گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در شهر «هجین» از بمبهای فسفری استفاده کردند و در جریان این درگیریها ۲۰ عنصر کُرد نیز کشته شدند.

 استفاده مجدد ائتلاف آمریکا از بمب‌های ممنوعه فسفری در شرق سوریه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، درگیری بین گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» -که بیشتر عناصر آن کُرد هستند- و گروه تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه همچنان ادامه دارد.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- گزارش داد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در کرانه خاوری رود فرات از سلاح توپخانه‌ای استفاده کردند.

نیروهای ائتلاف که در کنار نیروهای دموکراتیک قرار دارند در ریف دیرالزور و در جریان بمباران شهر «هجین» از بمبهای آتش‌زایی استفاده کردند که به گفته دیدبان در زمره بمبهای فسفری به شمار می‌رود.

به گزارش این گروه، نیروهای وابسته به ائتلاف و نیروهای دموکراتیک از بیش از ۵۰ گلوله توپ استفاده کردند و دامنه درگیری بین داعش و کُردها در منطقه «البحره» کاهش یافته است.

بنا بر این گزارش، در منطقه البحره درگیری شدیدی بین داعش و نیروهای دموکراتیک صورت گرفت و عناصر داعش با استفاده از شرایط جوی و عناصر انتحاری خود پیشروی کردند.

این در حالی است که نیروهای کُرد و ائتلاف بین‌المللی می‌گویند خود را برای آغاز عملیات نظامی علیه داعش در روزهای آتی آماده می‌کنند تا به حضور این گروه در شرق فرات پایان دهند.

دیدبان می‌گوید که در جریان درگیری داعش با نیروهای دموکراتیک دستکم ۲۰ نفر از این نیروها کشته و ۱۲ نفر از آنان نیز زخمی شدند.

داعش ظهر یکشنبه (روز گذشته) در منطقه البحره توانست با استفاده از شرایط هوایی مه آلود در این منطقه دست به حمله بزند و به صورت غافلگیر کننده‌ای چند منطقه را از تسلط کُردها خارج کرده و به اشغال خود درآورد.

جنگنده‌های ائتلاف آمریکا هفته گذشته نیز در جریان بمباران هجین از بمب ممنوعه فسفری که یک سلاح «کشتار جمعی» محسوب می‌شود، استفاده کردند.

استفاده از بمب‌های فسفری پیش از این نیز در سوریه و علیه داعش سابقه داشته است به طوریکه وزارت خارجه سوریه در تاریخ ۲۸ مهر در نامه‌های جداگانه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد آمریکایی‌ها از بمب‌های ممنوعه فسفری استفاده می‌کنند که آخرین مورد آن در ۱۳ اکتبر در هجین اتفاق افتاد.

فسفر سفید ماده‌ای است هواسوز که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد شروع به سوختن می‌کند و دود سفیدی دارد. این ماده با آب خاموش نمی‌شود و همچنان در دل آب میسوزد. اگر این ماده روی اعضای بدن جانداری بریزد، تا عمق بدن وی را می‌سوزاند و هرگز خاموش نمی‌شود و حتی استخوان را هم می‌سوزاند. همچنین بمب فسفری جزء رده تسلیحات کشتار جمعی قرار دارد. ضمن اینکه این بمب دودی سمی دارد که مشکلات حاد تنفسی در حد خفگی یا سوختن ریه‌ها در فرد را ایجاد  می‌کند.

ائتلاف آمریکایی در جریان عملیات آزادسازی شهر «رقه» از اشغال داعش، به شدت متهم به کشتار وسیع غیر نظامیان و تخریب ۱۰۰درصدی زیر ساخت‌های این شهر است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.