با حرکت زائران پیاده به سوی حرم رضوی در دهه آخر صفر تمام اقشار و اصناف مشهد می کوشند تا بتوانند به بهترین شکل خادم زائران امام مهربانی ها باشند.

همه اهالی مشهد الرضا(ع) میزبان خیل عظیم زائران پیاده حرم رضوی

 سالانه هم‌زمان با روزهای پایانی ماه صفر و شهادت امام هشتم شیعیان، مشهد الرضا(ع) میزبان خیل عظیمی از زائران می‌شود که خود را از جای‌جای کشور و جهان به این سرزمین می‌رسانند.

برخی از زائران پای پیاده به راه افتاده و خود را در مسیر مشهد قرار می‌دهند تا بتوانند حق بندگی و زائری را به‌جای آورند؛ زائران پیاده حضرت رضا(ع) هرساله موردتوجه مردم ایران و جهان بوده‌اند چراکه مسیری طولانی را برای زیارت و عرض تسلیت انتخاب کرده و همچنین سرمای مسیر، برف و بوران را به جان می‌خرند تا بتوانند شیرینی زیارت با پای پیاده را بچشند.

تعدادی از زائران برای چندمین سال متوالی در پیاده‌روی شرکت کرده‌اند و برخی افراد برای نخستین بار افتخار زیارت با پای پیاده نصیبشان شده است؛ بسیاری از خیرین حمایت از زائران پیاده را عهده‌دار می‌شوند و با حضور در ایستگاه‌ها و موکب‌های بین‌راهی به آن‌ها خدمات داده و یا در داخل شهر به آن‌ها رسیدگی می‌کنند تا زیارتی جامع و معنوی داشته باشند.

تمامی خدماتی که به‌صورت رایگان به زائران پیاده صورت می‌پذیرد تنها در قبال خواسته‌ای از جانب خیرین اعطا می‌گردد، آن‌هم تنها جمله «التماس دعا» است.

در خصوص خدمات و نحوه پذیرایی از زائران پیاده حضرت رضا(ع) به گفت‌وگو با محمود بنا نژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

*خدمت‌رسانی اصناف مشهدی در موکب‌های بین‌راهی

بنا نژاد اظهار کرد: برنامه‌های هرساله در حوزه اصناف باهدف استقبال و پذیرایی از زائرین پیاده در نظر گرفته‌شده است که برپایی موکب در مبادی ورودی مشهد یکی از این اقدامات است؛ موکب میقات الرضا(ع) در ملک‌آباد و موکبی در ناظریه ایجادشده که برای استقبال و پذیرایی از زائرین پیاده است.

*توزیع روزانه 5 هزار غذا در موکب میقات الرضا(ع)

وی افزود: در ملک‌آباد روزی 5 هزار غذا توزیع می‌شود و دستگاه‌های نانوایی توسط صنف نانوایان در موکب‌ها قرار داده‌شده است؛ همچنین در موکب‌ میقات الرضا(ع) دستگاه خشک‌شویی قرار داده‌شده است و به جهت آنکه به مشهد نزدیک است، لباس زائران شست‌وشو شده و مرتب به زائران تحویل داده می‌شود تا با آراستگی هر چه تمام به زیارت حضرت رضا(ع) بروند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان این‌که ایستگاه صلواتی در خیابان امام رضا(ع) به همت اصناف مشهد برپاشده است، گفت: در این ایستگاه از زائران با کباب‌ترکی و ساندویچ گرم پذیرایی می‌شود.

بنانژاد افزود: اتحادیه رستوران‌داران و هتل‌آپارتمان داران به‌صورت مستقیم به این عرصه ورود پیدا کردند و مکان‌هایی را برای اقامت زائرین پیاده در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه موکب میقات الرضا(ع) از روز پنج‌شنبه هفته گذشته به خدمت‌رسانی به زائران پیاده مشغول شده است، اعلام کرد: همچنین در موکب ناظریه و جاده قوچان نیز امکانات و حمام و سرویس بهداشتی برای ارائه خدمت به زائران آماده است.

*از شست‌وشو و اتو لباس تا تعمیر گوشی موبایل زائران پیاده

رئیس اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: سال گذشته اتحادیه موبایل مکانی را در نظر گرفت و نوحه و احادیث مربوط به امام رضا(ع) را برای گوشی همراه زائران ارسال می‌کرد، همچنین تعمیرات و یا خدماتی را به‌صورت رایگان در اختیار زائران پیاده قرار می‌داد.

بنانژاد گفت: به‌طور حتم سال جاری همچون سال‌های گذشته خدمت‌رسانی با قوت ادامه دارد.
منبع: صبح توس
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.