یک دانشجوی کارشناسی مهندسی ورزش موفق به طراحی و تولید دستگاه دروازه‌های هوشمند برای آگاهی محیطی و افزایش سرعت عمل و آمادگی جسمانی ورزشکاران به ویژه بهبود عملکرد بازیکنان فوتبال شد.

 طراحی و تولید دروازه هوشمند فوتبال توسط محقق ایرانی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، شفیق حسینی قهرجی به دغدغه‌های خود برای پیشرفت ورزش کشور به عنوان انگیزه‌ای برای طراحی و تولید تکنولوژی دروازه‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: در برخی رشته‌های ورزشی کشور از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود اما متأسفانه هیچکدام ساخت کشور خودمان نیست و از کشورهای دیگر با هزینه‌های بسیار زیاد خریداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: ورزش پرطرفدار فوتبال یکی از ورزش‌هایی است که ضرورت به‌کارگیری تکنولوژی در آن بسیار حائز اهمیت است؛ از آنجایی که به عنوان بازیکن و مربی مشغول به فعالیت در این ورزش هستم، به وضوح شاهد تفاوت فاحش بین فوتبال ایران و اروپا و حتی برتری نسبی فوتبال شرق آسیا و برخی از کشورهای همسایه نسبت به ایران هستم.

او با بیان اینکه بزرگترین تفاوت بین بازیکنان فوتبال ایران و بازیکنان تیم‌های سطح اول دنیا، دید آنها در زمین فوتبال است که در اصطلاح فوتبالی به آن «آگاهی محیطی» می‌گویند، ادامه داد: بازیکنان بزرگ دنیا با آگاهی محیطی خوب، قبل از اینکه صاحب توپ شوند، تصمیم خود را برای عملکرد بعدی گرفته‌اند، این امر سرعت عمل آنها را افزایش می‌دهد.

حسینی خاطرنشان کرد: به اعتقاد کارشناسان فوتبال، تیمی برنده است که سرعت بازی و سرعت تیمی بهتری دارد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده برای تقویت این امر، دروازه‌های هوشمند (Intelligent goals) است؛ با توجه به وجود نمونه خارجی با هزینه‌های گزاف، خود را مصمم به طراحی و تولید نمونه بومی و ایرانی آن دانستم.

وی ادامه داد: در سال 2015 نخستین بار این دستگاه در کشور هلند ساخته شد و توانست در همان سال برنده جایزه ثبت اختراع نوین در صنعت ورزش شود اما این دستگاه هیچگاه در ایران ساخته نشده و حتی نمونه خارجی آن هم وارد کشور نشده و دستگاهی که ما ساختیم، نخستین نمونه است.

به گفته حسینی، نمونه خارجی دستگاه دروازه‌های هوشمند مانند دستگاه طراحی و تولید شده توسط وی، با کنترل روشن می‌شود اما تشخیص عبور از آن الکتریکی و بوسیله سنسور نبوده و مکانیکی است؛ بنابراین توپ باید با دروازه‌ها برخود کند تا خاموش شود.

وی خاطرنشان کرد: از این مسئله می‌توان به عنوان نقطه ضعف دستگاه خارجی یاد کرد چرا که ممکن است با فاصله گرفتن توپ از زمین، توپ از روی دستگاه رد شده و دروازه خاموش نشود که سبب ناتمام ماندن تمرین خواهد شد؛ از طرفی بخاطر ضعف فوق انجام تمرینات بدنی با آن میسر نیست.

این محقق گفت: در این دستگاه حتی اگر توپ از زمین فاصله بگیرد، به‌واسطه سنسورهای به‌کار برده شده در آن، این حرکت توپ نیز قابل تشخیص است؛ حتی اگر تمرین بدون توپ و هدف تمرین آمادگی بدنی باشد نیز با عبور بازیکن دستگاه عملکرد خود را خواهد داشت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.