عملیات ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس خراسان رضوی که با حضورمسئولان در مهر ماه ۹۴ آغاز شد تاکنون پیشرفت اجرایی ۱۰ درصدی داشته است.

پروژه‌ای که طی ۳ سال فقط ۱۰ درصد پیشرفت داشته است

موزه‌ای که قراراست، یک ضلع آن درپارک کوهسنگی و ضلع دیگر به بزرگراه شهید شوشتری مقابل مجتمع آیه‌ها ختم شود. آن زمان مسئول باغ موزه دفاع مقدس استان خراسان رضوی گفت، «برای تکمیل این باغ موزه نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم». وی اعلام کرده بود، «برنامه‌ریزی ما این است که تا چهار سال آینده کار ساخت و ساز این مجموعه به پایان برسد».

درحالی که به پایان مدت زمان اعلام شده این موزه می‌رسیم، مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از پیشرفت فیزیکی ۱۰ الی ۱۵ درصدی این پروژه خبرداد.

این باغ موزه ۱۳.۵ هکتار مساحت دارد وحدود ۱۲ هکتار آن قراراست، مسقف باشد. برآورد هزینه‌های آن برای تکمیل درزمان مراسم کلنگزنی، حدود ۵۰ میلیارد تومان اعلام شد و این درحالی است که سردار نجاتی با شرایط فعلی اقتصادی به خبرنگار ما گفت: این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.

  ۱۰ درصد پیشرفت اجرایی موزه

سرتیپ دوم پاسداراکبر نجاتی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: تاکنون بنیاد ۳۵ میلیارد ریال در این خصوص هزینه کرده و تکمیل مجموعه به توجه و مشارکت همه دستگاه‌های مسئول نیاز دارد.

وضعیت باغ موزه شامل دو ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه و ساختمان مقاومت اسلامی به مرحله سقف و ستون به اتمام رسیده است و بحث نازک‌کاری و کارهای داخلی آن باید انجام شود و ساختمان اصلی باغ موزه فونداسیون آن ریخته شده و بخشی از آن نیز انجام شده که باید ادامه کارنیز دنبال شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه ما درحال حاضر با مشکل بودجه واعتبارمواجه‌ایم و تقریباً باید گفت کار متوقف شده است. اگر مصوبات شورای شهراجرایی شود که برآورد تخصیص اعتبار آن ۳۵ میلیارد تومان برای ساخت باغ موزه در نظر گرفته شده بود، به طورقطع کارسرعت می‌گیرد و می‌توانیم طی یک سال آینده این باغ موزه را به بهره‌برداری برسانیم.

 

مشهد بدون موزه دفاع مقدس

سردار نجاتی اظهار داشت: اگر مصوبات شورای شهر اجرایی نشود، باید بگوییم مشهد و خراسان کما فی السابق بدون موزه دفاع مقدس خواهد بود و مسئولان استانی باید خودشان پاسخگوی خانواده معظم شهدا، زائران و مجاوران باشند.

وی با اشاره به این نکته که تاکنون، بنیاد حفظ آثار از مرکزبه مبلغ ۶ میلیارد تومان و ازاستان هم حدود ۳و نیم میلیارد تومان هزینه کرده است، بیان داشت: با توجه به افزایش نرخی که درحال حاضر با آن مواجه‌ایم، قطعاً به برآورد اولیه رقم، اضافه خواهد شد.

 

مسئولان! موزه دفاع مقدس را یادگار بگذارید

سردارنجاتی تأکید کرد: امیدواریم مسئولان استانی، شهرداری و استانداری و شورای شهر این همت را داشته باشند واین افتخاررا دردوران خدمتشان به یادگار بگذارند و این توفیق را پیدا کنند. بسیاری از استان‌ها دارای موزه دفاع مقدس هستند در حالی که مشهد به دلیل بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) دارای جایگاه ویژه‌ای است و نبود موزه دفاع مقدس برای شهرما کم کاری بزرگی است آن هم درشهری که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است.

  آخرین استان برای افتتاح موزه دفاع مقدس

سردار نجاتی با بیان این نکته که دو سوم استان‌های کشور موزه دفاع مقدسشان افتتاح شده است، تصریح کرد: اگر ما به همین شکل بخواهیم، پشتیبانی شویم در بحث افتتاح موزه دفاع مقدس جزو آخرین استان‌ها قرارخواهیم گرفت و این برای خراسان و شأنیت مشهد و همجواری با امام رضا (ع) خوب نیست و این درحالی است که سال گذشته بیش از ۱۰ استان در کشور موزه دفاع مقدس شان افتتاح شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که برآورد اعتبار لازم برای افتتاح موزه دفاع  مقدس چقدراست؟ گفت: برآورد اولیه ۶۰ میلیارد تومان بود، اما درحال حاضر این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد وبه جز هزینه‌های انجام شده به ۷۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

وی درباره راه اندازی دانشگاه دفاع مقدس یا رشته‌های مرتبط دانشگاهی که ۴ سال پیش وعده آن داده شده بود نیزاظهار داشت: درآخرین مذاکره با ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ملک‌نژاد، پیشنهادهایی به هیئت مدیره ارائه شده است که بزودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.