مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی گفت: قیمت معقولی که بار از بندر امام به مشهد کرایه می‌خورد، کیلویی ۱۴۵ هزار تومان بوده و گاها مواردی را نیز شاهد بودیم که تا کیلویی ۲۵۰ هزار تومان هم بارگیری شده است.

حمل و نقل، مشکل اصلی تامین خوراک دام در استان

به گزارش قدس آنلاین، امین هراتی در خصوص اصلی‌ترین مشکلات حوزه تامین خوراک دام و دان مرغ، اظهار کرد: یک بار حدود ۵۰۰ تن که از امیرآباد آن را خریداری کرده‌ بودیم حدود دو هفته است که به دست ما رسیده است، ما از همان ابتدا پول را واریز کردیم و بنا بود که بارگیری نیز سریع صورت گیرد اما به تازگی بعد از دو هفته به دست ما رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی افزود: علت اصلی این تاخیر نبود ماشین بود و روند بارگیری تا رسیدن محصول به دست ما را طولانی کرد.

هراتی در خصوص اصلی‌ترین مشکلات برای تامین خواک دام و دان مرغ، خاطرنشان کرد: مشکلات در این زمینه همچنان ادامه دارد، اما یکی از اتحادیه‌ها که از همکاران ما هستند نیز اعلام کردند که ۷۰۰ تن بار در بندر امام دارند که تاکنون بارگیری نشده است.

وی اضافه کرد: یکی از کارخانجات خوراک دام نیز به ما اعلام کردند که حدود ۴۰۰ تن بار در بندر امام دارند که بارگیری آن هنوز انجام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی  با بیان اینکه نهاده‌های موجود برای دام و مرغ وارداتی است، بیان کرد: اقلامی مانند جو، سویا و... به صورت وارداتی انجام می‌شود و به دلیل آنکه این نهاده‌ها از بنادر به شهرهای استان منتقل می‌شود، برای حمل و نقل آن دچار مشکل هستیم.

هراتی گفت: طبق آخرین اظهاراتی که در سازمان جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم، شرکت حمل ریلی را به ما معرفی کردند و این شرکت طبق توافقات انجام شده با ما، بر سر یک قیمتی نیز به توافق رسیدیم که اگر باری را در بندر امام داریم، از طریق واگن به استان منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: این امر نیز خود به تنهایی محدودیت‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به تناژ اشاره کرد. حداقل تناژی که از طریق واگن به استان وارد می‌شود، حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود واگن نیز وجود دارد، تاکید کرد: در حال حاضر از بندر امام تنها دو شرکت وجود دارد که حمل واگن‌های فله‌بر را انجام می‌دهند که این دو شرکت نیز مشکلات خاص خود را دارند و باید از قبل به آن‌ها زمان بارگیری بار خود را اعلام کنیم.

هراتی تصریح کرد: از زمانی که یک واگن در بندر بارگیری می‌شود تا به مشهد برسد پنج روز زمان می‌برد که این نیز پروسه بسیار طولانی است.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر قیمت نهاده‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین چیزی که بر قیمت‌ها تاثیرگذار بوده، هزینه حمل و نقل است و گاها رانندگان درخواست کرایه بالاتر از بارنامه را از ما می‌خواهند.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی عنوان کرد: قیمت معقولی که بار از بندر امام به مشهد کرایه می‌خورد، کیلویی ۱۴۵ هزار تومان بوده و گاها مواردی را نیز شاهد بودیم که تا کیلو ۲۵۰ هزار تومان انجام شده است.

هراتی گفت: باید مدیریت دقیقی بر این شرایط اعمال شود تا این مشکلات نیز کمتر به چشم بخورد. در حال حاضر حجم زیادی از کارخانجات خوراک دام، مرغ‌دار و دامدار مشکل تامین نهاده دارند و حدود یک ماه است این مشکلات ادامه دارد و ما همچنان امید داریم که روزی حل شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهکاری که در این بحران می‌توانیم به آن تکیه کنیم، موضوع ریلی است که این مورد نیز محدویت‌های خاص خود را دارد.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی با بیان اینکه در خصوص خط ریلی به صورت زیرساختی به آن توجه نشده است، تصریح کرد: اگر در گذشته شرایطی را احیا می‌کردند و برنامه‌ریزی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که مسیرهای ریلی ما آماده شود، امروزه کمتر دچار مشکل می‌شدیم.

هراتی ادامه داد: مشکل امروز ما این این است که از امیرآباد تا گرگان (مرز اینچه‌برون) ریل وجود دارد، اما از سوی دیگر از مشهد به بجنورد ریل نداریم.

وی گفت: همین مسیر گرگان به بجنورد مسافتی نیست که ریل نداشته باشیم، بار ما از امیرآباد به گرمسار منتقل شود و در صورتی که واگن وجود داشت به دست ما برسد.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی اظهار کرد: این امر یکی از زیرساخت‌هایی است که دولت می‌توانست طی این سال‌ها مسیر گرگان به بجنورد را خط‌کشی راه‌آهن کند و این امر جز ضعف‌های سیستم ریلی ما است.

هراتی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم ریلی، موضوع بارانداز است، اگر باراندازان را نیز در اختیار ما قرار دهند، یعنی قطار و واگن که وارد شهر می‌شود باید یک ایستگاه تخته داشته باشد، در این راستا انبار پشتبانی امور دام را داریم که به صورت دولتی بوده اما انباری شخصی نداریم که یک بارانداز بار خود را به آنجا منتقل کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.