اینجا بیمارستان اکبراست. بزرگ‌ترین بیمارستان فوق تخصصی کودکان شمال شرق کشور که سال گذشته با کمک خیرین درمشهد مورد بهره برداری قرار گرفت.

کلاس درس در بیمارستان!

به طور قطع در بحث درمانی اطفال و کودکان علاوه برتوجه به مراقبت‌های پزشکی و درمانی با چند مسئله دیگر همچون نگرانی‌ والدین و تحصیل آن‌ها نیز مواجهیم، اما با یک ابتکار که بیمارستان اکبر با هماهنگی آموزش و پرورش انجام داده است دانش آموزان و والدین آن‌ها دیگر دغدغه تحصیل فرزندان بستری‌شان را ندارند...

 طرحی برای آموزش

به طبقه چهارم بیمارستان می‌روم و به اتاقی که «حدیث انوشیروانی» یکی از کودکانی که در این بخش بستری و مشغول درس خواندن است، صحبت می‌کنم. او کلاس اول دبستان است و ۱۰ روز پیش به علت بیماری بستری شده است.

او می‌گوید:من دبستان آزاده درس می‌خوانم و خانم شکوهی معلم من است، اما اینجا خانم کریمی طی این ۱۰ روز که بستری بودم به من درس دادند تا هنگامی که مرخص می‌شوم از همکلاسی‌هایم عقب نمانده باشم.

او در پاسخ به این سؤال که چه درسی می‌خوانی، می‌گوید: امروز آموزگار بیمارستان درس فارسی را به من یاد دادند.

مادر او هم می‌گوید: دخترم دچارافت کلسیم شده و با ید ۳ الی ۴ ماه تحت درمان باشد چون فسفر بدنش بالا و جذب کلسیمش کاهش یافته است.

 مریم رمضانی خاطرنشان می‌کند: این جا به درسش کمک شد و حدیث و من خیلی خوشحالیم که از همکلاسی‌هایش عقب نمی‌ماند و این طرح بسیار طرح خوبی است.

 آرامش در کنار درمان

«محدثه زراعتکار» کلاس چهارم است که به علت پوکی استخوان در بیمارستان بستری است وقتی به او می‌گویم هنگام درمان می‌تواند درس را هم اینجا بخواند بسیار خوشحال می‌شود وبه معلمش سلام می‌کند وبلافاصله می‌گوید:من مدرسه عفاف می‌روم و اسم معلمم خانم درخشش است.

زهرا نگهبان مادر محدثه هم می‌گوید: یک بخش از نگرانی من دور ماندن از تحصیل دخترم بود و خوشحالم با اجرای این طرح در این بیمارستان محدثه از درس‌هایش باز نمی‌ماند.

آموزگار بیمارستان هم با مهربانی به من توضیح می‌دهد: سه سال برای بچه‌های بیمارستان دکتر شیخ تدریس داشتم و امسال ۳ هفته است که دراین طرح همزمان با مهر با بچه‌های بیمارستان اکبرمشغول به تدریس هستم.   محدثه کریمی می‌افزاید: در دوران زندگی ممکن است بچه‌ها دچار بیماری شوند که مدت آن می‌تواند از چند روز تا چند ماه به طول بینجامد. از این رو این ضرورت احساس می‌شد که علاوه برآن که به درمان جسم شان توجه شود به آموزش آن‌ها در این مدت هم اندیشید.

 کلاس اینجاست

این آموزگار ناحیه ۵ مشهد تصریح می‌کند: بچه‌هایی که بستری می‌شوند از این که به مدرسه نمی‌روند و دوستانشان را نمی‌بینند دچارنگرانی می‌شوند خانواده‌ها نیز علاوه براین فشار نگران عقب ماندگی تحصیلی بچه‌ها هستند. بچه‌ها هم مدام می‌گویند باید امروز به مدرسه برویم و وقتی کتاب را نشان شان می‌دهم و می‌گویم، کلاس اینجاست، آرام می‌شوند و معلم را می‌بینند آرامش پیدا می‌کنند و به جهت روحی حالشان بهتر می‌شود که در روند بهبودی بیماریشان هم بسیار تأثیرگذاراست.

وی که ۲۵ سال سابقه تدریس دارد، خاطر نشان می‌سازد: بچه ها دارای شرایط جسمانی و روحی خاصی هستند و نباید بگذاریم خسته شوند و زنگ تفریح با آن‌هاست. من از آموزش به آن‌ها حس خوبی دارم و پنجشنبه‌ها دراین جا به آموزش می‌پردازم.

 وی اذعان می‌دارد: بچه‌ها در بیمارستان بیشتر در پایه‌های تحصیلی اول تاششم دبستان هستندو امروز با ۹ بچه در همین مقاطع درس را کارکردم.

 گروه داوطلب برای بازی

زهرا خانی، دانشجوی کارشناسی، رشته گرافیک جزو گروه داوطلبان است او هم می‌گوید: دوست داشتم کاری برای بچه‌های بستری انجام دهم.

وی می‌افزاید: کار گروه ما برگزاری جشن و بازی با بچه‌ها است گاهی در اتاق بازی با آن‌ها بازی می‌کنیم. حتی بچه‌هایی که از روی تخت خواب نمی‌توانند، پایین بیایند به سراغشان می‌رویم، زیرا معمولاً مادرها نگران و خسته‌اند.

 طرح مدرسه بیمارستانی

رئیس بیمارستان فوق تخصصی اطفال اکبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیمارستان اکبر دارای ۲۵۰ تخت بیمارستانی که تمامی عمل‌های جراحی فوق تخصصی کودکان، درمان آن‌ها دررشته‌های مختلف در این بیمارستان قابل انجام است.

دکتر علی خاکشور متخصص اطفال می‌افزاید: بیمارستان اکبروابسته به بنیاد «سرور» است که توسط برادران نیکوکار علیزاده ساخته شده است.

وی درباره طرح مدرسه بیمارستانی نیز توضیح می‌دهد: این طرح قبلاً اتفاق افتاده است، اما چون این بیمارستان مرکز بستری اطفال است و تعداد زیادی از کودکان نیز دانش آموزهستند، این طرح به صورت جدی در این بیمارستان در حال اجراست.

 مدرسه در بیمارستان

دکتر خاکشور اذعان می‌دارد: خوشبختانه آموزش و پرورش هم مساعدت لازم را انجام داد و

دانش آموز در بستری‌های طولانی در بیمارستان با گرفتن آموزش‌های درسی احساس امنیت و آرامش بیشتری دارد و دانش‌آموز و والدین نگران عقب افتادگی از تحصیل نخواهند بود و شادابی مدرسه را در بیمارستان خواهند داشت. این آموزش معمولاً در گروه سنی دوره آموزشی ابتدایی است که درصورت وجود دانش‌آموزان مقاطع بالاتر خوشبختانه آموزش و پرورش همکاری لازم را با ما خواهد داشت.

 بخش نوجوانان وامکان تحصیل برای آن‌ها

رئیس بیمارستان اکبر(ع) خاطرنشان می‌سازد: در این بیمارستان، سن اطفال معمولاً بین ۱۲ الی ۱۴ سال است. در حال حاضر دو بخش نوجوانان نیز راه‌اندازی شده است که در این بخش نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۸ سال نیز در بیمارستان بستری می‌شوند و می‌توان درآینده آموزش در گروه تحصیلی راهنمایی و دبیرستان را نیز راه‌اندازی کرد.

 جمعیت داوطلب دانشجو

دکتر خاکشور با اشاره به طرح دیگری با نام جمعیت داوطلب اظهار می‌دارد: گروه داوطلبین با مدیریت آقای سحرخیز به ما مراجعه کردند و خواستند که در بیمارستان برای کودکان کارهای جدیدی را ارائه دهند واین جمعیت داوطلب در طی روز به بخش‌های مختلف مراجعه می‌کنند و برای بچه‌ها برنامه‌های بازی، آموزشی و تئاتر برگزار می‌کنند و گاهی هم به صورت تیمی در سالن کنفرانس، برای آن‌ها برنامه‌های شاد اجرا می‌شود. همه آن‌ها دانشجو هستند و به صورت کاملاً رایگان حضور دارند و گاهی داوطلبانه خودشان کمک هم

می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.