معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان گفت: اکنون که زوار پیاده با خستگی و کوفتگی ناشی از طی مسافت طولانی به مشهد می رسند باید همانند گذشته، بتوانیم با مهربانی از آنها پذیرایی کنیم. یقینا این موضوع باعث خشنودی دل امام هشتم(ع) و باعث برکت برای شهر مشهد خواهد بود.

 پذیرایی از زائران رضایت امام رضا (ع)و برکت برای مشهد رادرپی دارد /مبلغان زمینه زیارت با معرفت را فراهم میکنند/ راس حاجات زائران ظهور امام عصر(عج) باشد

حجت الاسلام محمد فردوسی پور در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: براساس فرمایش پیامبر گرامی اسلام که فرمودند که «میان شما دو چیز گران‌بها می ‌گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در کنار حوض بر من درآیند»، یکی از پایه های استوار دین کامل الهی، عترت و جایگاه ماندگار امامت است.

وی بیان کرد: به همین دلیل و براساس جایگاهی که اهل بیت علیهماالسلام در بین مردم دارند، بحث پیاده روی اربعین حسینی (ع) مقام بسیار رفیعی پیدا نموده و امروزه اجتماع عظیم و چندین میلیونی مردمی از سراسر دنیا در کربلا جمع می شوند و وحدت و انسجام مسلمانان حول محور ولایت و امامت به نمایش گذاشته می شود. پس از اجتماع اربعین، موضوع دیگری که سالهاست درخور تحسین و توجه فراوان قرار دارد موضوع پیاده روی زائران امام رضا(ع) است.

وی افزود: با توجه به جایگاهی که امام رضا(ع)  در بین اهل بیت و نیز عنایاتی که به پیروان خود داشته اند، می بینیم که مردم با عشق و علاقه خاصی از سراسر ایران و چه بسا از دیگر نقاط جهان در مراسم پیاده روی امام رضا(ع) حضور دارند.

وی ابراز داشت: یکسری راهپیمایان از کربلا برگشته یا در حال برگشت هستند. علاوه بر ایرانی ها، هندی ها و پاکستانی ها و افغانستانی ها هم در این مراسم حضور دارند. این نیست مگر جایگاهی که امام در بین اهل بیت دارند. این موضوع طبیعی است. خود امام رضا علیه السلام می فرمایند:  اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: این پیاده روی در حقیقت بدلیل شناخت گوشه ای از اوصاف امام و علاقه مند شدن و تبعیت از ایشان است. لذا امسال هم همانند سالهای گذشته از سراسر ایران به خصوص از شهرهای مجاور شاهدیم که دلباختگان امام رضا(ع) در این پیاده روی شرکت می کنند.

مسئول کمیته مبلغین زائرین پیاده علی بن الموسی الرضا ادامه داد: قرارگاه فرهنگی رضوی کمیته هایی را در نظر گرفته که یکی از آنها کمیته مبلغین است. این کمیته برعهده معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان قرار گرفته و مطابق هماهنگی که با امور تبلیغی استان داریم، حدود ۱۷۰۰ نفر در سایت کمیته تبلیغ، ثبت نام کرده اند. این ثبت نام هنوز ادامه دارد.

وی گفت: سال گذشته برای  ۲۸۰۰ نفر حکم  تبلیغ صادرکرده است و امسال هم پیش بینی می کنیم که این تعداد بیشتر شود. این مبلغین به مسیرها و محل های اسکان و ایستگاه های بین راهی اعزام شده و در بین کاروانها حضور خواهند داشت . در حال حاضر گروهی از مبلغین در این اماکن حضور دارند و در حال انجام فعالیت هستند.

حجت الاسلام فردوسی پور بیان داشت: به یقین، زائرانی که در سرما و گرمای مسیر و با سختی فراوان رهسپار مشهد الرضا هستند، دلداده و عاشق این امام رئوف اند. اما طبیعی است که در وهله نخست با توجه به دستورات الهی و روایات اهل بیت، زوار باید شناختشان را نسبت به اهل بیت و مخصوصا امام رضا(ع)افزایش دهند. هرچه شناخت ما از معصومین بالاتر برود طبیعتا، نسبت به شبهاتی که دشمنان و گروه های انحرافی مطرح می کنند، مقاوم تر خواهیم بود.

وی افزود: موضوع دیگری که زائران باید در نظر داشته باشند، بحث زیارت است. یکی از وظایفی که به مبلغین سپرده شده آموزش آداب زیارت به زائران پیاده است. انسان هر چه بیشتر متوجه ارزش معنوی و حضور در صحن و سرای ثامن الحجج(ع) باشد بیشتر می تواند فیض و بهره معنوی کسب کند.  

معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان با ذکر این حدیث از امام جواد(ع) که می فرمایند «هر کس پدرم را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب می شود» ادامه داد: بر ماست که روش و آداب زیارت کردن با معرفت را  آموزش بدهیم . نباید زائران وقتی با عشق و علاقه به حرم مطهر رضوی می رسند، تنها خستگی راه را به همراه داشته باشند و از مقام و جایگاه ثامن الحجج(ع) غافل شوند.

وی اظهار کرد: زوار طبیعتا دعا و حاجاتی دارند. باید در راس حاجات ظهور امام عصر(عج) و خلاصی مسلمین از گرفتاریهایی باشد که امروز درگیر آن شده اند.  

حجت الاسلام فردوسی پور عنوان کرد: مردم مشهد از قدیم الایام به میهمان نوازی و میهمان دوستی معروف بوده اند. آنها وقتی میهمانی برای امام رضا علیه السلام می آمده است با آغوش باز از او پذیرایی  می کرده اند. چقدر خوب است اکنون که زوار پیاده با خستگی و کوفتگی ناشی از طی مسافت طولانی به مشهد می رسند همانند گذشته، بتوانیم با مهربانی از آنها پذیرایی کنیم. یقینا این موضوع باعث خشنودی دل امام هشتم(ع) و باعث برکت برای شهر مشهد خواهد بود.

وی گفت: امیدوارم بیش از پیش مردم در مسیر خدمت رسانی به زوار باشند. هم اکنون تعداد زیادی از مشهدی ها برای استقبال و پذیرایی از زوار و در اختیار گذاشتن منازل خود اعلام آمادگی کرده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.