یک استاد دانشگاه گفت: چین، کره جنوبی، برزیل، هند و روسیه برای کاهش هزینه‌های استفاده از دلار به‌سمت جایگزینی دلار در مبادلات اقتصادی خود حرکت می‌کنند.

کاهش استفاده از دلار در مبادلات اقتصادی کشورهای بزرگ جهان

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، ساسان شاه‌ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه رمز ارزها را پول موهوم دانست و گفت: نباید هویت سرمایه‌های ملی را با یک پول موهوم مبادله کنیم.

وی افزود: رمز ارزها در سیاستگذاری‌های پولی امروز پول موهوم محسوب می‌شوند.

شاه‌ویسی گفت: آمریکا بدون هیچ تلاشی و بدون پشتوانه، پول منتشر و اقتصاد کشورها را به دلار وابسته می‌کند.

وی ابراز کرد: آمریکا برای تأثیرگذاری دلار بر مبادلات جهانی، توافقنامه‌ای با عربستان امضا کرد که بر اساس آن، دلارها مبتنی بر نفت قرار می‌گیرد.

شاه‌ویسی گفت: یورو ۳۰ درصد از متغیرهای پولی جهان را در اختیار گرفته است و چین، کره جنوبی، برزیل، هند و روسیه برای کاهش هزینه‌های استفاده از دلار به‌سمت جایگزینی دلار در مبادلات اقتصادی خود حرکت می‌کنند.

وی متذکر شد: برای انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه باید پایه پولی اصلی برای مبادلات مشخص شود که اکنون استفاده از یورو جایگزین مناسبی برای دلار است.

شاه‌ویسی گفت: اکنون ۴۰ میلیارد دلار تراز تجاری چین با ماست بنابراین باید با مشخص شدن نرخ برابری در سبد مشترک به‌سمت انعقاد پیمان‌های دوجانبه حرکت کنیم و تأخیر کنونی در عقد این پیمان‌ها به‌دلیل مسائل ساختاری است.

محمدسعید شادکار کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز در این برنامه گفت: رمز ارزها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش بازاری دارند و در برخی مواقع حجم بازاری آنها تا ۷۰۰ میلیارد دلار نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: تسهیل فرآیندهای پرداخت و فناوری پشت‌پرده رمز ارزها موجب توجه به آنها شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.