روزهای پایانی ماه صفر مشهد الرضا (ع) حال وهوای دیگری دارد، هزاران تن از دلدادگان مکتب اهل بیت با پای پیاده راهی دیارامام غریب میشوندو این درحالی است که هنوز مسوولان درتدارک اسکان این زائران با مشکل مواجه هستند.

5میلیون زائر ایام پایانی صفر درراه مشهد/ بسیج تمام سازمانها برای اسکان زائران/حضور مردم شرط موفقیت درپذیرایی از زائران امام رئوف

قدس آنلاین – سعید کوشافر: بسیاری از شیعیان وعاشقان اهل بیت هرساله درروزهای پایانی ماه صفر راهی مشهد مقدس میشوند تا این ایام را درکنار بارگاه منور رضوی به سوگواری بپردازند. بسیاری از این زوار عاشق با پای پیاده این مسیر را طی میکنند تا ارادت خالصانه خودبه اهل بیت نبوت را اثبات کنند.

اما ایا میزبانان که مجاوران مرقد مطهررضوی هستند برای پذیرایی از میهمانان امام رئوف امادگی دارند ؛ ایا امکانات لازم برای پذیرایی از زائران فراهم شده است . ایا حداقل امکان اقامت و اسکان انها مهیا شده است . هواشناسی برای دهه آخرصفر درمشهد هوایی سرد و همراه با بارندگی را پیش بینی کرده است و این بدان معنی است که مقامهای مسوول باید با همراهی مردم برای تمام زائران این شهر امکان اسکان درفضایی مناسب را فراهم کنند .به گفته یک مقام مسوول تعداد زائران پیاده از 500هزارنفر فراتر خوااهد رفت .این درحالی است که سال گذشته درمجموع بیش از7/4 میلیون زائر دردهه اخرصفر میهمان مشهد مقدس شدند و امسال افزایش 30درصدی زائران  پیش بینی میشود.

***مشکل اسکان زائران  

سخنگوی ستاد جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: در حال حاضر برای ۹۵ هزار زائر پیاده امکان اسکان فراهم شده و تا ۱۱۰ هزار نفر را نیز آمادگی پذیرایی داریم.

وی با اشاره به آخرین اقدامات و تمهیدات در حوزه اسکان زائران پیاده امام رضا(ع) عنوان کرد: جلسه‌ای با شورای شهر مشهد مقدس و ریاست شورا داشتیم و با مساعدت شورا و شهرداری مشهد ظرفیت 10 هزار اسکان به ظرفیت قبلی اسکان ما افزوده شد و در حال حاضر برای 95 هزار زائر پیاده امکان اسکان فراهم شده و تا 110 هزار نفر را نیز آمادگی پذیرایی داریم.

رضایی گفت: همچنین 193 محل اسکان توسط خدمه جمعیت خدمتگزار زائر پیاده امام رضا(ع) برای کل زائران آماده شده است که نیروهای ایمنی و خدماتی ما این اماکن را در حال آماده سازی برای زائران هستند.

این درحالی است که همین سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) چند روز قبل  گفت: 34 هزار زائر پیاده رضوی برای اقامت در مشهد طی دهه آخر صفر با کمبود محل اسکان مواجهند که تامین آن کمک مردم را می طلبد.

 حسین رضایی افزود: محل اسکان برای زائران پیاده رضوی در مدارس، مساجد، موسسات خیریه و حسینیه ها در نظر گرفته می شود و با بازنگری در نحوه انتخاب مدارس براساس محل ورود کاروانها، در اختیار قراردادن نمازخانه های سازمان های دولتی، واگذاری سالن های ورزشی، اردوگاه ها و سوله های بحران شهرداری برای اسکان زائرین می توان این کمبود را جبران کرد.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: 80 ایستگاه پذیرایی در شش محور ورودی به مشهد فعال شده اند که امکان خواب شبانه را برای زائران پیاده رضوی فراهم کرده اند.

***آمادگی کامل خراسان رضوی

 درهمین حال علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی  گفت: ما آمادگی کامل برای ارائه خدمات به زائرینی که برای ایام شهادت پیامبر(ص)، امام حسن (ع) و امام رضا (ع) به مشهد می‌آیند، را داریم.

وی افزود: در خصوص کمبود مسئله اسکان، حتما باید مراکزی برای این کار مهیا شود و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا مکان مناسب تجهیز شود. در زمینه حمل و نقل چه هنگام ورود و چه  حمل و نقل درون شهری و چه زمان خروج زائران، تمامی پیش‌بینی‌های لازم باید انجام شود؛ چون پیک برگشت ما پنجشنبه و جمعه شروع می‌شود. خواهشمندم شرکت‌های مختلفی که در این حوزه مسئولیت دارند، نظم و انضباط را برای ارائه خدمات به موقع و به اندازه رعایت کنند.

رشیدیان عنوان کرد: بایستی جمعیت مسیر را رصد کنیم و این فقط به معنای ارائه خدمات نیست؛ بلکه بحث امنیت هم بسیار مهم است. کار ما فقط برای زائرین پیاده نیست؛ چون حدود 93 درصد زائران با وسایل شخصی و حمل و نقل عمومی می‌آیند و باید برای این‌ها پیش‌بینی مناسب در حوزه تغذیه، اسکان، امنیت و ... را داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین کمیته مدیریت بحران برای زمان سرما و بارندگی باید پیش‌بینی لازم را داشته باشد تا مردم در بلاتکلیفی نباشند. به خدمات آب، برق، گاز، مخابرات و... باید توجه شود و هماهنگی‌ها بر اساس مصوبات صورت گیرد. شهرداری هم توجه ویژه‌ای  برای افزایش ارائه خدمات داشته باشد و راجع‌به شهرداران و دهیاران مسیر هم پیش‌بینی لازم برای ارائه خدمات انجام شود.

علیرضا رشیدیان اظهارکرد:پیش بینی می کنیم در دهه پایانی صفر حدود ۵ میلیون زائر به مشهد سفر کنند . پیش بینی ما این است که از مجموع زائران حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر به صورت پیاده وارد مشهد شوند و مابقی زائران با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی به پایتخت معنوی کشور وارد خواهند شد

*** تکریم، آمد و شد، اسکان و امنیت زائران

درهمین حال سرپرست معاونت هماهنگی  و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، گفت: سال گذشته چهار میلیون و هفتصدهزار زائر سواره و پیاده در قالب بیش از 270 ایستگاه بین‌راهی و 500 ایستگاه در داخل شهر در قالب 2300 کاروان در آخر صفر به مشهد آمدند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما امسال هم این است که درصدی رشد داشته باشیم و به همین دلیل بیش از 280 ایستگاه را به صورت مردمی در بین‌راه و 512 ایستگاه هم در داخل شهر تدارک دیده‌ایم و 165 ایستگاه را هم اداره کل اوقاف و امور خیریه درنظر گرفته است.

حسینی خاطرنشان کرد: برای اسکان در شرایط اضطرار هم 35 هزار خانه جاده‌ای و همچنین 85 ایستگاه بین‌راهی و حسینیه‌ای آماده هستند؛ ضمن این‌که در مشهد هم کمپ‌های زائر و هتل‌ها و مهمان‌سراها را داریم. 420 مدرسه آماده‌اند که پذیرایی زائرین را به عهده بگیرند. سال گذشته هم 47 هزار نفر از  مردم کمک کردند که امسال هم در سامانه‌ای به نام سامانه خدمت، 30 خدمت تعریف شده که مردم داوطلبانه بتوانند ارائه خدمت کنند؛ از جمله خدمات، خدمات اسکان است که امسال هم مردم در این حوزه ورود خواهند کرد.

همچنین رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از خدمات اساسی که باید در دهه آخر صفر به‌زائرین ارائه شود، اسکان رایگان یا ارزان‌قیمت است.

رمضانعلی فیضی با بیان اینکه در دهه پایانی صفر در نقاط ورودی شهر ایستگاه‌های استقبال زائرین فراهم است؛ گفت: زائری که کیلومترها راه از شهرهای  مختلف ایران با پای پیاده و دلی سوخته وارد مشهد می‌شود به‌توجه و همدلی همشهریان ما نیاز دارد که اوج مهمان‌نوازی مشهدی‌ها در ایستگاه‌های ورودی مشهد است.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد هم شهروندان این شهر را خادمان زائران رضوی خواند و گفت: با توجه به ظرفیت عظیم حضور زائران در دهه پایانی ماه صفر در شهر مقدس مشهد و پیش‌بینی شرایط آب و هوایی، امسال اسکان زائران و به‌ویژه زائران پیاده از جمله مهمترین ضروریات در این ایام است؛ زیرا سال گذشته مکان‌هایی نظیر پارک غدیر برای سکونت در اختیار این زائران قرار می‌گرفت؛ اما به دلیل سردی هوا احتمالا امسال این امکان مقدور نباشد.

کاظمی  خاطرنشان کرد: شهروندان اگر مکان‌هایی را برای اسکان زائران در اختیار دارند، به سازمان‌های متولی ارائه خدمات به زائران ازجمله معاونت گردشگری و زیارت سازمان ‌اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اطلاع دهند.

***آماده کردن سالن ها و خوابگاه‌های ورزشی

درهمین راستا ، مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت:هماهنگی های لازم جهت اسکان زائرین دهه آخر صفر در سالن‌های ورزشی انجام شده است.

فرزاد فتاحی مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اداره کل ورزش وجوانان استان همراه با سایر دستگاه‌های دولتی و در کنار مردم آماده خدمت رسانی به عزاداران رضوی است گفت: این تجربه پذیرایی از زائرین حضرت رضا (ع) برای من بسیار جذاب و لذت بخش است و برای استقبال بی نظیر از این عاشقان همه سعی خودمان را خواهیم کرد.

همچنین سرپرست اداره تعاون و امور رفاهی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: 400 مدرسه برای میزبانی برای اسکان هیاتهای عزاداری و زائران پیاده رضوی دهه پایانی ماه صفر در مشهد آماده سازی شده اند.

 عباس شریعتی افزود: پیش بینی می شود امسال حدود 100 هزار زائر در قالب هیاتهای عزاداری در مدارس آماده شده در سطح مشهد اسکان یابند. سرپرست اداره تعاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در صورت نیاز به افزایش تعداد مدارس آماده سازی شده این امکان وجود دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.