البرز- ناوگان تاکسیرانی در حالی بخش اعظمی از بار سنگین حمل ونقل عمومی را در کلانشهر کرج بر دوش می کشد که با کوله باری از مشکلات روبرو است.

تاکسیرانان کرجی چشم انتظار توجه مسئولان/مشکلاتی که روز به روز بزرگتر می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین مشکلات رانندگان تاکسی را می توان با یک گفتگوی ساده وچند دقیقه ای با آنها به خوبی لمس کرد.

 فعالیت مسافربرهای غیرمجاز، وجود تاکسی های اینترنتی، بالا بودن هزینه ها و استهلاک قطعات، گرانی لوازم یدکی خودرو همگی مشکلاتی هستند که تاکسیرانان در نقاط مختلف استان البرز به خصوص کرج با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این مشکلات در حالی فعالان این صنف را آزار می دهد که شغل رانندگی با تاکسی از مشاغل سخت در جامعه است چرا که باید در تمام ساعات روز وشب و با وجود گرما و سرما در سطح معابر شهری حضور داشت تا ضمن انجام وظیفه ذاتی بتوان هزینه های معیشت را نیز تامین کرد.

یکی از رانندگان تاکسی که ۱۴ سال است در خط میدان آزادگان به حسن آباد فعالیت می کند در ارتباط با مشکلات این صنف گفت:یکی از دغدغه های اصلی تاکسیرانان تامین لوازم یدکی و هزینه های تعمیرگاهی است .

وی افزود: با توجه به نوسانات اخیر ارزی و محدودیت تولید شرکت های قطعه ساز قیمت لوازم یدکی وقطعات خودرو به شکل فزاینده ای افزایش یافته است و همکاران ما را با مشکل جدی روبرو کرده است.

این راننده ادامه داد: باتوجه به عدم افزایش کرایه ها ودر مقابل تورم بالای لوازم خودرو شرایط بسیار برای این صنف سخت شده و این درحالی است که استهلاک خودروهای تاکسی به دلیل تردد متوالی در سطح شهر بسیار بالا است.

به سراغ راننده دیگری که می رویم از دست خودروهای مسافر کش شخصی عصبانی و کلافه شده است و به این موضوع اعتراض دارد.

وی در این ارتباط گفت: متاسفانه برخوردی با این خودروها صورت نمی گیرد واز این ناحیه ما دچار مشکلات بسیاری شده ایم.

این راننده ادامه داد:اگر تاکسی خود را با ماشین شخصی تعویض کنم بهتر میتوانم  امرار معاش کنم چرا که دیگر لازم نیست عوارضی به تاکسیرانی پرداخت کنیم.

راننده ای دیگر به حجم ترافیک در معابر شهری کرج اشاره می کندو می گوید:متاسفانه به این دلیل بیشتر وقت مان پشت چراغ و ترافیک خیابان ها هدر می رود وعملا راندمان کاری مان پایین می آید.

وی ادامه داد: قطعا اگر مردم به این باور برسند که برای برخی کارهای شخصی شان نیاز به آوردن خودرو به خیابان ها نیست و می توانند با وسایل حمل ونقل عمومی تردد کنند شاهد بهبود عبور ومرور در سطح شهر خواهیم بود.

هزینه های سرسام آور تعمیرات و لوازم یدکی

راننده بعدی با اشاره به قیمت های  بالا در رابطه با قطعات خودرو و استهلاک آن افزود:آنقدر نرخ ها بالاست که توان خرید قطعات را نداریم و هر چه درآمد داریم باید خرج تعمیرات و استهلاک خودروهایمان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم در این شرایط اقتصادی سازمان حمل ونقل بار ومسافر باید برای تامین قطعات خودرو وانجام تعمیرات خودروها با هزینه های منطقی وپایین تر سازوکاری را تعریف کند ویا حداقل در میزان کرایه های تاکسی تجدید نظری داشته باشد.

این راننده در ادامه به فعالیت اپلیکیشن های مسافربر اشاره کرد و گفت :وجود این خودروها باعث شده تا فعالیت تاکسیرانان به حداقل برسد.

یکی دیگر از تاکسیرانان کمبود پول خرد را از دیگر مشکلات رانندگان عنوان کرد وگفت: به نظرم می تواند با اجرای سیستم کارتی در تاکسی ها تا حد بسیاری این مشکل را مرتفع کردو مشکلات تاکسی ها و مسافران را به حداقل رساند.

برخی از مشکلات رانندگان تاکسی را مرور کردیم، قطعا این صنف شریف و زحمتکش که مورد وثوق جامعه ما است باید برای امرار معاش وارائه خدمات از حداقل تسهیلات وحمایت های قانونی برخوردار باشد که متاسفانه در شرایط فعلی خیلی مهیا نیست.

به طور قطع اگر برای حل این مشکلات برنامه ریزی و پیگیری های لازم انجام نشود در این خصوص به یک بحران می رسیم و آینده حمل ونقل عمومی شهر با چالش جدی روبرو خواهد شد.

برگزاری نشست های مشترک میان رانندگان تاکسی ومسئولان سازمان حمل ونقل بار ومسافر و بررسی مشکلات این صنف از سوی شورای شهر کرج می تواند در گره گشایی مشکلات موجود نقش بسزایی داشته باشد وانگیزه های این صنف زحمتکش را برای ارائه خدمات بهتر به مردم دوچندان کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.