دانش‌آموزان امروز تجربه‌ متفاوتی در مدارس داشتند؛ پخش مسابقه فوتبال در ساعت آموزشی برخلاف رویه‌ها و ساختار حاکم بر مدارس بود، اما امروز برخی مدارس دخترانه و مناطق محروم روستایی به استقبال پخش مسابقه فوتبال برای بچه‌ها رفتند.

تجربه متفاوت دانش‌آموزان از مدرسه/ پخش دیدار پرسپولیس-کاشیما در مدارس مختلف کشور

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، امروز دانش‌ آموزان تجربه متفاوتی را از مدرسه داشتند، تجربه‌ای که با تمام محاسبات قبلی و ساختار خشک مدارس  فرق داشت باید پذیرفت،  تصوری که از کلاس درس و آموزش در ذهن دانش‌آموزان نقش بسته بود با تماشای مسابقه فوتبال پرسپولیس و کاشیما در مدرسه آن هم در ساعت آموزشی بسیار متفاوت است.

دانش‌آموزان از روزهای قبل کمپینی را با عنوان " شنبه را تعطیل کنید" ایجاد کردند و با ورود به صفحات شخصی وزیر آموزش‌وپرورش در فضای مجازی سعی داشتند تا خواسته خود را به گوش او برسانند  و سرانجام وزیر آموزش‌وپرورش به کامنت‌های بسیار دانش‌آموزان پاسخ داد. پاسخی که خیال شیرین تعطیلی مدارس را پایان بخشید اما بطحایی به بچه‌ها گفت شرایط پخش مسابقه فوتبال برای آنها در مدارس فراهم خواهد شد.

البته دانش‌آموزان تا ساعت‌های ابتدایی صبح امروز همچنان به تلاش خود برای تعطیلی ادامه دادند اما سرانجام آنها هم پذیرفتند که باید راهی مدرسه شوند.

 امروز با همراهی تعداد زیادی از مدیران مدارس، روز متفاوتی برای دانش‌آموزان رقم خورد و آنها توانستند مسابقه فوتبال پرسپولیس و کاشیما را در ساعت آموزشی و در کنار معلمان و دوستان خود تماشا کنند.این تجربه هر چند به اندازه تعطیلی مدارس برای آنها لذت بخش نبود اما تجربه‌ای متفاوت از بودن در مدرسه که الزاما همیشه با درس و امتحان همراه نیست را رقم زد.

یکی از مدارس هم در روزهای گذشته به بچه‌ها اولتیماتوم داده بود که مسابقه را پخش نخواهند کرد و متن نوشتاری مدیریت مدرسه خطاب به دانش‌آموزان که از برگزاری کلاس‌های درس و عدم پخش مسابقه حکایت داشت، درفضای مجازی منتشر شد اما این مدرسه هم به دلیل درخواست و اشتیاق بچه‌ها تغییر رویه داد و با انتشار تصاویری در کانال تلگرامی خود تماشای مسابقه فوتبال بچه‌ها در مدرسه را روایت کرد.

مدیران مدارس در مناطق مختلف کشور با توجه به امکانات در اختیارشان به فراهم کردن شرایط پخش مسابقه فوتبال پرسپولیس و کاشیما اقدام کردند البته با توجه به تصاویر رسیده از مدارس می‌توان تفاوت در سطح امکانات آنها را نیز به وضوح مشاهده کرد. مدارسی که با داشتن امکانات خوب تجربه تماشای لاکچری مسابقه را برای بچه‌ها رقم زدند و مدارس عمدتا روستایی با حداقل امکانات و در ساده‌ترین نوع ممکن به تماشای مسابقه پرداختند.

تصاویر منتشر شده از مدارس روستایی توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است.

این تصویر که شاید جنجالی‌ترین تصویر پخش شده در فضای مجازی است، واکنش وزیر ارتباطات را هم به همراه داشت و او در صفحه تویتر خود چنین نوشت "خوشحالم از اینکه با تلاش همکارانم مردم دهستان رمشک شهرستان قلعه گنج کرمان و دانشجویان آن روستا توانستند از طریق پهن باند موبایل در شبکه ملی اطلاعات بازی فوتبال مورد علاقه خود را ببینند. با همکاران تصمیم گرفتیم با هزینه شخصی برای این مدرسه تلویزیون تهیه کنیم."

پیش از این به نظر می‌رسید مدارس روستایی نتوانند شرایط پخش مسابقه را برای دانش‌آموزان فراهم کنند اما آنها با همان امکانات ابتدایی و ساده هم به استقبال پخش مسابقه فوتبال رفتند.

البته مدارس دخترانه هم از پخش مسابقه فوتبال جانماندند. مدرسه آئین روشن منطقه سه شهر تهران امروز به صورت زنده مسابقه را در نمازخانه خود برای دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم نمایش داد.

از همان لحظه ورود به مدرسه، صدای فریادها و تشویق‌های تیم ایران توسط دانش‌آموزان به گوش می‌رسد. نمازخانه مدرسه میزبان حدود 100 دانش‌آموز است که با وجود آنکه پخش مسابقه در ویدیو پروژکتور مدرسه از کیفیت بالایی برخوردار نیست، صدا هم ندارد و با گوشی یکی از مهمانان به اینترنت وصل شده‌اند، همچنان به با دنیایی از هیجان و انرژی به تماشای مسابقه مشغول هستند.

طرفداران پرسپولیس با شور و هیجان خاصی مشغول تماشای بازی هستند و از شدت هیجان حتی نمی‌توانند روی صندلی‌ها بنشینند و تمام بازی را با استرس و فریادهای "ما گل می‌خواهیم" گذارندند.

به دلیل نبود صدا، یکی از دانش‌آموزان وظیفه گزارشگری را بر عهده دارد و کاملا هم پرهیجان و مسلط لحظه به لحظه بازی را برای دوستانش گزارش می‌کند.

کلاس دوازدهمی‌ها هم که برای 10 دقیقه توانستند بازی را تماشا کنند برای ادامه درس و تست‌زنی راهی کلاس درس شدند هر چند که در همان دقایق کوتاه هم کتاب‌های تست‌ همراهشان بودند و حتی نمی‌خواستند دقایقی کوتاه فرصت تست زدن را از دست بدهند.

بچه‌ها درباره این تجربه می‌گویند: اگر چه پخش بازی اصلا کیفیت ندارد و حتی صدا هم نداریم و یکی از بچه‌ها گزارش می‌کند اما از نشستن در کلاس درس به خصوص که الان امتحان حسابان داریم، بهتر است. واقعا بچه‌ها به نشاط و انرژی احتیاج دارند و امروز با وجود اینکه ساعت بعدی امتحان داریم تا حدودی شاد بودیم.

بچه‌ها حتی تجربه تماشای مسابقه فوتبال در مدرسه را به اردو رفتن ترجیح می‌دهند.

خانم اصغری مدیر مدرسه آئین روشن هم درباره تصمیم امروزش برای پخش مسابقه فوتبال می‌گوید:‌وقتی دیدم بچه‌ها شور و اشتیاق خاصی برای تماشای فوتبال دارند تصمیم گرفتم تا این مسابقه را در مدرسه پخش کنم البته برخی از معلمان دروس تخصصی با این موضوع موافق نبودند که توانستیم موافقت آنها را هم جلب کنیم.

او درباره دلایل مخالفت برخی از معلمان عنوان می‌کند: حجم کتاب‌های درسی زیاد است و معلمان برای تفهیم مطالب درسی وقت کم می‌آورند بنابراین اولویتشان این بود که این دو ساعت را بچه‌ها در کلاس درس حاضر باشند البته بعدا برای این دو ساعت جبرانی برگزار خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، تصمیم امروز آموزش‌وپرورش برای پخش مسابقه فوتبال در مدارس، با نظرات موافق و نقدهایی هم همراه بود. منتقدان این تصمیم وزیر را هیجانی می‌دانند و فتح بابی برای اینکه دانش‌آموزان از این به بعد از طریق فضای مجازی خواسته‌های خود را اجرایی کنند و ضرورتی به حذف 90 دقیقه از برنامه درسی مدارس برای پخش مسابقه فوتبال آن هم در سطح باشگاهی نبود

در نقطه مقابل اما می‌توان این تصمیم را تغییری در ساختارهای خشک حاکم بر مدارس دانست که در کمترین شرایط و امکانات توانست لحظات شادی را برای دانش‌آموزان رقم زند. وزیر آموزش‌وپرورش نیز در پیام تویتری گفت: از زحمت همکاران عزیزم که با پخش مسابقه فوتبال امروز در فراهم آوردن فضای پرنشاط برای دانش‌آموزان تلاش کردند صمیمانه سپاسگزارم. دستبوس همکار عزیزی هستم که در محرومترین منطقه کشور با استفاده از موبایل شخصی تلاش کرد دانش‌آموزانش از فرصت تماشای بازی محروم نشوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.