مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 200 وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

حدود 200 وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت رسیده است

به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده که امروز صبح در نشست خبری دهه وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی سخن می‌گفت، اظهار کرد: برنامه‌های دهه وقف از 15 آبان تا 24 آبان به مدت 10 روز به عنوان دهه وقف برگزار می‌شود و روز 15 آبان، روز وقف  و این دهه، دهه وقف است. همچنین شعار دهه وقف امسال هم  «همه واقف باشیم» است.

وی در خصوص عناوین دهه وقف ادامه داد: سه‌شنبه، 15 آبان، روز وقف، رسانه وترویج موضوعات مشارکتی، 16 آبان، روز وقف و ترویج فرهنگ قرآن و عترت، 17 آبان، روز وقف، بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ زیارت، 18 آبان، روز وقف، انتطار و مهدویت، 19 آبان، روز وقف، توسعه علم و فناوری و حمایت از نخبگان، 20 آبان، روز وقف، عدالت اجتماعی و اجرای اطمینان نیات واقفین، 21 آبان، روز وقف، محیط زیست، بهداشت و سلامت، 22 آبان، روز وقف، صیانت از موقوفات و تجلیل از واقفین، 23 آبان، روز وقف، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و 24 آبان، روز وقف، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: 66 نشست علمی- صنفی در شهرستان‌های استان با حضور روحانیون، دانشگاهیان و نخبگان و...پیش‌بینی شده است و امسال سومین سال است که 23 ایستگاه داریم که همه از طرح و بنای یکسان استفاده می‌کنند و روحانیون آگاه برای پرداختن به مسائل وقف در این ایستگاه‌ها وجود دارند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: همایش یاوران وقف در دو سطح شهرستانی و استانی با هدف تجلیل از اصحاب وقف و بقاع متبرکه برگزار می‌شود که همایش استانی دوشنبه 21 آبان در تالار همایش‌های نور برگزار می‌شود و در شهرستان‌ها هم بنابر اقتضاء آن شهر برگزار می‌شود. هیئت‌امنا، خدام، روحانیون، متولیان، سرمایه‌گذاران موقوفات، پژوهشگران و اصحاب رسانه، و مدیران موقوفه و... در این همایش هستند و در مجموع از 40 نفر در این همایش استانی تجلیل می‌شود.

وی افزود: از اتفاقاتی که در دهه وقف می‌افتد، ثبت وقف‌های جدید است که در سال گذشته 26 وقف جدید ایجاد شده است و علاوه بر این 26 وقف، وقف‌های دیگری هم اتفاق افتاده و در مجموع 275 وقف ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: از سال 90 در اداره کل اوقاف مرکز مشاوره و وقف با ارائه خدمات رایگان راه‌اندازی شده است و تعداد وقف‌ها از ابتدای سال تاکنون قریب به 200 وقف جدید است که برای نیات اجتماعی بیشترین سهم را دارد. تاکنون 24 هزار و 924 موقوفه در عرصه‌های مختلف انجام شده که شامل مساجد، اماکن مذهبی، حسینیه‌ها و... است  و البته این آمار شامل همه نوع وقف است و وقف منفعتی را هم شامل می‌شود.

احمدزاده بیان کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی هماهنگی برای بازدید رایگان از کتاب‌خانه و موزه وقف انجام شده و از 19 تا 24 آبان افراد می‌توانند به صورت رایگان از کتاب‌خانه بازدید کنند.

وی اظهار کرد: آثار وقف را با همکاری مدیریت شهری به اکران می‌گذاریم. چاپ و توزیع پوستر دهه وقف را داریم که بنا است رقم بخورد. همچنین ستاد خبری دهه وقف اخبار را برای اصحاب رسانه ارسال می‌کند و ویژه‌نامه دهه وقف در این ایام منتشر می‌شود؛ ضمن این که برنامه‌های ترکیبی هم در این ایام پیش‌بینی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: 15 نمایشگاه در شهرستان‌ها و یکی در استان خراسان رضوی برای آشنایی بیشتر فعالیت‌های دهه وقف و انواع و شیوه‌های وقف برگزار می‌شود. تجلیل از رسانه‌ها در همایش استانی یاوران وقف صورت می‌گیرد و یک تعدادی احکام شرعی وقف  از طریق پیامک ارسال می‌شود؛ ضمن این‌که سلسله  پوسترهایی هم برای بقاع متبرکه پیش‌بینی شده است و مستند با موضوع وقف و رونمایی اشیای تاریخی حوزه وقف را هم خواهیم  داشت.

احمدزاده تصریح کرد: برگزاری مراسم رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در 81 بقعه متبرکه، اجتماع  «لبیک یا رسول‌الله» در 28 بقعه متبرکه و مراسم شهادت امام رضا (ع) در 70 بقعه متبرکه برگزار می‌شود. همچنین 16 خیمه امت در بقاع استان برگزارمی‌شود و 236 روحانی و مبلغ برنامه‌های وقف و خدمات را در بقاع متبرکه به مردم و زائرین ارائه می‌دهند. همچنین 11 محفل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه پیش‌بینی می‌شود و غبارروبی و عطرافشانی به مناسبت شروع ماه ربیع‌الاول انجام می‌شود.

وی ادامه داد: محصولات فرهنگی‌ای برای زائرین پیش‌بینی شده است که این طرح به عنوان ‌«قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» به زائرین خدمت‌رسانی می‌کند و امکانات رفاهی لازم را ارائه می‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: حدود 30 هزار قلم محصولات فرهنگی برای زائرین اعم از سجاده، جوراب، چفیه و... در مسیر پیش‌بینی شده است، آلبوم صوتی در قالب لوح فشرده ویژه دهه آخر صفر برای خودروهای مشرف به مشهد و مجاوران امام رضا (ع) در نظر گرفته شده که بتوانند بیشتر از معارف بهره ببرند. همچنین 30 هزار لوح فشرده تهیه شده که در مبادی ورودی به مشهد توزیع می‌شود.

احمدزاده گفت: 10 هزار نسخه نقشه ایستگاه‌های خدمت‌گزار به زائرین پیاده با عنوان « قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» پیش‌بینی شده است و ما در دهه پایانی ماه صفر میزبان خیل عاشقان و دلدادگان اهل بیت(ع) در مشهد هستیم که این افتخار میزبانی، افتخار بزرگی است.

وی افزود: اماکنی که در مسیرها هستند در خدمت زائرین قرار می گیرند و در مجموع 454 مکان خدمت برای اسکان زائرین  درنظر گرفته شده که ظرفیت اسمی آن‌ها شبی 40 هزار زائر برای اسکان است و 400 مکان اعم از حسینیه و زائر سرا در مشهد و 54 مکان در مسیرهای منتهی به مشهد وظیفه میزبانی از زائرین را دارند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: امسال از محل موقوفات منطبق، یک صد و بیست هزار بطری آب معدنی تهیه شده  و در بین زائرین پیاده در حال توزیع است. تعدادی از روحانیون در ایستگاه‌ها مستقر هستند و پاسخگویی به مسائل شرعی و اقامه نماز و... را انجام می‌دهند تا فضای معنوی‌ای را ایجاد کنند و زائرین بهره معنوی خود را ببرند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.