یک روزنامه هندی به نقل از مقامات آگاه این کشور اعلام کرده است که آمریکا با معافیت دهلی نو درباره تحریم‌های ایران موافقت کرده است.

هند و آمریکا به طور کلی بر سر معافیت از تحریم‌های ایران به توافق رسیده‌اند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، منابع آگاه اعلام کردند: پس از آنکه هند تصمیم گرفت تا واردات نفت از ایران را در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ میلادی به یک سوم کاهش دهد، آمریکا با درخواست دهلی نو برای معاف شدن از تحریم های جدید نفتی ایران موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، یک مقام رسمی هندی قرار است طی روزهای آینده رسما این مطلب را اعلام کند. آمریکا قصد دارد از ۴ نوامبر یعنی ۱۳ آبان ماه تحریم های جدیدی را علیه صنعت نفت ایران اعمال کند. به زعم مقام های آمریکایی تحریم های جدید با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران خواهد بود.

بر اساس تحریم های جدید، هر کشور یا شرکتی که بدون موافقت و اجازه آمریکا اقدام به همکاری تجاری با ایران کند، با تحریم های آمریکا روبرو خواهد شد و دسترسی آن به سیستم مالی آمریکا قطع می شود. آمریکا اعلام کرده است که حاضر است برای کشورهایی که واردات نفت از ایران را به طور چشمگیری کاهش دهند، معافیت هایی را در نظر بگیرد.

یک منبع آگاه در این باره گفت: هند و آمریکا به طور کلی بر سر معافیت از تحریم های ایران با توافق رسیده اند. هند واردات نفت از ایران را نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش خواهد داد، که این رقم یک کاهش چشمگیر است.

این گزارش افزود: هند در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ میلادی حدود ۲۲ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است و پیش از این قصد داشت در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ میلادی نیز ۳۰ میلیون تن نفت از ایران وارد کند. ولی این منبع آگاه تاکید کرده است که واردات نفت هند در سال مالی جاری به کمتر از ۱۴ تا ۱۵ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

معافیت از تحریم های ایران یک امتیاز بزرگ برای شرکت های ایندین اویل و ام آر پی ال به شمار می رود که دو مشتری بزرگ نفت ایران هستند.

منابع آگاه هندی همچنین تصریح کردند: نحوه پرداخت پول نفت ایران مساله ای است که مذاکره درباره آن همچنان بین مقام های دو کشور ادامه دارد. این احتمال وجود دارد که دو کشور همچنان سیستم فعلی را برای پرداخت پول نفت ایران ادامه دهند که بر مبنای آن ۵۵ درصد پول نفت با یورو و ۴۵ درصد با روپیه از طریق بانک یو سی او پرداخت می شود.

بر اساس این مکانیسم، روپیه برای واردات برنج، دارو و سایر اقلام مورد نیاز ایران از هند مورد استفاده قرار می گیرد.

طرف هندی به آمریکا اطمینان داده است که این مکانیسم پرداخت تضمین می دهد که ایران نمی تواند پول حاصل از فروش نفت به هند را برای فعالیت های تروریستی مورد استفاده قرار دهد.

منابع آگاه افزودند: در جریان مذاکرات ، هند به آمریکا گفته است که اگر قیمت های پیشنهادی ایالات متحده رقابتی باشد، این احتمال وجود دارد که دهلی نو نفت بیشتری از آمریکا وارد کند.

ایران و هند همچنین مسائلی در خصوص حمل و نقل و بیمه محموله های نفتی دارند که باید حل و فصل شود. در شرایط فعلی، ایران از نفتکش های خود برای انتقال نفت مورد نیاز هند استفاده می کند و بیمه محموله های نفتی را نیز بر عهده گرفته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.