۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 628108

وقتی تقاضا در بازار باشد اما کالا تامین و عرضه نشود، جنس کمیاب شده و همان کالای محدود، در بازار سیاه به قیمت بیشتری به فروش خواهد رفت، به همین سادگی و باهمین روش قیمت خوراک دام و دان مرغ درمشهدگران شد.

پیدا کنید خوراک مرغ فروش را؟

مدتی است قیمت مرغ و متعلقاتش به صورت غیر معمول رو به فزونی گذاشته است. بهانه آن هم این است که بدلیل بروز پاره ای از مشکلات ایجاد شده، قیمت نهاده های دامی و خوراک طیور، گران تر از قبل شده است. وقتی مرغ ها غذاهای گران بخورند ، ما هم مجبوریم غذاهای مرغی مان را گران تر تهیه و صرف کنیم. البته اینبار مسئولان مربوطه، گرانی غیر معمول قیمت مرغ را کتمان نمی کنند. اما اگر از آنها دلیل این گرانی را بپرسی، بعد از چند پاسکاری، توپ را به زمین دیگری شوت می کنند.  

خوب به نقل قول  برخی از این افراد دست اندر کار توجه کنید.

حمید رضا جوادی، مدیر طرح تنظیم بازار خراسان رضوی اعلام می کند: «یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ، اعتصابات اخیر کامیون‌داران و نرسیدن به موقع نهاده است که در بحث حمل و نقل رخ داده و باعث افزایش هزینه تولید شده است.» او همچنین ادامه می دهد «در حال حاضر هر ماشینی که نهاده حمل می‌کند، کرایه خود را افزایش داده و این امر خود به تنهایی باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.»

امین هراتی، مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی می گوید «علت اصلی این تاخیر نبود ماشین بود و روند بارگیری تا رسیدن محصول به دست ما را طولانی کرد.»

محمد حسین سالارپیشه، رییس اتحادیه کارخانجات خوراک دام استان خراسان رضوی هم ابراز می دارد «در حال حاضر کارخانجات در تامین ذرت و سویا که از بندر حمل می‌شوند مشکل زیادی دارند. این وضعیت در حوزه حمل و نقل نسبت به چند روز گذشته  بهبود یافته اما هنوز به حالت عادی برنگشته است.»

اما ابراهیم نصری، مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی در یک موضع گیری متفاوت می گوید: «نمی دانم چرا برخی افراد موضوعات کذب را اعلام می کنند. در حال حاضر هم کامیون به وفور هست و هم دیگر اعتصاب نداریم. تابستان هم که تمام شده است و حمل گندم در اولویت  قرار ندارد. اکنون تعداد کامیونها از تعداد بارنامه ها بیشتر است و رانندگان در به در به دنبال بار می گردند... اتفاقا صحبت ما این است که چرا نهاده های دامی به موقع بارگیری نمی شود و مدیران این تشکلهای صنفی  کارشان را به درستی انجام نمی دهند تا ماشین های ما خالی نمانند.»

در این یادداشت نمی خواهیم مشخص کنیم که کدام فرد مسئول درست می گوید و کدام اشتباه ! اینکار را باید به مدیران ارشد دولت و تعزیرات سپرد. اما می خواهیم با ریزتر شدن در موضوع، شرایطی را بازگو کنیم که برخی از افراد سودجو از این آب گل آلود ،  در حال گرفتن ماهی های فربه هستند.

در ماجرای ذکر شده دو عامل دلیل گرانی قیمت نهاده های دامی است. یکی کامیونداران و دیگری مسئولانی که در بارگیری نهاده ها تعلل می ورزند. اما سئوال اینجاست که در هر دو حالت، چه افرادی از دیر رسیدن خوراک طیور سود می برند؟ بدیهی است که وقتی تقاضا در بازار باشد اما کالا تامین و عرضه نشود، کالا کمیاب شده و همان کالای محدود، در بازار سیاه به قیمت بسیار بیشتری به فروش خواهد رفت. به همین سادگی

به نظر می رسد که مسئولان ارشد دولتی باید با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده  و مساله را بررسی کنند که آیا این خلل و آشفتگی در موضوع نهاده های دامی عمدی است یا سهوی؟ آیا افرادی از خوراک طیور بی نوا، برای خود کیسه دوخته اند؟ کافی است افرادی که طالب ثروت باد آورده اند و برای حق الناس ارزشی قایل نیستند، پیدا شوند و خوراک دام  خرید قبل خود را که باید با قیمت پایین تری بفروش برسانند و احیانا احتکار کرده اند را دراین بلبشو با نرخ هنگفتی به مرغداران عرضه کنند.

آقایان مسئول بستر فساد آماده است. پیدا کردن مفسد یا مفسدان احتمالی جدیت و عزم شما را می طلبد. مردم منتظر ورود شما به موضوع و برخورد با متخلفان احتمالی هستند. البته از قیمت بالای مرغ و متعلقاتش هم فراموش نکنید لطفا!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.