مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اولویت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد را تشریح کرد.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد چیست؟
 
به گزارش قدس آنلاین ، علی رسولیان و به نقل از روابط عمومی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی «کیش اینوکس 2018»، اظهار کرد: شهرداری مشهد یکی از مهم‌ترین واحدهای سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی است که به دلیل ظرفیت‌های بالا بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند در بخش‌های مختلف این شهر سرمایه‌گذاری کنند.
وی با اشاره به وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خارج از فضای مرکزی شهر مشهد، ادامه داد: علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی، از کشورهای همسایه در سرزمین‌های پیرامونی جمهوری اسلامی نیز علاقمندان بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اظهار تمایل کرده‌اند. شهر مشهد به واسطه وجود مرقد امام رضا(ع) و هم‌چنین به لحاظ فرهنگی و به دلیل وجود ظرفیت‌های ویژه، سرمایه‌گذاران فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند و شهرداری مشهد نیز با حضور در نمایشگاه‌های مختلف می‌تواند زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران را فراهم کند.
رسولیان با بیان این‌که «خراسان رضوی دارای منابع مالی بالایی است» ، تصریح کرد: وجود بالغ بر 74هزار میلیارد مانده منابع بانکی در بانک‌های استان نشان از این است که ما منابع مالی بالایی در بانک‌ها داریم که یکی از بهترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری حوزه شهرسازی است. حوزه گردشگری نخستین اولویت سرمایه‌گذاری در مشهد و خراسان رضوی است. پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان احصاء شده و با مشارکت شهرداری به عنوان یک شریک مطمئن آماده واگذاری است.
وی افزود: تمام تلاش مسئولان بر این است که با جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها ماندگاری زائران و گردشگران را افزایش دهند تا به این وسیله شاهد رونق چشم‌گیری در اقتصاد این منطقه باشیم. ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این استان منحصر به مشهد نیست، اگرچه بالاترین ظرفیت و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد تعریف شده، اما خراسان علاوه بر میزبان بودن برای زائرین امام‌رضا(ع) یک مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب است که یک ظرفیت مهم برای همسایگانی به شمار می‌رود که مصرف‌کننده هستند و نیاز به خدمات و کالای این استان دارند.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یادآور شد: اگر ما شبکه‌های تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب داشته باشیم و در تبلیغات و بازاریابی موثر عمل کنیم، می‌توانیم فرصت‌های خوبی برای صادرات داشته باشیم با توجه به این‌که در برخی محصولات کشاورزی دارای رتبه‌های اول تا سوم هستیم و در عرضه محصولات دامی مانند گوشت گوسفند، هم‌چنین تخم‌مرغ  و مرغ از جایگاه مناسبی برخورداریم. هم‌چنین در حوزه فولاد کار را شروع کرده‌ایم، اما هنوز فرصت برای سرمایه‌گذاری در زیر بخش‌های فولاد وجود دارد و سرمایه‌گذاران خوبی هم متقاضی آن هستند.
وی با اشاره به گزینه‌های موجود سرمایه‌گذاری در مشهد، بیان کرد: در چند سال گذشته حدود 20 هزار میلیارد در حوزه فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، اما اینک سرمایه‌گذاری‌های مناسبی باید انجام شود تا این زنجیره کامل شده و اتفاقات خوبی در این حوزه صورت بپذیرد. سوغات زائر از دیگر مواردی است که می‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد، زائران علاقمند هستند تا سوغاتی‌هایی همراه خود ببرند که معرف منطقه باشد. هرساله نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان سوغات توسط زائران خریداری می‌شود که با توجه به تمایل زائران می‌توان در این زمینه زنجیره‌ای از طراحی، تولید، بازاریابی و جذب سرمایه به راه انداخت.
رسولیان تصریح کرد: بخش بزرگی از زعفران دنیا در خطه خراسان به خصوص خراسان رضوی تولید می‌شود و در این بخش تجار و شرکت‌های خوبی در حال خدمات‌رسانی حتی به صورت زنجیره‌ای و تحویل در محل هستند. وجود نوسانات ارز که بازار زعفران را تحت تأثیر قرار داده است در بخش‌های تجاری این ماده ارزشمند غذایی معضلاتی را ایجاد کرده است.
مدیرکل امور اقتصادی خراسان رضوی با تأکید بیان این‌که «با تغییر در روش‌های تولید و به‌روزسازی استانداردهای تولید زعفران می‌توان برندسازی کرد»، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که در کشورهای دیگر این زعفران با نام و نشان‌هایی غیر از ایرانی به فروش می‌رسد که برای جلوگیری از این اتفاق باید با حمایت دولت تجاری‌سازی این کالا به نام ایران صورت گیرد تا در جهان با نام ایران شناخته شود.
وی افزود: ورود برخی افراد غیرمتخصص در تجارت را از دیگر معضلات این بخش است، کسانی که توانمندی لازم را ندارند و هم‌چنین ورود افراد غیر متخصص در حوزه تجارت در این بخش شفافیت و فعالیت‌های سالم و حرفه‌ای در این حوزه را زیر سوال می‌برد که این مشکل نیز با تشکیل شورای ملی زعفران و وجود اتحادیه صادرکنندگان امیدواریم مرتفع شود. صادرات زعفران با حضور بخش خصوصی توانمند و حمایت‌های دولت می‌تواند ارزش افزوده ویژه و مزیت رقابتی بالایی برای ما ایجاد کند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.