مرتضی شهیدزاده با بیان اینکه ۸ میلیارد دلار در نیمه نخست سال درآمد داشتیم،‌ گفت:‌ ۴.۵ میلیارد دلار تسهیلات پرداختی صندوق در سال ۹۸ سررسید می‌شود که باید در بودجه پیش بینی شود.

درآمد ۸ میلیارد دلاری در شش ماهه

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مرتضی شهیدزاده با اشاره به فرارسیدن اقساط برخی تسهیلات پرداختی از منابع صندوق توسعه ملی، اظهار داشت:‌ در بودجه سال ۹۸ چند کار باید بکنیم، ۱- مواردی که اشتباه بود باید برگردد. ۲- اقساط برخی از طرح‌هایی که در سال ۹۰ تا ۹۳ بنا به اذن رهبری تسهیلات پرداخت شد سررسید می‌شود و در بودجه باید پیش‌بینی شود و رونوشت آن را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم دادیم.  

*سررسید ۴.۵ میلیارد دلار از تسهیلات صندوق در بودجه ۹۸

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: ۴.۵ میلیارد دلاری از تسهیلات پرداختی باید در بودجه سال ۹۸ پیش بینی شود و این را در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌ها نیز گفته‌ایم.

* وزارت نفت تسهیلات و بدهی خود را باید بپردازد

وی به بدهی دیگر شرکت‌ها نیز اشاره کرد و یادآور شد:‌ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کردیم و به وزیر نفت فشار آوردیم تا اقساط و پول‌هایی که صندوق بازنشستگی وزارت نفت و شرکت‌های آن از سال‌های گذشته برای پروژه‌ها گرفتند را امسال بدهند. وزیر نفت گفت آن را تمدید کنید؛ گفتیم باید بدهید تا مجددا تسهیلات بدهیم. 

* تغییر گزارش دهی صندوق از دلار به یورو باعث کاهش دارایی‌ها می‌شود

شهیدزاده در مورد تغییر گزارش‌دهی سال پایه صندوق توسعه ملی از دلار به یورو گفت: اگر بخواهیم آن را تبدیل کنیم حدود ۲۵ درصد از دارایی‌های صندوق کم می‌شود که منطقی نیست مگر اینکه بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها نیز این کار را بکنند.

* ۸ میلیارد دلار درآمد شش ماهه نخست سال

این مقام مسئول با بیان اینکه ورودی منابع صندوق در ۶ ماهه اول سال حدود ۸ میلیارد دلار بوده است، بیان کرد: با توجه به نیمه دوم سال روند ورودی منابع با توجه به کاهش فروش نفت کم خواهد شد. هر محموله‌ نفتی که فروخته می‌شود ۲۰ تا ۹۰ روز اعلام می‌کنند هنوز صورت مالی شهریور و مهر نیامده است.

وی ادامه داد: حداکثر نفتی که پیش‌بینی می‌شود برای فروش یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است. فروش نفت بهمن، اسفند و فروردین سال بعد در حساب صندوق لحاظ می‌شود. 

* گزارش حساب‌های سال ۹۴ تا ۹۶ آماده است

شهیدزاده در مورد تصویب گزارش‌های صندوق در سال‌های قبل گفت:‌ گزارش حساب‌های سال ۹۴ تمام شد و گزارش حساب سال‌های ۹۵ نیز نهایی شده تا در هیات امنا تصویب شود. همچنین قرار شد سازمان حسابرسی تا پایان مهرماه نیز گزارش حساب سال ۹۶ را ارائه دهد تا در جلسه هیات امنا مطرح شود.

* بررسی قمیت تبدیل ارز فروش نفت به دلار توسط سازمان بازرسی 

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درخصوص مبنای تغییر قمیت ارز فروش نفت نرخ تبدیل آن به دلار برای واریز به حساب صندوق و اختلافات مالی که در این زمینه بود، بیان داشت: دیوان محاسبات معتقد است که قیمت پایه درست است اما سازمان بازرسی گفته باید بررسی شود. این اختلاف بیشتر مربوط به سال ۹۳ و ۹۴ بوده است و عدد آن خاطرم نیست. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.