۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 62786

آیا تاکنون تجربه زندگی در کنار یک تمساح را داشته‌اید و یا زندگی در کنار یک گرگ را. آیا می توانید تصور کنید که در رختخواب شما یک مار بزرگ خوابیده باشد!

گرگ، حیوان خانگی یک جوان کرمانشاهی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، امروزه در کشور ما، نگهداری از حیوانات خانگی مسئله‌ای است که به وضوح در میان برخی خانواده‌ها مشاهده می‌شود. علاوه بر این تنوع حیوانات نگهداری شده نیز هر روز بیشتر می‌شود، به طوری که امروزه شاهدیم افرادی در شهرمان علاوه بر نگهداری سگ و سنجاب و گربه و قدم زدن با آنها در خیابان، حتی مار، گرگ، تمساح، میمون و عقرب را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند.

این در حالیست که این حیوانات نه تنها قادر به زندگی در کنار انسانها نیستند بلکه ممکن است به طور جدی خطراتی را نیز برای صاحبان خود به همراه داشته باشند. حال جای این سئوال مطرح است که با وجود این مخاطرات، چرا برخی به نگهداری این حیوانات علاقه‌مندند و چه چیز سبب می‌شود دست به چنین کارهای غیرعادی بزنند که با فرهنگ و آموزه های دینی ما سنخیتی ندارد.

یک نگهدارنده حیوانات خانگی که گرگ را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده، در خصوص علت این انتخاب به خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، می‌گوید: خیلی از افراد جامعه فکر می‌کنند که گرگ حیوان وحشی و درنده‌ای است که نمی‌توان آن را رام کرد، اما من برخلاف این موضوع، فکر می‌کنم و تاکنون توانسته‌ام 5 گرگ را رام کرده و آنها را در محیط زندگی‌ام نگهداری کنم.

اشکان، حس کنجکاوی و ماجراجویی را عامل انجام این کارش عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: همیشه دوست داشتم کارهایی را انجام دهم که دیگران انجام نداده‌اند. مثل همین کار که یک گرگ را به عنوان حیوان خانگی در منزلم نگه می‌دارم.

او با اشاره به این‌که هزینه نگهداری یگ گرگ در ماه، حداقل 30 هزار تومان است، می گوید: می توان از پسماندهای غذا برای تغذیه آنها استفاده کرد.البته باید غذاهای مختلف و به خصوص گوشت را به صورت پخته به گرگ‌ها داد تا خوی وحشی‌گری آنها گرفته شود.

اشکان با بیان این‌که تاکنون 2 بار گرگ‌هایش به افراد فامیل و دوستان او حمله کرده‌اند، ادامه می‌دهد: یک بار گرگ به عمویم که در باغ قدم می‌زد حمله کرد و متاسفانه او مجبور شد به خاطر جراحات وارده مدتی را در بیمارستان بستری شود. یک بار نیز یکی از دوستانم مورد حمله گرگ قرار گرفت که او هم تا مدتی در بیمارستان بستری بود.

او در خصوص این‌که آیا گرگ تاکنون مزاحمتی برای همسایه‌هایش ایجاد کرده است، می‌گوید: گرگها بسیار کم سر و صدا هستند و اگر گاهی زوزه بکشند زوزه آنها شبیه زوزه سگ است و به همین علت کسی متوجه نمی‌شود.

اشکان با اشاره به این‌که گرگ‌های او تنها 20 درصد صاحب‌شان را از دیگر افراد تشخیص می‌دهند، گفت: هر آن احتمال حمله گرگ‌ها به من وجود دارد، زیرا آنها تشخیص درستی نسبت به صاحب خود ندارند، اما من به خاطر علاقه‌ای که به آنها دارم ریسک این خطر را پذیرفته‌ام و سعی می‌کنم از زندگی در کنار آنها لذت ببرم.

او تنها مشکل نگهداری گرگ را انجام ورزش پیاده روی می‌داند و می‌گوید: گرگ‌ها اگر در یک جا ساکن بمانند دچار افسردگی می‌شوند و به همین علت باید آنها را مرتبا به پیاده روی برد و من سعی می‌کنم هر روز آنها را در اطراف باغ‌ها به پیاده روی ببرم.

برومند چهار آیین، دامپزشک و رییس بخش تحقیقات دامپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه کرمانشاه، نگهداری حیوانات را در محل زندگی انسان مخاطره آمیز دانسته و می‌افزاید: نگهداری حیوانات خانگی به طور کلی، تمامی اعضای خانواده بویژه اطفال و سالمندان را با مخاطرات بهداشتی جدی مواجه می‌کند.

وی تصریح می‌کند: نگهداری حیوانات، علاوه بر ایجاد حساسیت، امکان سرایت بیماری‌های مشترک مانند بیماری‌های انگلی، میکروبی و ویروسی را نیز برای انسان به همراه دارد.

چهار آیین عنوان می‌کند: بیماری تب مالت، هاری، مشمشه، بیماری‌های قارچی ناشی از انواع میکروسپوروم‌ها و تریکوفیتون‌ها، انگل‌های پوستی به خصوص انواع جربها، تب طوطی، توکسوپلاسموز، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در صورت تماس مستقیم انسان با پرنده آلوده، سالمونلوز، تب گزش جوندگان، خراش پنجه گربه، سل و تب‌های خونریزی دهنده و انواع انسفالیت‌ها از جمله بیماری هایی هستند که می‌توانند از طریق حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، هامستر و انواع پرندگان به انسان سرایت کنند.

این دامپزشک با تاکید بر جلوگیری از تماس مستقیم اطفال با حیوانات خانگی، بیان کرد: افراد کم سن و سال بویژه کودکان زیر 6 سال حساسیت قابل ملاحظه‌ای در ابتلا به بیماری های فوق الذکر بویژه بیماری‌های پوستی و آلرژی دارند و توصیه اکید داریم که از تماس مستقیم اطفال با حیوانات خانگی جلوگیری شود.

وی، قسمت‌های مسقف منزل مسکونی از جمله هال و پذیرایی و اتاق های خواب را به هیچ وجه مکان مناسبی برای نگهداری حیوانات خانگی ندانسته و می‌گوید: تنها مورد استثنا، نگهداری پرندگان زینتی در قفس است که با رعایب اصول بهداشتی و انجام واکسیناسیون می‌توان آنها را در فضاهای مسقف مانند هال و پذیرایی نگهداری کرد. اما برای سایر حیوانات خانگی توصیه اکید می‌شود که محل نگهداری آنها در فضایی بیرون از فضاهای یاد شده باشد و حتی الامکان از تماس مستقیم با آنها اجتناب شود.

چهار آیین با تاکید براین‌که حیوانات خانگی باید به طور مرتب تحت نظر دامپزشک معاینه شده و واکسن‌ها و داروی‌های ضد انگلی را در موعد مقرر دریافت کنند، اظهار می‌کند: پس از هر تماس با حیوانات خانگی لازم است دست‌ها با مواد شوینده به طور کامل شسته شود. محل دفع مدفوع حیوانات نیز باید به طور مرتب ضدعفونی شود. همچنین خاک باغچه که به طور معمول محل دفع مدفوع گربه‌هاست باید به طور مرتب پاکسازی شود.

اما بد نیست بدانیم از منظر دین نگهداری حیوانات خانگی چگونه است.

حجت الاسلام امر الله مختاری، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه کرمانشاه با تاکید بر شرافت والای انسان نسبت به دیگر موجودات از نگاه قرآن، اظهار کرد: در نگاه قرآن انسان موجودی است که شرافت و ارزش او نسبت به تمامی موجودات عالم در سطح بسیار بالایی قرار گرفته است و همه آفرینش مقدمه‌ای برای ساخته شدن اوست.

وی با اشاره به این‌که خداوند در قرآن می فرماید «آسمانها و زمین و هر آنچه که در آن است را برای انسان آفریدیم تا به کمال خود برسد» اظهار می‌کند: انسان تنها موجودی است که این شرافت را دارد که بار امانت الهی را که همه آفرینش ظرفیت پذیرش آن را نداشتند به دوش بکشد.

مختاری تصریح می‌کند: انسان به دلیل ظرفیت و استعداد بی نهایتی که خداوند در وجود او گذاشته است پذیرای این امانت الهی شد و این امانت چیزی نیست جز همان خدای گونه شدن و رنگ خدا به شخصیت خود زدن.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی می‌افزاید: آیا مقام جانشینی خداوند و یا جاودانگی که فرا روی انسان قرار دارد کم مقامی است که خداوند به انسان عطا کرده؟ آیا حیواناتی مانند سگ و گربه می توانند افزایش علمی و افزایش وجودی برای انسان به همراه داشته باشند؟ و آیا حیف نیست انسانی که ظرفیت نا محدود دارد با حیواناتی که در یک مدار تنگ و محدود حیات قرار دارند دمخور شود و خود را تا سطح آنها پایین بیاورد؟

وی اظهار می‌کند: متاسفانه انسانی که فلسفه وجودی خود را نیابد بی شک با نگهداری حیواناتی امثال سگ و گربه می خواهد به غلط و اشتباه خلا وجودی و نیازهای فطری خود را پر کند، اما آیا این حیوانات می‌توانند خلا وجودی ما را پر کنند؟

مختاری با اشاره به این‌که در اسلام در مورد حیوانات و محبت کردن به آنها تاکید بسیاری شده است، بیان می‌کند: این مطلب که نسبت به حیوانان ظلم نکنیم، مزاحم حیات آنها نشویم و چون آفریده خدا هستند به آنها احترام بگذاریم از جمله سفارشاتی است که اسلام نسبت به آنها تاکید می‌کند، ولی این مسئله متفاوت از این است که تمام عمر، وقت و ظرفیت وجودی خود را صرف حیوانات کنیم و شان خود را تا سطح آنها پایین بیاوریم.

وی تصریح کرد: به همین علت امامان ما نیز به حیوانان محبت می‌کردند و به آنها غذا می دادند و نسبت به محبت در مورد حیوانات بسیار سفارش کرده‌اند، ولی هرگز به ما این اجازه را نداده‌اند که حیوانات را وارد حریم خصوصی خود کنیم و آنها را در مکان‌هایی که زندگی می‌کنیم قرار دهیم.

مختاری افزود: البته در افق وحی در مورد بعضی از حیوانات به دلیل صفات خاصی که دارند سفارش شده که حتی المقدور از آنها دوری شود که حیواناتی مثل سگ و خوک از آن جمله‌اند.

در شرایطی که هر روز شاهدیم حیواناتی مانند گرگ، مار، عقاب، شاهین و بسیاری دیگر که زیست بوم اصلی آنها در دل جنگل‌ها و طبیعت است، در خانه نگهداری می‌شوند و حتی با قلاده‌ای در گردن جلوتر از صاحب خود در خیابان‌ها راه می روند، در آینده باید شاهد چه حیواناتی باشیم که به اسم حیوانات خانگی نگهداری می‌شوند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.