رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: به اعتقاد بنده ما در کشور نیاز به جوان‌گرایی داریم؛ یعنی امروز بعد از 40 سال، رمز و کلید موفقیت ما در عرصه فرهنگی و همه عرصه‌ها این است که بتوانیم جوان‌ها را به شکل جدی به بازی بگیریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

جوان‌گرایی، کلید موفقیت در عرصه فرهنگی است
به گزارش قدس آنلاین ، محمدجواد استادی، با حضور در تحریریه این خبرگزاری در خصوص وظایف اداره ارشاد مشهد و راهکارهای رهایی از روزمرگی‌ها اظهار کرد: ما در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و انتظار می‌رود که در خیلی از حوزه‌ها شاهد دست پیدا کردن به رشد و توسعه باشیم. اعتقاد شخصی بنده این است که ما در کشور نیاز به جوان‌گرایی داریم؛ یعنی امروز بعد از 40 سال، رمز و کلید موفقیت ما در همه عرصه‌ها این است که بتوانیم جوان‌ها را به شکل جدی به بازی بگیریم و از آن‌ها استفاده کنیم؛ چون هرجا نیروهای جوان ورود دارند، هم رضایت مردم را داریم و هم به دلیل روحیه‌، انرژی و شوری که در جوانان وجود دارد، شاهد پویایی هستیم. 
وی ادامه داد: البته این به معنای حذف تجربه نیست؛ چون مدیریت‌های جوان حتما باید بتوانند از تجارب مدیران با تجربه که با آسیب‌ها و شرایط آشنا هستند، استفاده کنند؛ اما اعتقاد من این است که یکی از راهکارهایی که می‌توانیم روزمرگی را از سیستم‌ها حذف کنیم، تزریق نیروهای توانمند، با انگیزه و متخصص جوان است و هر جا این اتفاق افتاده، ما شاهد پویایی و اتفاقات خوب بوده‌ایم. 
رئیس اداره ارشاد مشهد با تاکید بر این‌که جوان‌گرایی باید همراه با تخصص، خلاقیت، تفکر انتقادی و نگاه متعادل باشد، افزود: همچنین جوان‌گرایی نباید وابسته به نگاه‌های سیاسی باشد. مورد دیگر، استفاده از خلاقیت است، گاهی اوقات ما نیاز به تحول داریم؛ یعنی روزمرگی حاصل یک جریان مستمر، راکد و بدون تحرک است و زمانی که بتوانیم تحول ایجاد کنیم، این مسئله حل می‌شود که یک مورد آن همانطور که ذکر شد، استفاده از جوانان است، دیگری ایده‌پردازی و نوآوری است. با این‌که ما اعتبار نداریم؛ اما این به معنای توقف و این که همان جریان روزمره را جلو بیاوریم، نیست؛ خلاقیت و نوآوری همینجا به کمک می‌آیند.
استادی خاطرنشان کرد: کلید مهم دیگری که برای این اتفاق به ما کمک می‌کند، استقرار تفکر انتقادی است؛ یعنی ما بتوانیم تفکر انتقادی را در سازمان‌های خودمان تزریق کنیم. جامعه‌ای موفق است که در آن تفکر انتقادی وجود داشته باشد. هم جامعه و هم سازمان‌های ما به تفکر انتقادی نیاز دارند و با استقرار  تفکر انتقادی در مدیران و بدنه اجرایی ما خیلی اتفاقات می‌افتد. در کنار  تفکر انتقادی، تفکر خلاق به ما کمک می‌کند تا از محدودیت عبور کنیم. این دو نکته به‌علاوه جوانی منجر به اتفاقات خوبی در کشور خواهد شد و در مشهد هم امیدواریم که این اتفاقات خوب بیفتد؛ ضمن این‌که شما در روزها و ماه‌های آینده شاهد خواهید بود که در برخی حوزه‌ها شعار جوان‌گرایی تحقق یابد؛ ما هم در اتاق‌های فکر و هم در حوزه‌های اجرایی و نظارتی، می‌خواهیم جوان‌ها را به بازی بگیریم تا آن‌ها وارد میدان شوند. 
مهم‌ترین وظیفه ارشاد، هدایت، حمایت و نظارت است
وی افزود: راجع‌به ارشاد نکته‌ی مهمی به نظرم می‌رسد و آن این‌که آنگونه که باید و شاید مخاطبین عمومی و تخصصی ما نسبت به وظایف و کارکرد دستگاه شناخت دقیقی ندارند و عدم شناخت باعث می‌شود که انتظاراتشان برآورده نشود؛ یعنی ممکن است یک نفر انتظاری داشته باشد که اساسا در وظایف دستگاه قرار نگرفته باشد و چون این شناخت وجود ندارد، دچار سوتفاهم می‌شویم که مثال‌های متعددی را هم می‌توان برای آن مطرح کرد.
رئیس اداره ارشاد مشهد اضافه کرد: مهم‌ترین وظیفه‌ای که برای حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده، بحث هدایت، حمایت و نظارت است. خیلی وقت‌ها قرار نیست دستگاه ارشاد وارد حوزه تولید شود. در بعضی از فضاها به‌طور فراوان این انتظار وجود دارد ک شما چرا تولید نمی‌کنید؛ اما این مسئله جزو وظایف ما نیست و چیز دیگری برای ما تعریف شده است و به نظرم خیلی از دستگاه‌ هستند که کار فرهنگی و تولید را انجام می‌دهند و جزو وظایفشان است. 
استادی بیان کرد: وظیفه ما به عنوان متولی اصلی فرهنگ در کشور، سیاست‌گذاری، هدایت تولیدات و رویکردهای فرهنگی و هنری، حمایت و نظارت روی حسن انجام آن‌هاست. گاهی دوستان گمان می‌کنند که نظارت به معنای تعطیل کردن و ممیزی کردن است؛ در حالی که نظارت در همه جای دنیا وجود دارد و اساسا تطابق آثار با خطوط تعیین شده نیست‌؛ بلکه به معنای آن است که سیاست‌ها و اهدافی که پیش‌بینی کردیم را مورد نظارت قرار دهیم تا بفهمیم محقق شده‌اند یا خیر.
وی گفت: نظارت معنای کلان و بزرگی دارد و نباید به نظارت با نگاه‌های صرفا ممیزی و کوچک آسیب بزنیم؛ پس دوستان رسانه‌ای ما و خود ما در دستگاه باید کمک کنیم که جایگاه و وظایفمان را روشن کنیم و مخاطب ما به شناخت دقیقی برسد تا اگر زمانی نقد هم می‌کند، آن نقد چون هدف سازندگی دارد، مبتنی بر ساختار و وظایف ما باشد. با همین رویکرد در استان، ادارات کل فعالیت می‌کنند اما این‌که چه جایگاهی را ما برای اداره ارشاد مشهد قائل هستیم، مهم است؛ چون من یک وظیفه‌ای در اداره کل دارم و مشاور راهبردی مدیرکل هستم و وظیفه‌ای هم به عنوان مدیریت و مسئولیت اداره ارشاد مشهد دارم.
رئیس اداره ارشاد مشهد عنوان کرد: حوزه ستاد، اداره کل و معاونت‌ها همان وظیفه اصلی سیاست‌گذاری نظارت‌های کلان را روی کل استان دارند؛ یعنی سیاست‌های وزارتخانه بتواند در استان پیاده شود و برنامه‌ریزی کلان آن بر عهده معاونت‌هاست که باید این کار را انجام دهند و در هر حوزه‌ای به همین شکل کار باید انجام شود. اجرای این فعالیت‌ها و بخش اصلی عملیاتی در ادارات شهرستان اتفاق می‌افتد و ادارات شهرستان متولی امور فرهنگی و هنری آن شهرستان هستند؛ یعنی آن چیزی که امروز در شهر مشهد اتفاق می‌افتد، متولی آن اداره ارشاد مشهد است.
مدیریت فرهنگی مشهد بسیار سخت است
استادی تصریح کرد: در ذیل این 27 شهرستانی که در استان فعالیت می‌کنند، ستاد، معاونت‌ها و مدیرکل فعالیت می‌کنند. مشهد از این بابت شهر مهمی است؛ یعنی شهرستانی است که به مراتب اهمیت ویژه‌ای دارد و بعد از تهران، از لحاظ حجم جمعیت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تکثر و تنوع فرهنگی بسیار ویژه است؛ به همین دلیل مدیریت فرهنگی در مشهد بسیار سخت است.
وی گفت: صدور تمام مجوزها متمرکز در اداره ارشاد مشهد است و صدور نهایی مجوز و نظارت‌ها همه در مشهد اتفاق می‌افتد؛ البته ما در صدور مجوزها استعلام می‌کنیم ولی تصمیم نهایی در صدور مجوز و نظارت آن بر عهده اداره ارشاد مشهد است و ما شاهد حجم انبوهی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مشهد هستیم که خیلی هم متنوع هستند. 
رئیس اداره ارشاد مشهد خاطرنشان کرد: خبرگزاری ایسنا از فضاهای رسانه‌ای است که ضمن این‌که حرفه‌ای کار می‌کند، با نگاهی اعتدالی به مسائل می‌نگرد و ذائقه‌های سیاسی در آن خیلی نمود ندارد. ایسنا با یک اعتدال و بر اساس یک منطق صحیح در انعکاس و تولید خبر فعالیت می‌کند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.