۴ میلیون نفر از طریق ۴۹۹۴ مؤسسه طرف قرارداد با این سازمان، تحت پوشش بیمه سلامت در استان هستند که از این تعداد ۵۷۵۴ نفر بیمه شدگان بیماری‌های خاص مانند هموفیلی، تالاسمی، ‌ام اس، مزمن کلیوی و پیوند کلیه و ۸۰۳۴ نفر بیمه شده طرح پناهندگان(اتباع) می‌باشند.

وی یادآور شد: قبل از اجرای طرح بیمه همگانی و برنامه تحول سلامت بیش از ۶۰ درصد مردم کشور فاقد بیمه بودند و اکنون بیش از ۵۰ میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی اضافه کرد:بعد از طرح تحول سلامت شمار بیمه شدگان این سازمان در خراسان رضوی رشد ۲۳ درصدی داشته، در حالی که وصولی‌های بیمه با اجرای این طرح به ۱۴ درصد کاهش یافته و این در حالی است که هزینه‌های ما با رشد ۹/۴ درصد رو به رو شده است. وی به الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه سلامت و برنامه‌های در دست اقدام این سازمان اشاره و اظهار داشت: تداوم طرح بیمه همگانی، اجرای راهکارهای بالینی، بازنگری و ارتقای فرایندهای پزشک خانواده، گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع الکترونیک، استحقاق سنجی، رفع همپوشانی و بتدریج حذف دفترچه‌های کاغذی هنگام دریافت خدمات و بستری، مطلوب شدن پرداخت‌ها در سال جاری، رویکرد توانمندسازی برای همه دست اندرکاران حوزه سلامت، تعامل و همکاری نزدیک با شرکای کاری از طریق سامانه الکترونیک، استقرار نظام خرید راهبردی خدمات سلامت با هدف بهره‌مندی بیشتر جامعه از خدمات بیمه از جمله اولویت‌های این سازمان می‌باشد و امیدواریم با اجرای برنامه‌های فوق نه تنها به بیمه شدگان خدمات مناسب ارائه کنیم بلکه بتوانیم مطالبات چندین ماهه حوزه پزشکی را به روزرسانی کنیم.

وی از صبر و بردباری گروه پزشکی قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبار در روزهای آینده مطالبات آن‌ها را پرداخت کنیم. در ادامه دکتر دارابی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سخنانی تصریح کرد: مردم حق بیمه پرداخت می‌کنند تا هنگام بیماری دغدغه هزینه‌های درمان را نداشته باشند، از این رو بیمه وظیفه سنگینی به عهده دارد و حوزه سلامت و دست اندرکاران خدمات پزشکی باید مجموعاً بهترین ارمغان سلامتی را به مردم بدهند. وی اضافه کرد: بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی دوبال در کنار هم هستند که متمم و مکمل یکدیگر بوده و به عنوان بازوان ارائه خدمات سلامت موظفند به مردمی که سلامتشان دستخوش بیماری شده خدمات لازم را ارائه دهند. بنابراین ارجاع الکترونیک برای ارائه خدمات مناسب، کاهش هزینه‌ها و عدم سرگردانی مردم باید اجرا شود و برای این کارباید فرهنگ‌سازی کنیم تا بیماران از سیستم نظام ارجاع به صورت الکترونیک استفاده کنند ضمن اینکه پزشک خانواده باید در شهر و روستا اجرایی و پرونده بیماران الکترونیکی شود که در این راستا پرونده بیماران ۴۵ درصد بارگذاری شده و امیدواریم هرچه زودتر به ۱۰۰ در صد برسانیم.

رئیس دانشگاه به ضرورت تأمین منابع پایدار مالی تأکید و اظهار داشت: آنچه در صنعت بیمه بخصوص بیمه سلامت اهمیت دارد این است که دولت باید منابع پایدار مالی بیمه را تأمین کند؛ زیرا ما در حوزه دانشگاه هنوز نتوانستیم مطالبات مالی پزشکان را پرداخت کنیم و این در حالی است که جامعه پزشکی با وجود طلب‌های یکساله بازهم بدون کمترین افت خدمت به وظیفه خود عمل کرده و پاسخگوی بیماران می‌باشند.

به علاوه با تأمین منابع مالی سقف خدمات بیمه شدگان کاهش نخواهد یافت و در شهرها و روستاها و بیمارستان‌ها منجر به کاهش ارائه خدمات به بیماران نخواهد شد. بخصوص در مشهد که بخاطر مراجعه بیماران زائر و مجاور پذیرش بیماران با افزایش ۳۰ درصدی رو به رو بوده است.

دکتر علی بیرجندی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه مدیریت کردن هزینه‌ها و مطابقت آن با اعتبارات سازمان بیمه کار بسیار سختی است، خاطر نشان کرد: مؤسسات بیمه در تمام دنیا برای ارتقای کیفیت زندگی بیمه شدگان تلاش می‌کنند، اما باید در حد توان مالی بیمه از این سازمان انتظار داشته باشیم؛ چرا که استفاده بی رویه از امکانات پیشرفته پاراکلینیکی و حضور فوق تخصص‌ها در مناطق دور افتاده و ... و عدم توجه به این مهم سبب می‌شود بدهی بیمه بیشتر و مطالبات پزشکان و گروه‌های پزشکی و... و. بموقع پرداخت نشود و همچنان مشکلات باقی بماند، در حالی که در کشورهای اروپایی بیمار برای دریافت خدمات غیر اورژانس و کارهایی از قبیل ‌ام. آر. آی و... باید یک سال در نوبت بماند و در جوامع پیشرفته شاید بیماران در طول عمر خود به فوق تخصص مراجعه نکرده باشند؛ چون منابع محدود است و بر اساس سیستم ارجاع هزینه‌ها کنترل می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.