یزد- حمید عسکری باقر آبادی گفت: تولید پسته شهرستان بافق با ۳۵۷ تن برداشت ، ۸۰ درصد کاهش دارد که در چند دهه اخیر بی سابقه است.

کاهش ۸۰ درصدی تولید پسته در بافق

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان یزد، حمید عسکری باقر آبادی رئیس جهادکشاورزی بافق اظهار داشت: در شرایط مطلوب میانگین عملکرد سطح یک تن و ۳۸۹ کیلو گرم یعنی تولید مجموع سطح زیر کشت ۱۷۸۶ تن پسته است که امسال با ۸۰ درصد کاهش روبرو است.

وی افزود: از ۲۲۳۶ هکتار زیر کشت پسته در شهرستان بافق ۱۲۸۶ هکتار بارور و بقیه نهال است.

رئیس جهادکشاورزی بافق نوسانات دمایی، نبود تامین نیاز سرمایی، گرما زدگی در زمان تلقیح را از مهمترین علل کاهش میزان برداشت پسته در این شهرستان بر شمرد.

عسکری پسته برداشتی را عمدتاً از ارقام بومی،احمد آقایی، کله قوچی و اوحدی بیان و تصریح کرد: پسته این شهرستان علاوه بر مصرف داخلی به سایر استان ها صادر می شود که در مجموع از محصولات مهم صادراتی کشور هم به شمار  می آید.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۵۰۰ بهره بردار در حوزه پسته بافق فعالیت دارند، گفت: آب و زمین مستعد، کشاورزان این منطقه را به سمت و سوی پسته کاری سوق داده و هر سال بر شمار پسته کاران بافقی افزوده می شود.

عسکری به سازگاری درخت پسته در دمای ۴۵ درجه بافق اشاره کرد و افزود: مقاومت این درخت در شرایط اقلیمی این شهر خوب و با سیستم آبیاری نوین کم آبخواه است و در سیستم غرق آبی هم ۲۵ روز دوام می آورد.

رئیس جهاد کشاورزی بافق، توزیع کود و سم ، آموزش و ترویج چگونگی کاشت و داشت و برداشت پسته را از عمده خدمات این نهاد به پسته کاران بافقی اعلام کرد.

لازم به ذکر است؛ مساحت کل زمین های زراعی و باغی شهرستان بافق ۵۲۲۷ هکتار است که توسط ۱۷۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۲۱ رشته قنات آبیاری می شود.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.