محمودرضا حقی فام گفت: در بحث تحریم ها، گشایش خاصی قبل از این نبوده که الان بگوییم مسیر خاصی را می خواهند ببندند؛ روی مباحث مالی و انتقال ارز، همواره مسائلی داشته و داریم که با هماهنگی بانک مرکزی مشکلات را طرح و پیگیری می کنیم.

گشایش خاصی در تحریم‌ها نداشتیم که الان بگوییم مسیر خاصی را می‌خواهند ببندند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت مادرتخصصی توانیر و سخنگوی صنعت برق ایران در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در نشستی خبری اظهار داشت: بالغ بر یک میلیارد دلار بابت فروش برق ایران به عراق، از این کشور طلب داریم که این رقم مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه بدهی تجمیعی طرف عراقی بابت خرید برق از ایران است.

وی افزود: از طرف وزیر نیرو، شرکت توانیر مسئول پیگیری و تسریع در وصول این میزان طلب شده، و طبق مذاکراتی که داشتیم و ادامه دارد، در حال تهیه ساز و کارهای اجرایی برای دریافت آن هستیم.

سخنگوی صنعت برق ایران تصریح کرد: فروش انرژی به کشورهای همسایه یکی از راههای ارزآوری برای کشور است و ما به صورت مستمر صادرات برق به کشورهای اطراف خود از جمله پاکستان، افغانستان، عراق، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق داریم که بخشی از ارز حاصل از آن را صرف واردات کالای مورد نیاز کشور و بخش دیگری را به صورت مستقیم وارد کشور می کنیم.

وی ادامه داد: سالهای گذشته بیشترین میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی مربوط به آب و برق بود، که این میزان در سال گذشته با کاهش همراه شد و در حال حاضر از مجموع ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری که سندیکای صنعت برق در خصوص میزان قابل اجرای صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق مطالعه و اعلام کرده، تنها حدود یک میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال داریم، یعنی یک بیستم ظرفیت در این زمینه را استفاده می کنیم.

حقی فام با بیان اینکه در حال اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهایی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق هستیم، گفت: به دنبال طرح هایی هستیم که بتوانیم شرکت های پیمانکار جزء ایرانی را نیز وارد بازار خدمات فنی و مهندسی کشورهای همسایه کنیم که در این زمینه احتمالا مراودات مالی یکی از چالش های بر سر راه خواهد بود، که در این زمینه مذاکراتی با سیستم بانکی در حال انجام است.

وی افزود: به دنبال این هستیم تا از اعتبار توانیر برای توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی استفاده کنیم تا شرکت های خارجی به پشتوانه نام و حضور توانیر، فضای کار بیشتری در اختیار شرکت های ایرانی قرار دهند.

سخنگوی صنعت برق ایران با اشاره به ظرفیت های بسیار شرکت های پیمانکار و تولیدکننده تجهیزات ایرانی گفت: به طور مثال در ارتباط با کنتور، ما ۳ برابر نیاز کشور می توانیم کنتور با استاندارد روز بین المللی بسازیم و اگر این ظرفیت ها در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی فعال شوند، هم درآمدزایی برای کشور به دنبال خواهند داشت و هم اشتغال زایی بیشتری ایجاد می شود.

وی ادامه داد: استفاده از توان و ظرفیت داخلی برای رونق دادن به اقتصاد، راهکار موثری است که در زمان تحریم ها می تواند کمک حال اقتصاد کشور باشد.

حقی فام خاطرنشان کرد: اگر تصور کنیم که بخش خصوصی و وزارت نیرو، دو جایگاه متفاوت هستند و چالش های صنعت برق را چالش های عمومی تصور کنیم، مشکلات قابل حل نیست، بلکه ما همه در موضوع صنعت برق در یک جایگاه قرار داریم و هر کس به فراخور مسئولیت های خود باید برای حل مشکلات صنعت گام بردارد.

وی افزود: در خصوص نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه ها، حق با بخش خصوصی است؛ اما ما هم محدودیت های قانونی داریم و نمی توانیم قراردادهای جاری را لغو کنیم، اما به دنبال این هستیم تا با تعامل با دیگر نهادهای مسئول، راهکار موثری برای حل این مشکل پیدا کنیم.

سخنگوی صنعت برق اذعان داشت: اینکه بخش خصوصی انتظار حل مشکلات را فقط از بخش صنعت برق بخواهد، درست نیست؛ چرا که اختیارات قانونی ما محدود است و باید تمامی نهادها پای کار بیایند تا مشکلات یک به یک بررسی و حل شوند.

معاون هماهنگی توزیع شرکت مادرتخصصی توانیر ناکارآمدی اقتصاد برق را از مشکلات اساسی این صنعت برشمرد و گفت: اگر اقتصاد برق درست نشود، مشکلات دیگر نیز متأثر از آن حل نخواهد شد.

وی افزود: تمامی بخش های صنعت برق، به علت ناکارآمدی اقتصاد برق تحت فشار هستند؛ هزینه انشعابی که از مردم دریافت می شود، ۲ تا ۳ برابر کمتر از هزینه تمام شده برقراری یک انشعاب است، همچنین فروش برقی که هر کیلووات ساعت بدون محاسبه قیمت سوخت، ۱۱۰ تومان هزینه دارد، به طور متوسط ۶۶ تومان به مردم عرضه می شود.

حقی فام با تأکید بر ضرورت تبدیل شدن وزارت نیرو به یک رگولاتور در صنعت برق گفت: باید بخش خصوصی را وارد تعاملات عرضه و تقاضا کنیم و تعاملات اقتصادی این دو بخش را نیز بخش خصوصی انجام دهد.

وی ادامه داد: البته بخش خصوصی در بخشی که اقتصادش معیوب است، ورود نمی کند؛ پس برای اینکار ابتدا باید اقتصاد برق را اصلاح کنیم.

سخنگوی صنعت برق از وجود سوبسید چند ده هزار میلیارد دلاری در بخش تولید و عرضه برق خبر داد و گفت: وقتی نرخ سوخت در قیمت تمام شده برق محاسبه نمی شود و این سوخت رایگان در اختیار نیروگاه قرار می گیرد، سوبسید زیادی در این بخش برای مردم وجود دارد که هر کس بیشتر از برق مصرف کند، بیشتر از این سوبسید بهره مند می شود.

حقی فام در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با اعمال تحریم های جدید ادعایی امریکا، چه رخدادی برای صنعت برق پیش می آید، گفت: در بحث تحریم ها، گشایش خاصی قبل از این نبوده که الان بگوییم مسیر خاصی را می خواهند ببندند.

وی افزود: روی مباحث مالی و انتقال ارز، همواره مسائلی داشته و داریم که با هماهنگی بانک مرکزی مشکلات را طرح و پیگیری می کنیم.

سخنگوی صنعت برق ایران در خصوص راهکارهای اصلاح ساختار تعرفه برق گفت: یک موضوعی که مطرح است و هنوز نهایی نشده، بحث کارت انرژی است که مابه التفاوت قیمت سوبسیدی و آزاد برق به صورت نقدی در قالب این کارت به مردم ارائه شود تا اگر کسی برق کمتری مصرف کرد، بتواند بقیه یارانه خود را برای خود ذخیره کند.

وی افزود: راهکار دیگر پیشنهادی ما، اصلاح ساختار تعرفه برق به نحوی است که تا الگوی مصرف، برق به صورت سوبسیدی به مردم فروخته شود و هر کس بیش از الگوی مصرف، به مصرف برق پرداخت، هزینه آزاد و تمام شده برق را بپردازد.

حقی فام در خصوص الگوی مصرف برق گفت: در ۴ ماهه گرم سال، ۳۰۰ کیلووات ساعت به ازای هر مشترک و در بقیه سال، ۲۰۰ کیلووات ساعت به ازای هر مشترک، الگوی مصرف برق تعیین شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.