۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 627350

طی روزهای گذشته و با افزایش قیمت ارز بهای ضایعات هم افزایش چشمگیری یافته است به گونه ای که قیمت هرکیلو ضایعات آلومینیوم به 20هزارتومان ، هرکیلو ضایعات آهن الات به حدود 5هزارتومان، هرکیلو پلاستیک ضایعاتی به 5هزارتومان و هرکیلو مقوا به حدود 2هزارتومان رسیده است .

رونق زباله گردی درمشهد

درست به همین دلیل است که این روزها شهروندان مشهدی شاهد افزایش حضور افرادی هستند که کیسه به دست یا با گاری کوچک یا حتی کالسکه های اوراقی ، دوچرخه وموتورسوار درکوچه پس کوچه های شهر پرسه میزنندو علاوه برگاری های زباله درهرنایلون زباله ای سرک میکشند و داخل آن دنبال ضایعات میگردند.

دراین میان این روزها فعالیت گروه های تحت پوشش شهرداری که با وانت بارهای سفید درشهر میگردند هم دوچندان شده است به گونه ای که حتی برخی خودرا مالک هرآنچه درپیاده رو قرار دارد میدانند و به کسانی که از روی نیاز کارتن یا جعبه ای برمیدارند هم دست درازی میکنند.

اما سالهاست که برای جلوگیری از بروز چنین رفتارهایی شهرداری مشهد سازمانی به نام مدیریت پسماند با نام اختصاری "مپ" تاسیس کرده که دهها نفر در این سازمان مشغولند و از محل عوارض شهروندان حقوق  ومزایا میگیرند.اکنون این پرسش پیش میاید که این سازمان دراین شرایط چه کرده است و چه باید بکند.

  1. به نظر میرسد که این روزها همراه با گرانی بهای ارز گرانی مایحتاج زندگی ، بیکاری گسترده و نبود شغلی مناسب که بتوان حداقلهای یک زندگی ساده را مهیا کرد باعث شده تا بسیاری از سرپرستان خانوار به مشاغل کاذب روی بیاورند که از جمله همین مشاغل جمع اوری ضایعات از میان زباله ها است . شاید این افراد ازنگاه شهروندان افرادی مشمئز کننده به حساب بیایندو به آنها لقب زباله گرد بدهند اما باید دقت کرد که میان معتادانی که درمیان زباله ها میگردندو افرادی که برای تامین معاش خانواده به جمع اوری ضایعات میپردازند تفاوت قائل شویم . چرا که ابتیاع روزی حتی میان زباله های دیگران هم امری ستوده است . اما این مساله به هیچ وجه از مسوولیت شهرداری مشهد کم نمیکند بلکه دقت و ظرافت دوچندان هم میطلبد .
  2. اگر چه جمع اوری ضایعات از میان زباله ها به خودی خود کاری ناپسند نیست اما دربسیاری مواقع جستجوی این افراد درنایلونهای زباله و رهاکردن نایلوها باعث شده تا حیوانات شهری مانندگربه ها وموشها سراغ زباله ها رفته و انها را پراکنده کرده وعلاوه بر مشکلات بهداشتی باعث نازیبایی سطح شهرهم شوند. هرچند دیدن فردی که تا نیمه در سطلهای زباله شهری فرو رفته هم تصویر زشتی از شهر ارایه میدهد.
  3. طی روزهای اخیر بارها و بارها شاهد مجادله وگاه نزاع میان افرادی از این دست بوده ام که خیابانی یا محله ای را قلمرو کاری خود فرض کرده و با دیگرکسانی که درزباله های ان منطقه جستجو میکردند درگیر شده اند. ازسوی دیگر گروههایی که با شهرداری قرارداددارند هم درصورت مواجهه با این افراد رفتاری به مراتب زننده تر ازخود بروز میدهند که گاه به کتک زدن این افراد و ضبط غیر قانونی اموال انها حتی اموال شخصی انها منجرشده است .بروز چنین رفتارهای زیبنده شهروندان دومین کلانشهر کشور وپایتخت معنوی ایران اسلامی نیست و شهرداری مشهد موظف است مانع چنین اتفاقات ناپسندی درشهر شود.
  4. شهرداری مشهد باید همانگونه که با وانت بارهایی را برای جمع اوری ضایعات رها شده درکوچه های شهر قرارداد بسته واز آنها روزانه مبالغی دریافت میکند ، این افراد را هم شناسایی کند . درصورتیکه توانایی تامین وسیله نقلیه داشته باشند با آنها نیز قرارداد منعقد کندو درصورتیکه توانایی مالی خرید خودروی وانت ، یا موتور سه چرخه یا حتی گاری دستی را ندارند برای آنها کاورهای مخصوصی طراحی کندو با انها قرارداد ببندد تا فقط درساعات مشخصی آنهم تنها درمکانهای مشخصی اقدام به جمع اوری ضایعات نمایند .
  5. به طور قطع برخورد فیزیکی یا گاز انبری با این افراد جواب نخواهد داد که فردا شهرداری مشهد خودرویی را تجهیز کرده و با مامور و بگیر وببند سراغ این افراد برود. برخی از انها که معتادان هستند باید به مکانهای ترک هدایت شوند اما انها که برای معاش خانواده دست به اینکار زده اند حتی درصورت برخورد فیزیکی هم دست از کار نمیکشندو شهرداری مشهد با اینکارش تنها تنورمنازعات میان این افراد را داغتر میکندو چه بسا که کار به نزاع وقتل سر قلمرو زباله گردی هم بکشدو این افتخار هم نصیب شهرداری مشهد دردوره شورای اصلاح طلب بشود.
  6. به نظر میرسد تنها راه ساماندهی این افراد باشد . چه بسا اکنون هرکس به شهرداری مشهد پولی بدهد میتواند دکانش را حتی درپیاده روها و مقابل راه مردم هم دایر کندو دراین شرایط چه اشکال دارد که شهرداری با دریافت مبلغی برای این اقشار هم کارتی صادر کند که حداقل امکان نظارت بر انها را مهیا میکند. با شناسایی این افراد واختصاص کاوری که دارای شماره شناسایی باشد میتوان از مردم خواست تخلفات انها را گزارش کنند ومثلا اگر فردی سراغ کیسه های زباله رفت اورا معرفی نمایند.
  7. به هرحال این روزها که زباله های شهروندان دارای ارزش مضاعفی شده اند این شهرداری مشهد که وظیفه دارد درقبال عوارضی که از مردم دریافت میکند و عوارضی که از این محل کسب میکند وضعیت را ساماندهی نماید تا چهره شهر از آنچه هست زشت تر نشود .      انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.