از آن زمانی که نوشتیم از تمام دار و ندار «دهرود» حالا دیگر نه «ده» مانده است و نه «رود»! بیشتر از یک سال گذشته اما هنوز هم هیچ آبی از آبی تکان نخورده است.

عطش «دهرود» هر روز بیشتر می‌شود

آن زمان گوشزد کردیم که درست بیخ گوش مشهد پدیده‌ای به نام «آب فروشی» وجود دارد، اما هنوز هم «دهرود» فقط میراثدار یک دنیا محرومیت است.

دهرود با اینکه دیوار به دیوار مشهد است، اما اهالی آن برای نوشیدن یک لیوان آب چاره‌ای جز خریدن گالن آب ندارند.

کوچه‌های باریک، بلند، خاکی و ناهموار در کنار محرومیت از آب آشامیدنی سالم، نبود بهداشت محیط و جای خالی امنیت تنها بخشی از دارایی‌های دهرود است.

اهالی اینجا جدا از نان برای خرید آب آشامیدنی بی‌بو، بی‌رنگ، و بدون املاح هم باید در صف بایستند؛ صف‌هایی که به دلیل شرایط اقتصادی پایین قطعاً خارج از توان همه اهالی است.

این در حالی است که «دهرود» تنها منطقه‌ای است که میان دو منطقه که آب شرب سالم دارند، واقع شده، اما خودش از نعمت آب شرب بی‌بهره است.

البته مشکل آب شرب این روستا ارتباطی هم به فصل گرما و سرما ندارد، چه در تموز تابستان و چه در سوز زمستان آب دهرود آن قدر شور است که عطای نوشیدن آن را باید به لقایش بخشید.

این درد در حالی اهالی را می‌رنجاند که اوضاع آب شرب این روستای چسبیده به کلانشهر مشهد خیلی بغرنج‌تر از روستایی دور افتاده در مرز ایران است.

 وضعیت بغرنج آب، زیرمنبع آب

در انتهای رسالت شمالی بعد از اینکه «حاجی‌آباد» و «سیس‌آباد» را رد کنی شاهد وفور مغازه‌هایی در حاشیه بلوار خواهید بود که حکایت از فروش آب در گالن‌هایی با اندازه‌های مختلف دارند که همین امر ناخودآگاه معرف «دهرود» است.

کنار اغلب مغازه‌های حاشیه این بخش از جاده سیمان شیر آبی قرار دارد که آب آن‌ها لیتری فروخته می‌شود.

این در حالی است که اهالی دهرود زیر سایه منبع بزرگ آب روستا زندگی می‌کنند، اما آب همان منبع بلای جانشان شده است.

طبق راهنمایی راننده‌ای که ما را همراهی می‌کند، برای تهیه گزارش دهرود سراغ کوچه منبع آب را می‌گیریم.

منبعی بزرگ و آبی رنگ که تا بیخ پایه‌های بزرگ آن، خانه هایی چسبیده به هم سرپناه مردم شده است.

 آبی که قابل شرب نیست

یکی از همسایه‌های منبع آب می‌گوید: سال‌هاست که آب دهرود قابل نوشیدن نیست.

وی با بیان اینکه آب چاهی که در این منبع جمع می‌شود، حتی برای شست‌وشو نیز کاربرد زیادی ندارد، می‌افزاید: املاح موجود در آب دهرود به قدری زیاد است که به وضوح نیز قابل مشاهده است.

زن جوانی هم که کودک خردسالی را در آغوش دارد، می‌گوید: فقط کافی است که شیشه‌ای از آب دهرود را یک روز نگه داریم، املاح سفید رنگی که در آب این روستا وجود دارد، چنان به ته شیشه می‌چسبند که دیگر قابل شست‌وشو هم نیستند.

او با اشاره به بیماری‌هایی که از عواید آب دهرود نصیب اهالی این روستا شده است، می‌افزاید: متأسفانه دهرود هنوز به آب لوله‌کشی شهری متصل نیست و چاه عمیق وسط روستا با وجود گچ و املاح فراوانی که دارد، تنها تأمین کننده آب دهرود است.

وی با بیان اینکه شهرک مهرگان و روستاهای سیس‌آباد و قُرقی با وجود گذشتن از دهرود به شبکه آب شرب شهری متصل هستند، اظهار می‌دارد: متأسفانه سال هاست که کسی به داد ما نمی‌رسد و صدای اعتراضمان به هیچ‌جا نمی‌رسد.

یکی دیگر از اهالی دهرود هم می‌گوید: روزی که این حاشیه شهر گسترده شد، مسئولان توجهی نکردند و حالا هم که کار از کار گذشته در جهت ساماندهی آن قدمی برنمی‌دارند.

 آب شرب استاندارد!

وی که تاکنون پیگیری‌های زیادی در جهت رفع مشکلات آب شرب دهرود انجام داده، می‌افزاید: متولیان امر آبرسانی مدعی‌اند آب شرب دهرود استاندارد است، ولی شما یک لیوان آب بنوشید بعد قضاوت کنید.

به گفته وی اکثر اهالی دهرود برای رفع سنگینی و حذف املاح آب، دستگاه تصفیه برای منزل خودشان گذاشته‌اند، اما با این حجم املاح دستگاه‌های تصفیه خانگی هم پاسخگو نیست.

او با بیان اینکه به دلیل کیفیت نامناسب از آب شرب اینجا نه تنها چای، بلکه برای غذا هم نمی‌توان استفاده کرد، اظهار می‌دارد: این در حالی است که کودکان ما مجبورند برای رفع تشنگی از این آب استفاده کنند. به گفته وی املاح این آب آن قدر سنگین است که شما بعد از استحمام هم روی پوست بدنتان یا از شوره سرتان متوجه این املاح می‌شوید.

 ۳ اقدام آبفای روستایی برای دهرود

گزارشگر ما برای پاسخ به انتقادهای مطرح شده به سراغ مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد می‌رود.

مهندس روغنی در گفت‌وگو با قدس ضمن تأیید وجود املاح آب در منطقه دهرود به دلیل بافت زمین شناسی می‌گوید: امور آبفای روستایی شهرستان مشهد به جهت رفع این موضوع سه اقدام انجام داده تا مشکلات ساکنان دهرود به حداقل برسد.

وی ورود بخش خصوصی برای نصب دستگاه آب شیرین کن را یکی از این اقدامات برمی شمارد و می‌افزاید: یک انشعاب از شبکه آب شرب شهری نیز برای این منطقه پیش بینی شده که به شبکه توزیع آب لوله کشی دهرود متصل است.

وی با بیان اینکه در صورت افزایش تقاضا و عدم پاسخگویی شبکه آب شرب شهری، آب چاه دهرود وارد مدار می‌شود، اظهار می‌دارد: این در حالی است که آب چاه دهرود نیز به رغم وجود املاح طبق آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی مطابق استاندارد است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.