خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی شیوه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا و چالش‌های مرتبط با این انتخابات پرداخت.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و چالش‌های مرتبط با آن

 خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی شیوه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا و چالش‌های مرتبط با این انتخابات پرداخت. آمریکایی‌ها روز سه شنبه دو سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات میان دوره‌ای ملی و محلی به پای صندوق‌های رای می‌روند، انتخاباتی که اغلب به یک همه‌پرسی برای رئیس‌جمهور این کشور تبدیل می‌شود.

مجلس نمایندگان تغییر چهره می‌دهد

همه کرسی‌های مجلس نمایندگان (435 کرسی) به رای گذاشته می‌شود. جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان اکثریت کرسی‌ها را (236 در برابر 193 کرسی با شش کرسی خالی) در اختیار دارند. دموکرات‌ها برای کسب اکثریت باید 23 کرسی دیگر را به خود اختصاص دهند و بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها پیروزی آنها به رغم آنکه بر سر حدود 30 کرسی رقابت تنگاتنگ وجود دارد، محتمل است. نمایندگان جدید کار خود را از اول ژانویه 2019 شروع خواهند کرد.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا/ از تغییر چهره مجلس نمایندگان تا احتمال برکناری ترامپ

برگزاری انتخابات برای یک سوم کرسی‌های مجلس سنا

در سنا که 100 نماینده دارد (هر ایالت دو نفر)، یک سوم کرسی‌ها هر دو سال عوض می شود و امسال بر سر 35 کرسی رای‌گیری صورت می‌گیرد. جمهوری خواهان با دو کرسی بیشتر (51 در برابر 49) در اکثریت هستند. اما دموکرات ها در انتخابات مجلس سنا وضع چندان مناسبی ندارند و باید از 26 کرسی خود دفاع کنند که شش کرسی آنها با تهدید رو به رو است. از بین 35 کرسی که انتخابات بر سر آنها برگزار می شود فقط 9 کرسی به حزب جمهوری خواه تعلق دارد. سناتورها به مدت شش سال انتخاب می‌شوند و آنها نیز از اول ژانویه شروع به کار می‌کنند.

انتخابات محلی
همه مجالس محلی (مجالس نمایندگان و سنای ایالت‌ها)، فرمانداران 36 ایالت از 50 ایالت و سمت های متعدد دیگر (شهرداران، قضات محلی و کلانترها) انتخاب می شوند. رای دهندگان همچنین نظر خود را درباره چند طرح محلی اعلام خواهند کرد.

چالش‌های انتخابات
تاثیر انتخابات احتمال دارد تاریخی باشد چون در بیش از 150 سال گذشته حزب رئیس جمهور به ندرت توانسته است از مجازات رای‌دهندگان در امان باشد و جمهوری خواهان نگران هستند کنترل کنگره را از دست بدهند. در صورتیکه دموکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند احتمال آغاز روند برکناری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شدت افزایش می یابد. آنها ریاست کمیته های پارلمانی را بر عهده خواهند گرفت که احتمال دارد درباره اتهام ارتباط بین تیم تبلیغاتی این میلیاردر و روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تحقیق کنند.

در صورتیکه دموکرات ها همچنین موفق شوند مجلس سنا را تحت کنترل درآورند احتمال دارد مانع از تایید نامزدهای مورد نظر دونالد ترامپ برای دیوان عالی، نظام قضایی فدرال و سمت های اجرایی در دولت شوند. سنا درباره این انتخاب های رئیس جمهور حرف آخر را می زند.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا/ از تغییر چهره مجلس نمایندگان تا احتمال برکناری ترامپ

انتخاباتی برای ترامپ

هر چند اسم دونالد ترامپ بر روی برگه های رای وجود ندارد، بسیاری از آمریکایی‌ها این انتخابات را به عنوان همه‌پرسی درباره رئیس جمهور تلقی می‌کنند. ترامپ که از خطر آگاه است همه توان خود را به کار گرفته است تا طرفداران خود را به حضور در انتخابات ترغیب کند. او در کمتر از یک هفته در هشت ایالت (فلوریدا، اوهایو، جورجیا، ایندیانا، میسوری، مونتانا، تنسی و ویرجینیای غربی) نشست های انتخاباتی برگزار کرد.

در ایالت‌های محافظه‌کار مثل کانزاس یا کارولینای جنوبی، نامزدهای جمهوری‌خواه هیچ بهانه‌ای برای فاصله گرفتن از ترامپ ندارند که در بین رای دهندگان محلی کاملا محبوب است. اما در حوزه های انتخاباتی که بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تقسیم شده است اسم رئیس‌جمهور می‌تواند به منزله یک سم باشد. نامزدهای حزب او تلاش کردند کارزار خود را بر رشد اقتصادی متمرکز کنند و دموکرات ها همه توان خود را به کار گرفتند تا سیاست های بحث انگیز او را درباره مهاجرت، بهداشت و تجارت برجسته کنند.

رای‌دهندگان مردد
آمار نشان می دهد انتخابات میان دوره‌ای نمی تواند نظرها را به خود جلب کند. بر اساس گزارش مؤسسات آماری، فقط چهل و یک و نه دهم درصد رای دهندگان در سال 2014 به این وظیفه مدنی خود عمل کردند و این رقم در انتخابات 2016 به شصت و یک و چهار دهم درصد رسید. اما امسال به دلیل بسیج گسترده مخالفان علیه ترامپ به ویژه جوانان، میزان مشارکت احتمال دارد به سطح بی‌سابقه‌ای برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.