رئیس دامپزشکی کشور گفت: اقدامات صورت گرفته که حوزه مراقبت و واکسیناسیون باعث کاهش ۹۵ درصدی شیوع و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در کشور شده است.

کاهش ۹۵ درصدی شیوع و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در کشور

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رفیعی پور در حاشیه بازید از کشتارگاه صنعتی در نیشابور اظهار کرد: خراسان رضوی از نظر وسعت و تولید  محصولات دامی به اندازه چند استان کشور در حال فعالیت است.

وی افزود: هر هفته جلسه ای با موضوع مقابله با تحریم داریم که در این جلسات برای تحریم ها طی ماه های گذشته تسهیل گری ها را انجام دادیم  تا آمادگی کاملی برای مقابله با آنها  داشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشورادامه داد: خوشبختانه طی ماه های گذشته با صدور مجوزهای لازم برای تهیه مواد اولیه لازم در حوزه دارو، واکسن، مواد بیولوژیک و ماده اولیه خوراک دام و طیور اقدام لازم را به انجام رسانده ایم و بسیاری از انبارهای شرکت های مرتبط با دامپزشکی ذخیره لازم را انجام داده اند.

وی ابراز کرد:  طی ۳ سال گذشته ارزیابی ها نشان می دهد بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.

رفیعی پور بیان کرد: بیماری های مشترک بین انسان و دام در کشور ارتباط مستقیمی با کاهش ۵۰ درصدی به ابتلای انسانی به بیماری تب مالت داشته است و همچنین در بیماری شارگن یا سیازخم بیش از ۳۰ درصد کاهش ابتلای انسانی در  کشور داشته ایم.

وی گفت: در موضوع بیماری هاری بیش از ۷۰ درصد کاهش کانون های بیماری در حوزه انسانی و دامی داشته ایم. همچنین خوشبختانه در حوزه دامی با کاهش ۳۵ درصدی در حوزه تب برفکی روبرو هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد:  در حوزه دامی متخصصان داخلی موفق شده اند بیش از ۹۵ درصد حوزه دارو و واکسن های دامی را در کشور تولید کنند اما در حوزه واکسن طیور فقط ما بیش از ۳۵ درصد را در کشور تامین می کنیم.

رفیعی پور  بیان کرد: در بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  سال گذشته در شرایط سختی قرار داشتیم ولی با اقداماتی نظیر رصد به موقع، پایش، شناسایی بیماری، معدوم سازی، رصد شعاع کانونی و واکسیناسیون که طی چندماه گذشته رخ داده است شاهد کاهش ۹۵ درصدی این بیماری در کشور  هستیم و امروز فقط ۴ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و پیش بینی ما این است که اگر این رویه ادامه پیدا کند با افتخار اعلام می کنیم که دیگر در کشور بیماری آنفلانزای فوق حاد پرندگان نخواهیم داشت.

وی ابراز کرد: حدود ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید داخلی داریم ولی میزان مصرف مردم در کشور بین ۹۰۰ هزار تن تا ۱ میلیون تن است که ما بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز از کشور های آسیای میانه و اروپا، نیوزیلند و برزیل وارد کشور می کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.